Tomase skrev 2009-12-05 17:31:39 följande:
förstår hur du menar men håller inte med, om du har treans vxl och kör i X km/h så har du ett vrid på tex 100nm om du sen lägger i 4:Ans vxl och justerar gasen så kan du lägga dig på samma vrid fast en annan hastighet, skulle det då slita mer på vxlådan om du ligger på 4an än trean? det är ju samma belastning dvs 100Nm skulle tro att tex koppling får lida men knappast växelådan eller motorn men det är min gissning
Så länge du kör en hastighet som växeln är avsedd för skiljer inget i slitage om man avser belastningen. Men just 30 på femman där bilen går snabbare på tomgången åtminstone min gör det, känns inte som en bra kombo. Jag provade för kul idag och det gick skapligt på fyran så länge det var helt plant men minsta jag rörde gasen så gick bilen för fort. Lutade det uppåt fick den slita ont då utväxlingen är alldeles för hög. Femman funkade inte alls.
Motorn får aldrig lida för något sånt här utan det är mellanliggande komponenter som får ta upp belastningen. Huruvida jag har rätt angående växellådan har jag ingen aning om men hur som helst så tar kopplingen garanterat stryk.
Du växlar ju inte upp några växlar extra i en brant uppförsbacke om du drar en tung husvagn.
Jag har för mig att min bil ligger strax över 2000varv/min på 5:e växeln när jag kör 100Km/h+