• BELLAm2

Våldsamma "barnprogram". OK på fritids??

Hämtar idag min son på fritids. Han och kanske 7 andra barn sitter framför en teckand film som pedagogen laddat ner från youtube. Filmen är på engelska och läraren översätter muntligt vad som sägs.
    Filmen är Vargen och de tre små grisarna. Inte där vargen frustar på huset utan nån annan. De sekvenser jag såg var då vargen sitter fast i nåt som liknar elektriska stolen och som ska föreställa en lögndetektor. Om vargen ljuger börjar maskinen slå honom brutalt på rumpan och i huvudet-vargen skriker rakt ut.
    I nästa sekvens ligger de levande grisarna nedbäddade under en pajdeg och förs in i en ugn med levande eld.

Är det bara jag som ser det olämpliga??

Jag reagerade direkt och berättade för läraren att vi inte ser sådant "våldsamt" hemma (vi har varken vapen eller spiderman eller annat)
    och att jag tycker det sänder fel signaler till barnen- vi förespråkar ju att man ska vara snäll??

Kan tillägga att min son inte fyllt 6 år ännu. Detta är alltså en förkoleklass... jag känner mig lite överkörd som förälder..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-04 18:22
    Hittade länken efter en stunds sökning:

• Svar på tråden Våldsamma "barnprogram". OK på fritids??
  • gutegirl

Jaaa.... vad säger man? Det är ett jävla dalt nuförtiden!

När jag var liten blev kaninen i "I ett hus vid skogens slut" SKJUTEN av jägaren om inte tomten släppte in honom när han knackade på. Häromdagen på Öppna Förskolan skulle den sjungas, men pedagogerna hade bytt ut "skjuter jägarn mej" till "FÅNGAR jägarn mej!" Det är ju lite befängt tycker jag.

Alltså, ungar är inte helt dumma i huvudet, de fattar skillnaden på om tre grisar blir instoppade i ugnen under en pajdeg i ett klipp på youtube och verkligheten.

Blir du upprörd av Bamse också, när Bamse slänger upp bovar i grantoppar eller när han stoppas ner i en gryta och ska kokas av infödingar i djungeln?

Ja, det är bara du som ser problemet.

• memlan

Skolan, skolbarnomsorgen och annan barnomsorg måste rätta sig efter åldersgränserna på filmerna och det kan ju vara lite svårt om man laddar ner från nätet (om man ska göra det får ju läraren avgöra vad som är passande, en bra sak innan man gör det kan ju vara att kolla av med föräldrarna vad de tycker, barnen kan man ju inte alltid lita på när man frågar dem). Bra att du reagerade och sa till. Hur bemöttes det?
    Jag kan tillägga att när min son gick i förskoleklass "fick" de visa filmer som var rekomenderade från 7år, trots att barnen inte är sju då...

• gutegirl
    memlan skrev 2009-12-04 17:17:01 följande:
    Skolan, skolbarnomsorgen och annan barnomsorg måste rätta sig efter åldersgränserna på filmerna och det kan ju vara lite svårt om man laddar ner från nätet (om man ska göra det får ju läraren avgöra vad som är passande, en bra sak innan man gör det kan ju vara att kolla av med föräldrarna vad de tycker, barnen kan man ju inte alltid lita på när man frågar dem). Bra att du reagerade och sa till. Hur bemöttes det?Jag kan tillägga att när min son gick i förskoleklass "fick" de visa filmer som var rekomenderade från 7år, trots att barnen inte är sju då...
    Helt i enlighet med censurlagstiftningen då. Filmer från 7 år får ses på bio i vuxens sällskap av en treåring.
  • memlan
    gutegirl skrev 2009-12-04 17:18:43 följande:
    Helt i enlighet med censurlagstiftningen då. Filmer från 7 år får ses på bio i vuxens sällskap av en treåring.
    Ja, och jag har inget emot det, jag hade heller inte reagerat som TS.
    Men, det är upp till föräldrarna att avgöra om barn under 7år får se filmen. Tycker att det är bra om man som förälder reagerar, tar upp det med personalen så att man får en öppen diskussion.
  • Eleni
    gutegirl skrev 2009-12-04 17:14:00 följande:
    Jaaa.... vad säger man? Det är ett jävla dalt nuförtiden!När jag var liten blev kaninen i "I ett hus vid skogens slut" SKJUTEN av jägaren om inte tomten släppte in honom när han knackade på. Häromdagen på Öppna Förskolan skulle den sjungas, men pedagogerna hade bytt ut "skjuter jägarn mej" till "FÅNGAR jägarn mej!" Det är ju lite befängt tycker jag. Alltså, ungar är inte helt dumma i huvudet, de fattar skillnaden på om tre grisar blir instoppade i ugnen under en pajdeg i ett klipp på youtube och verkligheten. Blir du upprörd av Bamse också, när Bamse slänger upp bovar i grantoppar eller när han stoppas ner i en gryta och ska kokas av infödingar i djungeln? Ja, det är bara du som ser problemet.
    Det är så löjligt! Ser framför mig hur jägare springer runt och försöker fånga in vilda harar.. Lycka till liksom. Sen när man frågar barnet vad en jägare gör så svarar det; fångar harar. Hela syftet med jakt får dom aldrig kunskap om. Varför tar man inte bara bort sången ur repertoaren om alternativet är att ljuga barnen rätt upp i ansiktet?!
  • BELLAm2

Jahopp. Fast gutegirl, du får det att låta som att jag gick i taket och stod och härjade. Så var det ju inte riktigt. Jag berättade endast för personal att jag reagerade.
    Sen kanke det kan vara BRA att lärarna känner till vad barnen är vana vid och inte innan de drar på nåt vad som helst. tycker även det är ett ansvar..
    Min son har som sagt inte sett sådant här tidigare och hade kunnat reagera hur som helst. Dessutom på engelska, hur ska de små kunna förstå??
    Det var att vargen fick dyngstryk och låg och skrek som för övrigt upprörde mig. Hur hade jag kunnat förklara om min son frågat mig om denna oerhört våldsamma scen? Jag hade ju inte ens vetat om det... Bamse är inte samma sak som att en planka misshandlar nån som skriker oavsett om det är en tecknad varg eller vad.

• Hej och Hopp

Jag tycker att det helt självklart är oacceptabelt att visa våldsamma filmer i förskola/skola/fritids! Det är väl inte alls samma sak som att byta ut skjuta mot fånga vilket jag också tycker är löjligt.

Jag tycker att det åtminstone i förskolan (och förskoleklass) ska finnas ett tydligt syfte om man väljer att visa film - om det är något alla barn redan har tillgång till hemma så är det väl det!

• Miss Cee

Tycker väl att en 6-åring ska kunna se en vanlig Disney-film, ja.

Jag tänker själv på alla "våldsamma" Tom & Jerry filmer som man såg i sin barndom. när de gick på Lilla sportspegeln. Och det var knappast några föräldrar som tog bort sina 3-4- åringar när Tom& Jerry började.

• BELLAm2

Miss Cee skrev 2009-12-06 20:33:40 följande:

Tycker väl att en 6-åring ska kunna se en vanlig Disney-film, ja.Jag tänker själv på alla "våldsamma" Tom & Jerry filmer som man såg i sin barndom. när de gick på Lilla sportspegeln. Och det var knappast några föräldrar som tog bort sina 3-4- åringar när Tom& Jerry började.
    Fast har du sett klippet? Det här är ingen "vanlig" disney film. Detta är från 1939 och på engelska. Är det fler än jag som vet att dessa filmer knappast är tänkta till barn?
    Ang. Tom o Jerry så hämtade jag samma barn på dagis när han var 2 (!) och de satt och tittade på det. Reagerade då också. Han såg helt förskräckt ut och förstod naturligtvis inte heller. Åldersanpassat ska det vara håller jag med om. Det här klippet laddades ner från youtube utan att fritidsledaren sett det innan. HUR kan han veta vad som komma skulle? Kunde ju ha vart en porrfilm eller vad skit som helst som han helt sonika slår på via datorn. Nä, jag står fast. Det var sjukt oansvarigt och jag är jäkligt arg!
  • Miss Cee

Ja jag har sett klippet. Har filmen hemma sedan tidigare, i en Disneysamling med kortfilmer "Disneys sagobibliotek" eller nåt sånt heter den.

Det är ju en fortsättning på "De tre små grisarna" och det gjordes ett par stycken med vargen och grisarna. Jag tycker inte att den är mer våldsam än tex "Coyote" eller "Tom & Jerry" och andra vanliga tecknade filmer.

Däremot så kan jag absolut hålla med om att det var dumt om inte fritidsledaren hade kollat igenom klippet innan han visade det, eftersom det händer rätt ofta att klipp på Youtube inte visar vad de säger att de ska visa. Eller att det kommer något annat som ett skämt efter halva klippet etc.

• BELLAm2

Nu händer det IGEN!
    Iförrgår. De satt och tittade på Arthur "nånting". Har inte sett den och såg inget våldsamt men baksidan av fodralet anger rekommenderad ålder: Från 7 år.
    Varför visar de grejer som inte är till för dessa barn som just fyllt 6???

• Emster

Jag tycker att det var helt fel att visa detta för barnen. Jag förstår inte varför man ska lära sina barn att det är roligt med våld?

Jag tycker inte att det är kul med våld, vara sig påhittat eller riktigt, och har aldrig gjort det. Självklart måste man prata med barn om det som pågår i världen o.s.v. men att göra misshandel till underhållning...? (Och ja, jag tycker att det är upprörande med Tom&Jerry, när Bamse slåss m.m.) Skulle ha blivit helt vansinnig om någon visat dylikt för mitt barn!

Jag vet ju att det finns folk som tycker att det skitkul att kolla på när människor och djur gör sig illa, men jag har aldrig hört till dem. Jag tycker att det är hemskt.

Svar på tråden Våldsamma "barnprogram". OK på fritids??