• Mephala the ranger

Var det rätt gjort?

Situation vid matbordet: 2-åringen vill ha mjölk. Båda föräldrarna säger nej vi dricker vatten till maten idag, alla ska göra det. 2-åringen gnäller och börjar smågrina (kan tillägga att barnet är lite småtrött) och skriker efter mjölk. Den ena föräldern säger då, jamen om du dricker upp allt vatten så kan du få lite mjölk.

Var det rätt gjort????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-04 17:23
    Kommentera gärna varför ni väljer det ena eller andra alternativet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-05 17:08
    Kan ju tillägga att dottern dricker hur mycket mjölk som helst om hon får. Det är inte onyttigt, men hon är torr i huden och kissar dåligt varav jag vill att hon dricker minst ett mål med vatten. Nu hade hon redan druckit mjölk till lunch och mellanmål. Jag försöker att hålla vatten som dryck till middag just för att hon ska få i sig ren och skär vätska för både hud och kisseri. Därav att jag helt enkelt tog fighten att hon hellre skulle dricka vatten till middag den gången, eller egentligen alla middagar. Det är lättare att få i henne vatten när vi äter än att hon ska gå och dricka när som helst, för det gör hon inte.
    Ville bara klargöra det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var det rätt gjort?
  • Sally09

förstår inte varför man tar den striden från början. det var ju inte läsk eller saft barnet ville ha. Jag valde annat för har man nu sagt nej så tycker jag man ska stå för sitt beslut, däremot tycker jag inte man skulle sagt nej från början. är emot alla nej som inte går att direkt argumentera för på ett bra sätt. att "alla ska dricka vatten just idag" är ett konstigt argument för mig. däremot att läsk och saft inte är bra för tänderna så det dricker vi inte varje dag, är ett bra argument till exempel.

• Mephala the ranger

Kunde ha tillagt att dottern helst skulle dricka 2 liter mjölk om dagen om hon fick. Hon hade innan druckit mjölk till lunchen samt mellis därav att hon skulle dricka vatten istället. Hon är en torris och behöver vätskan. PLus att hon blir hård i magen av all mjölk

• Hannah76

Annat.

En otroligt onödig fight från början.. Skulle aldrig bråka över en sån skitsak med mina barn.

• Garderobshylla

Egentligen så tycker jag att man ska vara konsekvent, men allt beroende på situation.

Hos oss har vi då inte sånda "mjölkfria dagar", utan vi dricker det som finns. Är det slut finns ju inget annat alternativ.

Men OM man nu har sån a dagar och detta är första dagen så tycker jag att det är okej. Det är ju lite svårt för små barn att vänja om sig vi en ny regel.

Men annars står jag fast vid att man bör vara konsekvent.

• Arentorpbebis

jag skulle nog gett mjölk på direkten eftersom att jag själv alltid vill ha mjölk till middag!

• LSalander

Hade undvikit genom att fråga vad barnet ville ha från början.

Jag tycker att det är viktigt att sätta gränser, men man måste välja sina fajter. Jag tycker att det är bra att mitt barn dricker mjölk och skulle inte kunna rättfärdiga ett nej på barnets förfrågan.

• Faile
    Sally09 skrev 2009-12-04 17:25:06 följande:
    förstår inte varför man tar den striden från början. det var ju inte läsk eller saft barnet ville ha. Jag valde annat för har man nu sagt nej så tycker jag man ska stå för sitt beslut, däremot tycker jag inte man skulle sagt nej från början. är emot alla nej som inte går att direkt argumentera för på ett bra sätt. att "alla ska dricka vatten just idag" är ett konstigt argument för mig. däremot att läsk och saft inte är bra för tänderna så det dricker vi inte varje dag, är ett bra argument till exempel.
    Valde annat för jag håller med detta inlägg.

Med en tvååring måste man välja sina strider, och just detta att inte låta barnet dricka mjölk till maten är inget jag ens skulle fundera på att tjafsa om.
  • Friterad

Jag förstår inte logiken med att sätta som villkor att barnet ska dricka ett glas vatten först. Känns som ett fåfängt och misslyckat försök till att mötas på halva vägen och jag skulle hellre valt att helt ändra mitt nej till ett ja, framför en liknande, meningslös "kompromiss".
    Dock - Jag skulle inte ändra mitt beslut öht, utan stått fast vid mitt nej.

Svar på tråden Var det rätt gjort?