• Snajgel

Sambo eller inneboende?

Hej.
    Jag har en fråga som jag inte riktigt vet svaret på. Det är såhär att jag flyttade in till min tjej och hennes familj för ett tag sedan.
    Nu vill jag veta om jag räknas som sambo eller inneboende? Jag betalar för tillfället ingen hyra och har inte skrivit något hyreskontrakt med min tjejs mamma.

Jag försökte få bidrag från soc till mat osv och i ansökan skrev socialsekreteraren mig som inneboende. Sen hade hon fem arbetsdagar på sig att fatta ett beslut och på den femte dagen ringer hon och säger att vi helt plötsligt räknas som sambos.

Någon kunnig här som vet vad jag SKA räknas som?
    Om jag gör slut med tjejen men bor kvar i rummet, räknas jag då som inneboende?

Vore väldigt tacksam för svar. Tack

• Svar på tråden Sambo eller inneboende?
  • Ninso

Så länge ni har ett kärleksförhållande så räknas du som sambo. Socialsekreteraren kanske skrev fel första gången? I vilket fall har du inte rätt att få hjälp så länge din sambo kan försörja dig. Tyvärr.

• EJai

Du står då som inneboende. Dem räknar på familjens utgifter och du får en peng som motsvarar dina förbrukningar om du får eget rum tror jag det är och en peng till mat och lite annat smått. Men sambo är du inte

• Anova

Sambolagen säger:
    1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor
    tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll

Det är väl det ni gör?

• Ninso

Oj jag läste helt fel. Trodde du och tjejen bodde ensamma. Då bör du räknas som inneboende, ta kontakt med socialsekreteraren igen.

• Snajgel

Ni som svarat inneboende, hur har ni kommit fram till det? Jag har sökt och sökt men inte hittat någon annan som är i liknande sits.
    Jag och min tjej delar inte ekonomi eller någonting, vi vistas bara i samma rum.
    Det vore toppen om någon kunde förklara lite mer ingående vad som gäller.

Tack för svaren!

• Stormorsan

Om ni bor hos din tjejs mamma så har ni inte gemensamt hushåll och kan därmed inte räknas som sambo.

• Snajgel
    Stormorsan skrev 2009-12-07 10:13:38 följande:
    Om ni bor hos din tjejs mamma så har ni inte gemensamt hushåll och kan därmed inte räknas som sambo.
    Tack för ditt svar Stormorsan. Men vad menas egentligen med gemensamt hushåll? Vad jag förstått så är det att man exempelvis har en lägenhet och betalar hyra, mat osv tillsammans. Är det så?
  • Stormorsan

Med gemensamt hushåll brukar man mena att man har gemensam bostad och gemensamt bohag (möbler, sängkläder, köksutrustning osv).

Om den definitionen håller juridiskt är jag dock inte säker på.

• Snajgel

Tänkte bara ge er en uppdatering på läget.
    I helgen skickade jag iväg ett mail till jouristjouren och förklarade läget.
    Idag ringde en jurist upp mig och förklarade att jag var inneboende. Detta beroende på att det är min tjejs föräldrar som äger bostaden och då räknas min tjej som inneboende. Och eftersom min tjej är inneboende räknas inte vi som sambos utan då är jag också inneboende.

Känns skönt att höra det här från en jurist. Det här ska jag framföra till socialsekreteraren imorn och det ska onekligen bli intressant att höra vad hon har att säga.

Svar på tråden Sambo eller inneboende?