• Ängelii

Unionens A-kassa

Jag blev arbetslös under hösten och väntar nu besked från a-kassan, men några svar på hur länge beskedet dröjer vill unionens a-kassa inte ge.

Är det någon som suttit i samma situation och kan berätta hur lång tid det tog innan du fick besked?

• Svar på tråden Unionens A-kassa
  • Birgitta2

Min väninna blev arbetslös i maj - hon fick sin första utbetalning i slutet av oktober. Det tar låååång tid. Hon var med i Unionen om jag inte minns fel.

• Ängelii

Åh... det låter länge, då hinner jag med andra ord inte få några pengar innan bebis 2 kommer i mars. Hur tusan ska vi klara oss tills dess...

• Birgitta2
    Ängelii skrev 2009-12-04 14:21:02 följande:
    Åh... det låter länge, då hinner jag med andra ord inte få några pengar innan bebis 2 kommer i mars. Hur tusan ska vi klara oss tills dess...
    Ring dom! Berätta din situation så kan de snabba på ditt ärende. Det var exakt vad de sa till min väninna: "Vill du vi skall prioritera dig?". Min väninna sa nej. Hon har en make som tjänar en hel del och kan försörja både henne och några hustrur till om han velat. Men det verkar i alla fall inte omöjligt om du sitter risigt till, att få gå lite före.
  • MajaMaria79

Jag är också med i Unionens A-kassa. I somras hade behövde jag uttnyttja a-kassan i 3 månader . Men de var som du säger otroligt sega att få pengar från.

Så jag ringde till slut kundtjänst och bad att få namn på någon chef, sedan ringde jag denna chef varje dag i nästan två veckors tid. Då kom pengarna.

Kanske är alltså tricket att ringa till cheferna, för det är omöjligt att få kontakt med sin handläggare för de berättar inte vem som är handläggare och man kan inte maila, eller de säger att man kan det, men jag fick svar från en helt annan person.
    Man kan inte ringa för handläggaren har heller inget direktnummer.

De man får prata med på kundtjänst är slumpmässiga handläggare ute i landet och de kan bara se din "journal" de kan inte göra något, mer än att lägga till ett meddelande i ärendet.

Mitt tips får alltså bli att försöka få tag på en chef och sedan ringa ringa ringa. Då löser det sig ganska fort.

Lycka till!

• Ängelii

Jag har ringt dem 1 gång per vecka under en månad nu, men INGET händer och ingen vill svara på hur lång tid det tar. Jag har fått namnet på en chef men hon svarar inte och ringer inte upp igen efter man lämnat meddeland... Jag är så TRÖTT på detta nu!!!!!

• Jeanette69

Ursäkta, dum fråga kanske, men vad är det för besked du väntar på? Handlar det om din första utbetalning eller om något annat?

På deras hemsida (där du loggar in och fyller i kassakorten) står det när nästa ordinarie utbetalningsdag är och om du har fyllt i kassakorten och signerat dem så borde du få pengar enligt deras schema. Jag är för tillfälligt arbetslös och har inte behövt vänta på utbetalning sedan de fått alla mina papper (arbetsgivarintyg mm).

Hoppas du får besked snart och lycka till!

Världens Bästa Isabelle
  • Ängelii

Om det bara var utbetalningen man väntade på, nej det är beslutet jag väntar på... Har väntat i 9 veckor bara nu...

• Jeanette69

Oj då, det låter ju verkligen inte bra. Man undrar vad det är som tar så lång tid?

Världens Bästa Isabelle
  • Ängelii

Jag vet att alla papper är i ordnig för de har de sagt när jag har ringt, men INGET sker. Jag är så trött på detta. Varje gång jag frågar får jag olika svar... En handläggare på kundservice (eller vad det kallas) ville inte ens svara på frågor ang hur lång tid det kunde ta utan jag skulle ringa hans chef, men jag fick inget nummer - det var inte hans jobb...

• Jeanette69

Tråkigt att höra. Jag har, än så länge, bara bra erfarenheter av Unionen men det här låter ju förfärligt. Minns att jag fick skicka in ett till arbetsgivarintyg (för ett tidigare år) men när jag väl hade gjort det så var allting ok och det gick fort. Nu verkar ju dessutom alla varsel ha lagt sig så mycket att göra kan de väl knappast ha? Kan man inte anmäla dem till Allmänna Reklamationsnämnden (eller motsvarande myndighet) för att det tar så lång tid? Dina räkningar slutar ju inte att komma direkt...

Världens Bästa Isabelle
  • Ängelii

Nä dessvärre fortsätter räkningarna komma samt vi behöver ju mat och blöjor ibland oxå... Tack o lov har min man jobb, men vi behöver min "inkomst" oxå...

• Ängelii

Nä dessvärre fortsätter räkningarna komma samt vi behöver ju mat och blöjor ibland oxå... Tack o lov har min man jobb, men vi behöver min "inkomst" oxå...

• MajaMaria79

Åhh väntar du fortfarande?

Ja de är verkligen oändligt långsamma. Men ring "kundservice" igen och be att få numret till huvudkontoret. Där ska du be att få prata med en Linda. Hon var den ende som verkligen försökte hjälpa mig och som till slut löste mitt problem.

Hoppas att det löser sig!

Svar på tråden Unionens A-kassa