• SnipSnapSnut

lila medel mot torsk, hur får jag tag på det?

Jag undrar vad det är för lila medel man kan ta på barnets tunga då det fått torsk? Och hur jag kan få tag på det? Är så sur på min bvc-sköterska. Jag har stora problem med amningen. Jag både ammar, pumpar och ger tillägg och jag är helt slut på det här. Min bebis är mycket ovillig att ta bröstet och nu har hon även börjat göra konstiga grimaser. Hon har tjocka vita beläggningar på sidorna av tungan och är vitpå tungan. Detta vita försvinner inte mellan matningarna. Mina bröstvårtor har börjat göra jätteont och nu är det ännu värre att amma. Jag frågade på BVC och hon sa att det var torsk. Jag bad om det här lila medlet som alla pratar om men hon sa bara att det gör man inte längre utan att jag skulle ta vischyvatten. Jag tog dock och gjorde den där blandningen av bikarbonat och vatten men det hjälper ju inte! Och jag har så många moment att göra ändå vid varje matningstillfälle så jag pallar helt enkelt inte att göra detta också efter varje matning. Blir så arg på BVC-tanten för hon verkade inte alls tycka att man skulle ta något annat än vischyvatten. Vart kan jag få tag på något medel som hjälper??? Något receptfritt på apoteket, finns det?

• Svar på tråden lila medel mot torsk, hur får jag tag på det?
  • FamLarsson

Det är nog lite olika på bvc för i somras när jag hade otroligt såriga vårtor fick jag det "lila medlet" penslat på mina vårtor ifall att det skulle vara svamp. Men jag var till bristningsgränsen att sluta amma. Det heter giemsa, det lila medlet. Det kan man inte köpa själv... I mitt fall var det inte svamp, men om du inte får den hjälp du behöver vänd då till en annan bvc/amningsmottagning (de brukar kunna hjälpa med). Bara dumt att lida. Hoppas det reder sig snart, kämpa på!

• kafferast

Jag kunde inte få det på BVC, de sade att man måste köpa det själv på apoteket.

• hic sunt leones

Vichyvatten är inte särskilt effektivt. Du kan få Mycostatin utskrivet, det är skitdyrt och en onödigt stor flaska (varför är alla förpackningar så himla stora, vilket slöseri?!) men det hjälper snabbt. Säg åt bvc att du SKA ha hjälp, stå på dig!

• kafferast

Det lila heter något annat, om jag bara kunde komma på vad... Violnånting? Inte dyrt som Mycostatin. Receptfritt.

• Pojkmamma2
    FamLarsson skrev 2009-12-04 21:40:34 följande:
    Det heter giemsa, det lila medlet.  
    just så heter det och det är tyvärr inte receptfritt
  • kafferast
    PontusOchLucas skrev 2009-12-04 22:13:26 följande:
    just så heter det och det är tyvärr inte receptfritt
    Det är inte samma medel då för det heter något annat och är receptfritt.
  • JackieDaniels

Menar du Metylrosanilin (också kallat gentianaviolett)? Så vitt jag vet skall det bara användas utvärtes och inte i munnen

• Topdog

Min lilla tjej hade svamp tills hon var 10 månader bara för att bvc var slöa. Vi prövade med bikarbonatlösning, men det som var mest effektivt var ett tips som jag fick från en kompis. Jag tog en ren nylonstrumpa som jag klippte i små bitar. Jag tog sedan en bit av strumpan och satte på lillfingertoppen. Sedan skrapade jag försiktigt munnen med fingret och nylonstrumpan drog bort svampen.

• kafferast
    JackieDaniels skrev 2009-12-05 19:37:34 följande:
    Menar du Metylrosanilin (också kallat gentianaviolett)? Så vitt jag vet skall det bara användas utvärtes och inte i munnen
    Japp, det känner jag igen. Blev skickad till apoteket av BVC eftersom vårt BVC inte håller med Metylrosanilin. Vi skulle pensla det på bebisens tunga och om inte det hjälpte få recept hos läkaren på Mykostatin.

Bikarbonat hann dock hjälpa innan vi kunde komma till apotek, hon fick suga på tygbit doppad i bikarbonat, hittade recept med proportionerna på nätet. Penslade på bröstvårtorna också, före och efter amning samt när det kliade.
  • SnipSnapSnut

Il gatto macchiato skrev 2009-12-05 21:14:15 följande:

Japp, det känner jag igen. Blev skickad till apoteket av BVC eftersom vårt BVC inte håller med Metylrosanilin. Vi skulle pensla det på bebisens tunga och om inte det hjälpte få recept hos läkaren på Mykostatin.Bikarbonat hann dock hjälpa innan vi kunde komma till apotek, hon fick suga på tygbit doppad i bikarbonat, hittade recept med proportionerna på nätet. Penslade på bröstvårtorna också, före och efter amning samt när det kliade.
    Så du menar att det lila medlet finns receptfritt på apoteket? Men är det någon fara att köpa det då...jag tänker eftersom bvc inte använder det längre för det var för starkt...
  • Wonderchild2009

Oj vad olika det är från BVC till BVC, när vår lilltjej fick torsk så rekomenderade dom vichyvatten, men när inte det hjälpte så fick vi komma till Bvc med jämna mellanrum så penslade dom, både hennes mun och mina bröstvårtor..
    Hoppas det löser sig!

• kafferast
    SnipSnapSnut skrev 2009-12-06 13:17:31 följande:
    Il gatto macchiato skrev 2009-12-05 21:14:15 följande: Så du menar att det lila medlet finns receptfritt på apoteket? Men är det någon fara att köpa det då...jag tänker eftersom bvc inte använder det längre för det var för starkt...
    Ja, det var vad min bvc-sköterska och hennes chef sade till mig. Fast de kanske hade fel då, alla andra i denna tråden verkar ju tycka det. :-/
  • Linastrumpan

Vad jag vet så är gentianaviolet/metylrosanilin ej rekommenderat längre att använda, framförallt inte på små barn då studier visat att det kan orsaka cancer hos möss. Det är dessutom receptbelagt och en apokeksblandning som måste tillverkas efter behov. Jag skulle gå till vc om bvc är knepiga och be att få mycostatin, funkar bra mot tosk!

Svar på tråden lila medel mot torsk, hur får jag tag på det?