HJÄLP..ingen lön...efter mammaledighet..(långt)
1 mars 2009 påbörjade jag min föräldraledighet, och eftersom vi har förskottslön så fick jag ingen lön i mars. Utan min sista lön fick jag i februari.Nu den 27 november avslutade jag min föräldraledighet och tog istället semester från 30 november till 4 januari, då jag börjar jobba igen.
Jag har intjänad semester att ta ut, och den tar jag ut i december. Nu är det så att min lönetant på jobbet säger att jag inte får någon lön i december.
Hon menar såhär: Den ledighet som man haft en månad dras månaden efter. Alltså menar hon att eftersom jag var ledig i november så dras det ifrån decemberlönen och eftersom jag har semester då så blir det +/- noll. Jag påpekade då att jag borde få dubbel lön i januari, men nej det kan jag inte få sa hon.
Men jag menar på att jag har ju varit tjänstledig UTAN lön och därför är berättigad till min lön. Men hon säger att det inte är så.
Rent krasst skulle det var så att om jag bestämde att jag skulle jobba december istället för att ta ut min semester då, då skulle jag få jobba gratis och det kan ju inte stämma eftersom jag har förskottsbetalning.
Det känns som om jag blir snuvad på en hel månads lön. Det är inte rättvist!
Är det någon som kan hjälpa mig att förstå detta??? :(
Snälla!! TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-04 20:45
Min lönetant har gjort fel någonstans!
Jag har tittat på lönespecar från mars, april, maj och november.(Det var de enda jag hittade). I mars, april och maj-månad har hon dragit dagarna samma månad. Ex. 1 mars-31 mars dras den 25 mars.
Men sen i nov så har det helt plötsligt blivit en månad efter, ex. 1 okt-31 okt dras i november. Så någonstans däremellan har hon dragit samma månad 2 ggr. Pratat med en annan mammaledig på mitt jobb och hon har de två lönespecarna i handen där lönetanten dragit samma månad 2 månader i rad. SÅ det har nog också hänt mig, det är därför jag ligger en månad efter. Så nu på månad blir det en tur till mitt jobb för att rätta till detta. Hon har lite svårt att erkänna fel så jag får väl lägga på ett stålansikte och vara sträng.