• aprilbebbe

Är det någon som "lindar" sitt barn och vill berätta?

Hej! Vet att det är vanligt i t ex Holland men även i USA att man lindar spädbarn. Är det någon som gör det här och kan berätta litet hur? Med vanligt lakan eller finns det speciella filtar som man kan "linda in" bebisen i. Min är snart 3 månader, är det för sent eller kan man börja nu?

Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att jag studerat min bebis och det är själva rycket med armarna som gör att hon har otroligt svårt att sova länge inne. Ute i vagn går det bra så länge den rullar, men även då nu på vintern ligger hon ju i en ganska tajt overall som ju blir det som att man lindar henne, tänker jag. Så tesen är att om man får henne att slippa rycka så med armarna så skulle hon nog kunna sova lugnare. Det är ju värt ett försök!

Tack för alla kommentarer!

• Svar på tråden Är det någon som "lindar" sitt barn och vill berätta?
  • April Mamma

Räcker det inte med att stoppa om filten/täcket då?

• Jennisita

Kommer kanske bli konstigt för barnet, då bebisar inte tycker om när man håller fast dem,kanske kommer kännas så för henne då hon inte e van, men kolla upp det, hör med bvc eller nån kunnig.

• Amazina

Jag har inte lindat min dotter men jag har läst en del om det. det är ju rätt vanligt i resten av världen att man lindar barnet. i Sverige anser man att det är en riskfaktor till plötslig spädbarnsdöd när barnet inte kan röra på armar och ben... Jag vet inte vad som stämmer... Faktum är ju att barnet ligger så trångt i livmodern och att det kan upplevas som trygghet i och med det. Barn har ju även en medfödd reflex som gör att de spärar ut armarna när de blir rädda/drömmer. Självklart riskerar de att vakna av det och vill man undvika det är det ju ända sättet att linda dem. Jag kommer ev att testa det med näsa barn. Har hört från många attd det funkar.

• logg81

Jag lindade min tös när hon var nyfödd. Eller lindade... jag tog fleecefilten och snurrade om den ganska tajt.
    Den var en barnmorska som tipsade mej om det när Lina låg och grät och var otröstlig. Hon slutade gråta ganska omgående efter att barnmorskan visade mej hur man gjorde.
    Enligt BM så påminde det om att ligga i magen. Trångt och varmt.

För oss fungerade det bra men efter några månader ville Lina inte ha det så längre utan skulle ligga utfläkt med armar och ben fria...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • pigglet

Jag la en vanlig filt "med ett hörn på kudden" - om du förstår hur jag menar. Ett hörn upp, ett ner, och 2 ut på sidorna. Sedan la jag dit bebisen (som sov på sidan). Vek upp "fot-hörnet", sedan rygghörnet och till slut maghörnet, som jag stoppade fast under kroppen.

Var det något sådant du undrade om?

• aprilbebbe

Aha, intressant! Tack för svaren. Jo det där med plötslig spädb död är ju något att ta fasta på. Ska söka litet mer. Samtidigt är det ju så att det är så vanligt i andra länder att man lindar, har de högre andel död då kanske? Borde man ju läst om i så fall.... Känns som det borde skrivas mer om detta OM det nu är ett sätt att få spädisar att sova bättre..

Funderar på att prova litet löst med filt, men känns som det inte blir hårt nog. Men ska kolla om jag kan testa något mellanläge.

• aprilbebbe

Tack älsklingsbarn, det var just det jag undrade ja! Det kom så många svar på en gång (fler än mig som sitter här en fredagskväll, alla diskon måste vara tomma! haha) - att jag inte såg ditt svar.

Älsklingsbarn - Vanlig filt?- i vilket material? Som enda täcke eller hade du ytterligare täcke på?

• SIN74

Jag lindade båda mina när de var riktigt små. Då hade de en tunn body på och det jag lindade med var en ytterst tunn bomullsgosefilt. Det gjorde att de inte blev för varma och de låg trygga och sov. Jag lindade inte alls hårt utan bara så där som man själv känner sig i en sovsäck.

• Golvmoppen

TS: Dottern hade svårt att sova i spjälsängen i början, kom till ro i liggdelen till vagnen. Sedan fick vi tipset att lägga kuddar i hörnen och sedan rulla handdukar, ju större hon blev desto mer plockade vi bort.

Sverige har den lägst andelen fall av plötslig spädbarnsdöd i världen. Läste detta i tidningen nu under hösten.
    Faktorer som minskar PSD: Icke lindat barn, sova på rygg, ej samsova, ej rökning/nikotin.

• pigglet
    aprilbebbe skrev 2009-12-04 21:25:27 följande:
    . Älsklingsbarn - Vanlig filt?- i vilket material? Som enda täcke eller hade du ytterligare täcke på?
    En filt var fleese, en annan i något mjukt material från jag var liten... mjuk bomull kanske. Till sommarbebisen hade jag en tunn bomullsfilt, tunn som ett lakan.

Till natten hade jag ett riktigt tunnt täcke över. Pyamas på barnet.
    Bullade också upp med en kudde bakom ryggen, så bebisen inte skulle trilla bakåt. Någon gång vet jag att jag hade fleesefiltar rullade framför och bakom barnet också...
  • vindil

Tror spädbarn tycker det är skönt att ligga trångt?

• pigglet

Det där med psd - allt som gör att bebisen sover bättre är en riskfaktor.

Så vill man minska risken maximalt så ser man till att barnet sover så illa som möjligt. Helst tutte i munnen, i en egen säng, lite småkyligt, utan något som "byltar ihop", liggandes på rygg.

• Eleni

Har en arg typ här hemma, gjorde just en liten bebislimpa av en fleecefilt och stoppade ned i vagnen, men det var inte alls poppis.

• aprilbebbe

Tack alla!

Ska börja litet smått att göra spjälsängen mysigare, tills nu har jag bara lagt henne på kvällen i vår säng och bullat upp så mycket som möjligt runt henne. Det funkar nu men hon vaknar typ var 10e minut av att hon sprattlar till, och därför vaknar till, tappar nappen av chocken och så börjar hon skrika. Och så stoppar jag in den igen, hon somnar om.... osv... Så här kan vi hålla på upp till 2 timmar innan hon kommer in i mer djupsömn.

På dagarna här jag inget sätt alls att söva henne inne, så det är väl det här jag funderar på hur jag ska få till. På kvällen är hon åtm. himla trött och orkar inte annat än somna om hela tiden.

Ska fundera lite mer om att linda, kanske inte är någt för mig ändå. Kanske bara mjukt linda täcket/filten om det går.

• JessiWill

Du skall verkligen inte linda ditt barn, det skall man bara göra runt 1 månaders ålder, och då för att det ger barnet en trygghet, lite känslan av att ligga tajt i livmodern, men när det blir äldre så kan denna linlindningen hämma rörlighet och utveckling!

• 1969
    aprilbebbe skrev 2009-12-04 21:15:00 följande:
    Hej! Vet att det är vanligt i t ex Holland men även i USA att man lindar spädbarn. Är det någon som gör det här och kan berätta litet hur?
    Har holländska släktingar som lindat, där brukar de rekommenderar att man slutar senast när de är 6 månader. Vi har "lindat" lite lätt både med vår store och lille, fast bara med vanligt bomullslakan (ca 1x1 meter stort). Ärvde någon slags riktig lindegrej av släkten, men tyckte det blev för tajt och varmt.

Lillen är född i februari, när det sedan blev varmt framåt våren så tyckte jag att det började bli svettigt även med lakan. Tyvärr, när han inte blev ihoptjorvad längre så sprätte han med armarna och vaknade direkt. Då valde jag att prova att lägga honom på mage, och då sov han bra igen. Med larm.

De flesta nyfödda verkar gilla att ha det riktigt trångt, som i sjal o.s.v.
  • jessamy

Hej. Vet att har i Belgien finns det en bok man kan kopa om hur man lindar barn for olika andamal. vet dock ej hur man gor det. Min v

• jessamy

min vaninna har fick lara sig pa bb hur man lindar barnet for att barnet ska kunna sova battre. aven hur man lindar sa att barnet ej kan slanga bort nappen.

Svar på tråden Är det någon som "lindar" sitt barn och vill berätta?