• Anonym (Vart börjar man?)

Gå ner i vikt för att bli gravid!

Har varit hos läkare som konstaterade att jag måste ner i vikt för att kunna bli gravid.

Men jag vet inte hur? Har testat på nutrilett och det gör jag aldrig om! Jag har verkligen ingen självdisiplin...

Nån mer som sitter i samma sits så man kanske kan peppa och stötta varandra? Och tillsammans komma på ett sätt som passar en att gå ner i vikt?

Eller finns det någon som varit med om liknande och lyckats gå ner i vikt? Hur?

• Svar på tråden Gå ner i vikt för att bli gravid!
  • Anonym (tvärt om)

har varit i din sits men ändå inte. jag skulle gå upp i vikt pga ganska mycket undervikt. hade bmi på 17 och gyn vägrade att göra något för att hjälpa innan jag hade gått upp. det va svårt och jag vet inte hur jag gjorde riktigt, men har alltid haft väldigt svårt för att gå upp i vikt, därav att jag antar att vi ändå är lika, fast olika, ja du förstår kanske. vi ville ju till samma mål. men vad jag insåg va att det finns så mycket bättre måltids ersättning än de som finns på ica. jag åt måltidsersättning upptill mat, bara för att gå upp. med nutrilett tyckte jag att det bara va som att dricka en grusig vatten blandning och det va absolut ingen behaglig känsla JAG fick! Min man som tränar (tränade ) mycket just då, hade en annan typ av måltids ersättning som är för de som tränar. den va betydligt bättre! inte dyrare heller. just det märket han använde va Body for life, men som sagt. det finns massa olika!

• Anonym

Gå med i viktklubben eller liknande. En kur Nutrilett hjälper dig inte, du måste lägga om din kost för hela livet.

• Anonym

Begeänsa dina portioner till normalstora, drick extra mycket vatten och följ tallriksmodellen. Unna dig godsaker en gång i veckan och ut o gå 30 min - 1 timme varje dag...det hjälper! Jag gick ner 28 kilo på det sättet!

• Anonym

Hur stor övervikt pratar vi om?

Oj.. 28 kg.. På hur lång tid då?

Jag har ett BMI på 35,4

• Anonym

Anonym (Vart börjar man?) skrev 2009-12-04 16:08:36 följande:

Oj.. 28 kg.. På hur lång tid då?
    på drygt 1 år
  • Anonym (BMI)

Anonym (Vart börjar man?) skrev 2009-12-04 16:10:09 följande:

Jag har ett BMI på 35,4
    Jag är gravid nu med ett BMI på 39...
  • Anonym

Okej, men du har ju inte så extremt mycket att tappa för att kunna bli gravid riskfritt. Sluta med godsaker, kakor osv och börja gå 45 min-1 tim/dag så kommer du tappa kilon.
    Det handlar inte om att köra någon kur utan att du måste ändra livsstilen. Väg dig regelbundet, typ en gång i veckan och du ska se att de blir resultat! =)
    Jag gick ner 7 kg på 2 månader av enbart motion och dra ner på sötsaker. Löpte cirka 3 km/dag. Sen blev jag dock gravid igen med kraftig foglossning så ja, nu är jag på latsidan =)
    Kram

Det verkar olika, jag och min sambo har försökt i 2 år. var hos läkare som sa att jag inte har ägglossning pga min övervikt och sa åt mig att gå ner och sen komma tillbaka om vi inte blir gravida igen.

Känns så tråkigt för egentligen vill jag inte ner i vikt! Är faktiskt rätt nöjd som jag är! Men jag måste ju får ordning på mens o ägglossning...

• versan

Jag gick ned 21kilo på ett år.
    Har själv Pco:s Och jag fick även utskrivet Metformin som gjorde att jag tappade sötsuget.
    Sen promenerade jag med stavar varje dag utom Söndag (ca40m-1timme)
    Och i uppförsbackar så man blir rejält svettig.

• Anonym (Annie)

Jag hade BMI:

nr 1: 24
    nr 2: 29
    nr 3: 34

Efter denna är född så är målet BMI 23-24, då ser jag som bäst ut med muskler. Nu syns inte musklerna pga överflödigt fett på lår och mage :) Har fått diagnosen Hypthyreos också, men löpning & ridning 5-6 dagar i veckan ger resultat.
    Kom igen bruden, du kan också! KRAAAAM!

• Anonym

Anonym (Vart börjar man?) skrev 2009-12-04 16:18:33 följande:

Det verkar olika, jag och min sambo har försökt i 2 år. var hos läkare som sa att jag inte har ägglossning pga min övervikt och sa åt mig att gå ner och sen komma tillbaka om vi inte blir gravida igen. Känns så tråkigt för egentligen vill jag inte ner i vikt! Är faktiskt rätt nöjd som jag är! Men jag måste ju får ordning på mens o ägglossning...
    Men vill du inte gå ner för att bli hälsosammare? Så att du inte riskerar ditt barns liv vid en graviditet? Och för att göra det möjligt att få vara med sitt barn så länge som möjligt?

Att kroppen slutar att menstruera borde säga dig något om hur kroppen mår.

Jo det är klart att jag vill att barnet ska må bra!

Och min kropp har inte slutat menstruera.. Bara ägglossningen som kommer sällan...

Men det är svårt att gå ner i vikt när man inte riktigt har viljan! Jag vet så många som är överviktiga som har fött friska fina barn trots deras övervikt.

• Anonym

Anonym (Vart börjar man?) skrev 2009-12-04 16:38:50 följande:

Jo det är klart att jag vill att barnet ska må bra! Och min kropp har inte slutat menstruera.. Bara ägglossningen som kommer sällan... Men det är svårt att gå ner i vikt när man inte riktigt har viljan! Jag vet så många som är överviktiga som har fött friska fina barn trots deras övervikt.
    Visst kan man föda friska barn fast man har övervikt, man kan föda friksa barn fast man missbrukar också. Menar inte att vara elak på något sätt. Längtan efter barn, får inte den dig att vilja gå ner i vikt?
  • versan

Hur många kilos övervikt har du?
    Själv vägde jag som mest 115kilo Och numera väger jag 92kilo.
    När jag gick ned som mest så vägde jag 84kilo.
    Jag siktar dit igen.
    Blev gravid när jag kom ner till 84kilo
    Men trots viktnedgången så behövde jag medicineras med Gestapuran & en till hormontablett.
    Jag lyckades bli gravid på sista omgången hormoner.
    Hade jag inte blivit det då så hade jag måsta börja med sprutor.
    Men så skedde vårt lilla mirakel.
    Tog 8år innan jag blev gravid. 

• AllaNamnÄrJuUpptagna

Hittils är GI-metoden den enda som fungerat för mig så där långsiktigt.. Det är inte så svårt att gå ner i vikt egentligen, man måste bara göra av med fler kalorier än vad man stoppar i sig. Det som är svårt är att många äter väldigt stora portioner och tror att det inte är så mycket.. Jag gick ner 10 kg utan att anstränga mig alls. Men mina portioner nu är DUBBELT så små som förut. Nu stå jag stilla i vikten, alltså äter ja tillräckligt fast jag tycker att jag äter väldigt lite jämfört med förut. När jag var yngre kom jag med massor av ursäkter ´´det är omöjligt att gå ner i vikt´´ ´´jag har anlag för att vara tjock´´.. Men det spelar ingen roll, om man nu inte har någon hormonrubbning som gör en fet :) Det är faktiskt inte så svårt när man väl bestämt sig!!!

versan skrev 2009-12-04 16:44:48 följande:
    Hur många kilos övervikt har du?Själv vägde jag som mest 115kilo Och numera väger jag 92kilo.När jag gick ned som mest så vägde jag 84kilo.Jag siktar dit igen. Blev gravid när jag kom ner till 84kiloMen trots viktnedgången så behövde jag medicineras med Gestapuran & en till hormontablett.Jag lyckades bli gravid på sista omgången hormoner.Hade jag inte blivit det då så hade jag måsta börja med sprutor.Men så skedde vårt lilla mirakel.Tog 8år innan jag blev gravid. 
    Grattis =) Hur lyckades du gå ner?
    AllaNamnÄrJuUpptagna skrev 2009-12-04 16:48:21 följande:
    Hittils är GI-metoden den enda som fungerat för mig så där långsiktigt.. Det är inte så svårt att gå ner i vikt egentligen, man måste bara göra av med fler kalorier än vad man stoppar i sig. Det som är svårt är att många äter väldigt stora portioner och tror att det inte är så mycket.. Jag gick ner 10 kg utan att anstränga mig alls. Men mina portioner nu är DUBBELT så små som förut. Nu stå jag stilla i vikten, alltså äter ja tillräckligt fast jag tycker att jag äter väldigt lite jämfört med förut. När jag var yngre kom jag med massor av ursäkter ´´det är omöjligt att gå ner i vikt´´ ´´jag har anlag för att vara tjock´´.. Men det spelar ingen roll, om man nu inte har någon hormonrubbning som gör en fet :) Det är faktiskt inte så svårt när man väl bestämt sig!!!
    Det är ju det där med att bestämma sig som är mitt problem :P Så fort ja blir lite godissugen så är det kört :(
  • versan
    Anonym (Vart börjar man?) skrev 2009-12-05 17:45:27 följande:
    Det är ju det där med att bestämma sig som är mitt problem :P Så fort ja blir lite godissugen så är det kört :(
    Metformin tar ju bort sötsug.
    Åtminstone för mig!
    I vilken dos fick du utskrivet??
    Jag äter nu 4piller om dagen men har varit uppe i högre.
    Och då hade jag inget sötsug alls.

När du får sötsuget så prova hacka en fruktsallad & ät glass till det gjorde jag i ett år.
    Och det funkade varje gång.
    på så sätt gick jag ned i vikt på köpet.
    Och sen när du promenerar använder du stavar?
    Med stavgång så bränner man ca 30% mera fett.
Svar på tråden Gå ner i vikt för att bli gravid!