• HWikström

Vilken växel

Jag har precis köpt en Skoda fabia årsmodell -03. Jag är mycket nöjd med den förutom att jag tycker den slukar rätt mycket bensin. Jag kör mycket blandad körning ofta på 30 och 50 vägar. Att ha i 5:ans växel vid 50km/h går ju jätte bra och det spara bensin, men nu till min fråga. Kan man och bör man köra 30 km/h på 5:ans växel?
    Eller sliter det mycket på motorn? När jag övningskörde sa min handledare ibland att jag kunder köra med 5:ans växel på 30 vägar eftersom det blev lättare att hålla en jämnare fart.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilken växel
  • Vaseline

Jag trodde att ju högre växel desto bättre för miljön... Intressant

• Micke54

Det sliter inget alls på motorn. Däremot sliter det på växellådan. Så nej jag skulle inte köra 30 på femman.

• Tomase
    Micke54 skrev 2009-12-04 19:46:34 följande:
    Det sliter inget alls på motorn. Däremot sliter det på växellådan. Så nej jag skulle inte köra 30 på femman.
    hur sliter det på vxl lådan? varför skulle det slita på lådan?
  • Micke54
    Tomase skrev 2009-12-05 10:34:54 följande:
    hur sliter det på vxl lådan? varför skulle det slita på lådan?
    För hög utväxling förhållande till farten sliter mer än nödvändigt på drivlinan? På femmans växel har du de minsta drevet i lådan med största utväxlingen men motorn ger fortfarande samma vridmoment. Den svaga länken i detta då så hamnar belastningen på drevet i lådan som är länken mellan drivlinan och motorn. Rent generellt om du har fem växlar i din bil varför skall du använda den högsta i den lägsta farten? På min bil kan jag inte köra 30 på femman ens, då den går fortare på tomgången.
    Segdragning nöter väl även på kopplingen av samma anledning kanske? Jag kan ha fel iofs det kan säkert någon här inne tala om för mig om så är fallet.
    Du har säkert prövat att starta din moped i unga dagar på en annan växel än ettan och då krävdes det att man slirade på kopplingen för att komma iväg.
  • Tomase
    Micke54 skrev 2009-12-05 11:28:27 följande:
    För hög utväxling förhållande till farten sliter mer än nödvändigt på drivlinan? På femmans växel har du de minsta drevet i lådan med största utväxlingen men motorn ger fortfarande samma vridmoment. Den svaga länken i detta då så hamnar belastningen på drevet i lådan som är länken mellan drivlinan och motorn. Rent generellt om du har fem växlar i din bil varför skall du använda den högsta i den lägsta farten? På min bil kan jag inte köra 30 på femman ens, då den går fortare på tomgången.Segdragning nöter väl även på kopplingen av samma anledning kanske? Jag kan ha fel iofs det kan säkert någon här inne tala om för mig om så är fallet.Du har säkert prövat att starta din moped i unga dagar på en annan växel än ettan och då krävdes det att man slirade på kopplingen för att komma iväg.
    förstår hur du menar men håller inte med, om du har treans vxl och kör i X km/h så har du ett vrid på tex 100nm om du sen lägger i 4:Ans vxl och justerar gasen så kan du lägga dig på samma vrid fast en annan hastighet, skulle det då slita mer på vxlådan om du ligger på 4an än trean? det är ju samma belastning dvs 100Nm
    skulle tro att tex koppling får lida men knappast växelådan eller motorn men det är min gissning
  • Micke54
    Tomase skrev 2009-12-05 17:31:39 följande:
    förstår hur du menar men håller inte med, om du har treans vxl och kör i X km/h så har du ett vrid på tex 100nm om du sen lägger i 4:Ans vxl och justerar gasen så kan du lägga dig på samma vrid fast en annan hastighet, skulle det då slita mer på vxlådan om du ligger på 4an än trean? det är ju samma belastning dvs 100Nm skulle tro att tex koppling får lida men knappast växelådan eller motorn men det är min gissning
    Så länge du kör en hastighet som växeln är avsedd för skiljer inget i slitage om man avser belastningen. Men just 30 på femman där bilen går snabbare på tomgången åtminstone min gör det, känns inte som en bra kombo. Jag provade för kul idag och det gick skapligt på fyran så länge det var helt plant men minsta jag rörde gasen så gick bilen för fort. Lutade det uppåt fick den slita ont då utväxlingen är alldeles för hög. Femman funkade inte alls.
    Motorn får aldrig lida för något sånt här utan det är mellanliggande komponenter som får ta upp belastningen. Huruvida jag har rätt angående växellådan har jag ingen aning om men hur som helst så tar kopplingen garanterat stryk.
    Du växlar ju inte upp några växlar extra i en brant uppförsbacke om du drar en tung husvagn.
    Jag har för mig att min bil ligger strax över 2000varv/min på 5:e växeln när jag kör 100Km/h+
  • ZXC

Jag har en diesel golf och den kan jag köra 30km/h med hur lätt som helst men en diesel bil är starkare i låga varvtal jämfört med en bensinare.
    Kör på den växel där det känns bäst och går smidigast på.

• Rabarbapuppa

Misstänker att den största bränslebesparingen inte sker genom sådana här dumheter som att köra på för hög växel i för låg fart (obeskrivligt vad med idéer körskolorna har nuförtiden) utan snarare hur gaspedalen används rent generellt under en bilresa. Att undvika onödiga gaspådrag, att undvika onödiga omkörningar, att släppa gasen i tid, använda sig av fart man byggt upp (rulla mer) och liknande försiktighet med pedalen borde definitivt ge mer än att hacka runt på fel växel på de sträckor som råkar vara 30-skyltade.

/Puppa.

• Anghammarad

Skulle aldrig få för mig att köra på högsta växeln i 30, eller ens i 50. Kör jag en femväxlad bil så kör jag normalt på trean i 30 och fyran i 50.

• Gorban

Bägge mina bilar har sex växlar och växlingsindikator som talar om vilken växel man bör ligga på för att köra mest ekonomiskt. Indikatorn tycker inte att man ska ligga på för höga växlar i låg fart. Tydligen sparar man bränsle om man växlar ner till 5:an eller 4:an.

Indikatorn vill att jag växlar ner lite tidigare än vad jag själv skulle ha gjort om jag inte hade haft indikatorn. Intressant.

Svar på tråden Vilken växel