• LsH

Hur vet man när det är dags att sänka spjälsängen?

Vilka konster ska bäbisen bemästra då det är dags att sänka spjälsängen. Vår grabb kan sätta sig upp, har då kanten på sängen i näshöjd. Han kan inte ställa sig upp mot saker än. Är 6½ månad. När måste man sänka sängen? Hur gamla var era barn? Vad kunde dom göra då ni sänkte?

• Svar på tråden Hur vet man när det är dags att sänka spjälsängen?
  • KlasStures mamma

Vi sänkte vid halvåret då tösen började visa tecken på att vilja upp själv. Fast hon är åtta månader och kan fortfarande inte resa sig själv =) >Men hon är lat som sina föräldrar =)

• VildVittra

Så fort Nicco kunde sätta sig upp själv sänkte vi ett snäpp (hade en sån spjällis med tre lägen), sen när han vände sig och stod på alla fyra sänkte vi till botten.

Jag är så en kinkmaja och var så orolig mest hela tiden så det var bara skönt att sänka den tycker jag.

• Moyo

Enligt vårt BVC:s lilla bok bör man sänka spjälsängsbotten till nedersta läget när barnet sitter själv.
    Så gjorde vi, men jag känner så här i efterhand att vi hade kunnat vänta lite längre eftersom hon var nöjd med att sitta stilla ganska länge, men det kunde vi ju inte veta då.

• cocos87

Vi sänkte sänge igår, hon är snart 6 månader och ställde sig upp för första gången igår så då sänkte vi på en gång!

• Blå Flygare

Så fort de kan sitta själva.

• Bonnie Tyler

Eftersom du har dessa frågor, så skulle jag nog säga att det är dags att sänka...

• Calandivaa

Sänkte när han var runt ett halvår. Några dagar senare stod han bara rakt upp och ner!
    Det går ganska fort, så gör det hellre för tidigt än för sent! :)

• LsH

Tack för alla tips! Det blir nog till att sänka sängen idag

• Mumin75

Vi sänkte runt halvåret när hon började gå upp i krypställning och inte långt därefter började hon både krypa och ställa sig upp på knäna, det gick alltså ganska fort så det var precis i rätt tid. Kan tilläggas att hon inte kunde sitta själv då, hon lärde sig sitta 2 månader senare...

• RebeccaE

Vi sänkte sängen när Hilda kunde sätta sig upp själv.

Svar på tråden Hur vet man när det är dags att sänka spjälsängen?