• Namanis

HJÄLP..ingen lön...efter mammaledighet..(långt)

1 mars 2009 påbörjade jag min föräldraledighet, och eftersom vi har förskottslön så fick jag ingen lön i mars. Utan min sista lön fick jag i februari.

Nu den 27 november avslutade jag min föräldraledighet och tog istället semester från 30 november till 4 januari, då jag börjar jobba igen.

Jag har intjänad semester att ta ut, och den tar jag ut i december. Nu är det så att min lönetant på jobbet säger att jag inte får någon lön i december.

Hon menar såhär: Den ledighet som man haft en månad dras månaden efter. Alltså menar hon att eftersom jag var ledig i november så dras det ifrån decemberlönen och eftersom jag har semester då så blir det +/- noll. Jag påpekade då att jag borde få dubbel lön i januari, men nej det kan jag inte få sa hon.

Men jag menar på att jag har ju varit tjänstledig UTAN lön och därför är berättigad till min lön. Men hon säger att det inte är så.

Rent krasst skulle det var så att om jag bestämde att jag skulle jobba december istället för att ta ut min semester då, då skulle jag få jobba gratis och det kan ju inte stämma eftersom jag har förskottsbetalning.

Det känns som om jag blir snuvad på en hel månads lön. Det är inte rättvist!

Är det någon som kan hjälpa mig att förstå detta??? :(

Snälla!!
    This is my truth, tell me yours...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-04 20:45
    Min lönetant har gjort fel någonstans!

Jag har tittat på lönespecar från mars, april, maj och november.(Det var de enda jag hittade). I mars, april och maj-månad har hon dragit dagarna samma månad. Ex. 1 mars-31 mars dras den 25 mars.

Men sen i nov så har det helt plötsligt blivit en månad efter, ex. 1 okt-31 okt dras i november. Så någonstans däremellan har hon dragit samma månad 2 ggr. Pratat med en annan mammaledig på mitt jobb och hon har de två lönespecarna i handen där lönetanten dragit samma månad 2 månader i rad. SÅ det har nog också hänt mig, det är därför jag ligger en månad efter. Så nu på månad blir det en tur till mitt jobb för att rätta till detta. Hon har lite svårt att erkänna fel så jag får väl lägga på ett stålansikte och vara sträng.
  • Svar på tråden HJÄLP..ingen lön...efter mammaledighet..(långt)
  • Hannah76

"Men jag menar på att jag har ju varit tjänstledig UTAN lön och därför är berättigad till min lön. Men hon säger att det inte är så."

Jag förstår inte riktigt.

• Menhir

Jag förstår inte heller.

Får du ingen semesterersättning, ingenting för tiden 27nov-4jan fast du har betald semester eller har du bara obetald semester kvar att ta ut?

Vad menar du med förskottslön? Att ni får lönen för mars redan sista febr? Eller att ni får lön 1-31 mars en 25mars?

Bena upp det lite för oss!

• Kodia

Det låter lite konstigt... Om ni har förskottslön borde du ju få januarilönen i december? Kolla med kollegor, fack, ev. annan "lönetant"!

• Namanis

Jag ska försöka svara på era frågor...

Jag har 25 dagar betald semester att ta ut och den tar jag ut nu i dec.

Med förskottslön menar jag att man får lön den månaden man jobbar, ex. jag börjar jobba 1 mars, får min första lön 25 mars.

Fråga på om det är mer ni inte förstår..

Jag ska kontakta mitt fack, jag är inte ansluten till det fack som min arbetsgivare har kollektivavtal med. Vi har tyvärr bara en lönetant. Hon är dessutom virrig vilket gör att man blir lite tveksam när man pratar med henne.

Det tråkiga i det här är att min chef inte verkar bry sig, hur mycket jag än försökte förklara för henne.

Är ni med på att ledgihetsdagar dras i efterhand, alltså om jag är ledig i maj, så syns det inte på lönespecen förrän i juni att jag använt 3 dagar till exempel.

• Menhir

Men - du var ju föräldraledig i nov så den månaden har företaget inte med att göra alls (mer än att du ska få lön för 27-30 nov).

I december ska du få lön eftersom du har betald semester. När du får din semesterersättning vet jag inte, en del betalar ut den som en klumpsumma en gång/år, andra lönen efter semestern.

Varför ska det dras lön för att du varit ledig? Du har ju tagit ut intjänad, betald semester?

Eller har jag missat något?

• Mizz Turko

Om lönetanten/ekonomiavdelningen hinner registrera att du har/ska ta ut semester i december så ska du få betalt för detta i december månad. så är det i alla fall på vårt jobb.

Men om de inte hinner registrera detta innan löneutbetalningarna i decemer så får du detta i januari.

Hoppas det löser sig för dig. Inte kul när det strular med lönen.

• sajka

Din lönetant har fel. Kontakta facket, de brukar vara duktiga på att hjälpa till.

På decemberlönen ska de dra de dagar du var ledig i februari. Du har ju varit mammaledig mellan mars och nov.

• Namanis
    Menhir skrev 2009-12-04 16:57:27 följande:
    Men - du var ju föräldraledig i nov så den månaden har företaget inte med att göra alls (mer än att du ska få lön för 27-30 nov). I december ska du få lön eftersom du har betald semester. När du får din semesterersättning vet jag inte, en del betalar ut den som en klumpsumma en gång/år, andra lönen efter semestern. Varför ska det dras lön för att du varit ledig? Du har ju tagit ut intjänad, betald semester? Eller har jag missat något?
    Nej precis...jag tänker precis som du gör.

27-30 nov var det helg så då betalas det inte ut någon lön.

Nej jag fattar inte heller varför det ska dras lön när jag är ledig.. :S

Jag har tagit ut betald semester.
  • Namanis
    Mizz Turko skrev 2009-12-04 17:00:56 följande:
    Om lönetanten/ekonomiavdelningen hinner registrera att du har/ska ta ut semester i december så ska du få betalt för detta i december månad. så är det i alla fall på vårt jobb. Men om de inte hinner registrera detta innan löneutbetalningarna i decemer så får du detta i januari. Hoppas det löser sig för dig. Inte kul när det strular med lönen.
    Jag meddelade i somras att jag ville ha semester i dec, så de kan inte ha missat det. Tycker jag, men de är lite knasiga där borta... :(
  • Namanis
    sajka skrev 2009-12-04 17:03:31 följande:
    Din lönetant har fel. Kontakta facket, de brukar vara duktiga på att hjälpa till. På decemberlönen ska de dra de dagar du var ledig i februari. Du har ju varit mammaledig mellan mars och nov.
    TACK!

Jag ska kontakta facket det första jag gör på måndag.
  • valkyrian

Herregud låter som min lönetant. Dvadå dras ledighet? Du har ju inte fårr ngn lön du inte skall ha, då skall du ju ha betalt för din semester sedan lön för det du jobbar? Finns det ingen person över henne du kan ringa innan du ringer facket.

Bebisen är här
  • Tessou

Du har inte råkat ut för samma som mig då?
    Jag har snålat med f-penningen sedan Elias föddes, för att vara hemma längre.. chefen ringde igår och sa att jag har -2 dagar i semester (tänkte ta ut semester 21-31 December så sambon kunde vara pappaledig då) och att jag måste ringa lönekontoret och kolla varför.

Jag ringde och hon sa att om jag tagit ut full f-penning (20-25 dagar/månad) så hade jag fått 2 sem/månad.. men eftersom jag tagit ut max 15 dagar/månad så har jag inte tjänat in någon semester, därför är jag på minus.

Vi får 10% från jobbet så när jag skickat in fk-papprerna för Nov+Dec så kommer jag ligga +/- noll. Tråkigt dock för sambon, men vi löste det bra iaf tillslut!

Hoppas det löser sig för dig!!

• Namanis
    Tessou skrev 2009-12-04 18:02:57 följande:
    Du har inte råkat ut för samma som mig då? Jag har snålat med f-penningen sedan Elias föddes, för att vara hemma längre.. chefen ringde igår och sa att jag har -2 dagar i semester (tänkte ta ut semester 21-31 December så sambon kunde vara pappaledig då) och att jag måste ringa lönekontoret och kolla varför. Jag ringde och hon sa att om jag tagit ut full f-penning (20-25 dagar/månad) så hade jag fått 2 sem/månad.. men eftersom jag tagit ut max 15 dagar/månad så har jag inte tjänat in någon semester, därför är jag på minus. Vi får 10% från jobbet så när jag skickat in fk-papprerna för Nov+Dec så kommer jag ligga +/- noll. Tråkigt dock för sambon, men vi löste det bra iaf tillslut! Hoppas det löser sig för dig!!
    WHAT??

jag har också snålat...men jag trodde inte arbetsgivaren hade något att göra med föräldrapenningen. Jag är ju föräldraledig från jobbet...

Fan då måste jag kolla upp det också...damn it.
  • Namanis
    valkyrian skrev 2009-12-04 17:59:17 följande:
    Herregud låter som min lönetant. Dvadå dras ledighet? Du har ju inte fårr ngn lön du inte skall ha, då skall du ju ha betalt för din semester sedan lön för det du jobbar? Finns det ingen person över henne du kan ringa innan du ringer facket.
    Jag har pratat med min chef, men hon verkar inte bry sig. Och över henne sitter VD:n och han bryr sig nog måttligt. Jag ska prata med facket först och sen ska jag ta ett allvarligare snack med min chef igen.
  • Tessou

Namanis;
    Det kan vara olika från jobb till jobb, men kolla upp det du! Min jobbarkompis har tagit minst 20 dagar/månad så hon har tjänat in 1-2 dagar/månad som hon kan ta ut. Inte kul att bli betalningsskyldig.. då måste man ju ta ut fler dagar för att betala tillbaka - och då blir det ju en ond cirkel, då kunde man lika gärna tagit ut många direkt.

Svar på tråden HJÄLP..ingen lön...efter mammaledighet..(långt)