• Ett två tre

Hur är det egentligen? Dricka alkohol när man går på antibiotika?

Jag har hört att man inte bör dricka för att man risikerar att antibiotikan inte fungerar som den ska.

Är det så? Nån som vet?

☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • Svar på tråden Hur är det egentligen? Dricka alkohol när man går på antibiotika?
  • The Black Lady

Japp, så är det. Man ska inte dricka alkohol under kuren.... man får vänta med festandet tills man ä frisk...

• SuzR

japp sant, men jag har hört både och och jag har druckit när jag har vart på antibiotika iaf..

• Skruff

Tryckte lite för snabbt...skulle även tillägga att du gör ju som du vill men att festa till det när man har en infektion i kroppen är väl aldrig en bra idé. Men det är ju en viss skillnad mellan att festa och att dricka ett glas vin eller en öl till maten.

• Hannah76

Beror på vad det är för antibiotika. Men det är en myt att alkohol slår ut antibiotika överlag.

• EliLeoMa

Min svåger är läkare och säger att det inte är någon fara alls.

• EliLeoMa
    Skruff skrev 2009-12-04 15:42:55 följande:
    (...)du gör ju som du vill men att festa till det när man har en infektion i kroppen är väl aldrig en bra idé. Men det är ju en viss skillnad mellan att festa och att dricka ett glas vin eller en öl till maten.
    Håller med!
  • Ett två tre
    Skruff skrev 2009-12-04 15:42:55 följande:
    Tryckte lite för snabbt...skulle även tillägga att du gör ju som du vill men att festa till det när man har en infektion i kroppen är väl aldrig en bra idé. Men det är ju en viss skillnad mellan att festa och att dricka ett glas vin eller en öl till maten.
    Tack, det var link till sån info jag ville ha

Jag har UVI så är ju inte sjuk direkt, men jag vill ju att den ska gå över så fort som möjligt, så om det kan påverka tillfrisknandet att man dricker alkohol så hoppar jag över.

Jag är inte beroende av att dricka och dricker väldigt sällan men imorgon ska vi på julbord på makens jobb och då blir det ju serverat alkohol. Men jag vill hellre bli av med det så jag håller mig nog till cola och tar kanske ett glas vin till maten bara.
  • annama

Man skall inte kombinera Flagyl och alkohol, kan ge antabuseffekt.

Finns för övrigt ingen hinder för alkohol och antibiotika mer än man kanske skall ge kroppen en chans att läka ut infektionen innan man belastar den med alkohol.

• jelena2

Jag hörde för många år sedan att man inte ska dricka alkohol i samband med pencillin för om man dricker sig askalas och spyr, så har inte pencillinet någon verkan. Så sjukt, men så sant!

• Ett två tre

Det löste sig, jag var så trött och slapp så jag stannade hemma i lördags och idag är sista dagen på kuren

Svar på tråden Hur är det egentligen? Dricka alkohol när man går på antibiotika?