• baby0406

Nattvätning

Hej!
    Någon mer än jag som har en 7-åring som fortfarande inte varit torr en enda natt?
    Han frågar själv efter när han ska sluta och kissa på natten. Det finns så olika information om detta - normalt kontra söka hjälp - hur har ni gjort?
    Hejdå!

• Svar på tråden Nattvätning
  • saggitarius

Jag skulle ha sökt hjälp, av både läkare och psykolog. till psykologen behöver inte han följa med, inte första besöket iaf, om ni inte vill. för att vara sängvätare och sju är inte alls roligt och knäcker ens självförtroende.
    Det kan vara mycket stress runt honom, något annat som hänt, eller så kan det vara så att hans muskler inte fungerar normalt och därför inte kan hålla igen när han sover!
    Annars är det normala att man är helt torr runt 3-4.

Hoppas han lär sig knipa igen även i sömnen!

• dison

Hej!
    Har en dotter på 6 år som kissar på sig så gott som varje natt. Har sökt hjälp på barnmedicin, men de tycker att man ska vänta ut det, de går inte gärna in med medicinering. Annars vet jag att det finns bra mediciner att få utskrivna, antingen tabletter eller nässpray. Finns även larmmattor att låna, men det brukar vara lång kö och frestra på nattsömnen. Sängvätning är ofta ärftligt och beror på en omognad i produktionen av ett visst ämne som styr produktionen av urin. Hos de flesta produceras mindre urinmängder på natten, men hos sängvätande barn så är produktionen lika hög natt som dag. I kombination med att barnet sover mycket hårt leder det till sängvätning. Jag tycker absolut att du ska söka hjälp, mest för att din son själv upplever det som ett problem. Även om det kanske inte blir varken medicin eller larmmatta så kan det för honom kännas bra att få undersökas och få reda på att många har problem med detta. Dessutom kan man få gratis engångslakan utskrivna så att det blir lättare att bädda om på natten och inte lika mycket tvätt.
    Lycka till!

• Avelyn

Min åtta åring har varit torr i ett halvår nu.. annars har han kissat på sig om nätterna i stort sett sedan han var bebis.. tyvärr-- Vi fick kontakt med läkare och fick minirin utskrivet.. blev inte så mycket bättre.... litet.. sedan gick tiden.. en dag slutade han kissa på sig. Ingen är så lycklig för det som killen själv Det finns hopp ( Det var bara på nätterna han kissade på sig.. inte på dagarna.. han sov och sover mycket djupt )

• baby0406

Skönt att höra att det finns andra som det löser sig själv för, Alveline.
    Storebror slutade kissa på sig vid 6.5 år men nu har ju lillebror passerat detta och tycker liksom att jag nästan lovat honom att han också skulle göra det...

Dison, tack för bra tips, visste en del redan men inte allt!

Vi får nog ta oss till en läkare och konstatera att han är frisk i alla fall. Jag medicinerar inte gärna. Vet att det finns i släkten på båda sidor dessutom.

Tack och hejdå!
    Fler erfarenheter och tips mottages tacksamt!

P.S. Hurru du saggitaurius, du ska nog inte låta så säker när du pratar om sådant du inte vet något om. Det är väldigt vanligt med barn som är nattvätare, speciellt killar. Läste att 20% är det vid 6 eller 7 år.

• Majsan71

Min 7-åring har också haft problem med detta. Vi tar upp honom en gång sent på kvällen till toa och då går det bra att hålla sig under natten.

Jag tycker att du kan ta upp det med skolsköterskan så att du får lite handfasta råd om hur ni ska försöka påverka kisseriet. Ibland kan det räcka långt med att exempelvis se till så att barnet dricker ordentligt under dagtid. Både för att det blir mindre törstigt under kvällen men också för att det ger en bättre dygnsrytm i kissandet. Men prata med sköterskan så kan ni komma fram till hur ni ska göra. Skulle det sedan visa sig att detta inte är tillräckligt kan man gå vidare till läkare för kontroll.

Och det här är ett vanligt problem men inget man pratar högt om men det finns hjälp att få.

• lhs73

i boken "den självläkande människan" av Susanna Ehdin står det mycket smått å gott men bland annat om mjölkprodukter å för att citera ur boken så står detta "Läkaren Frank Oski har publicerat boken Dont Drink Your Milk som dokumenterar sambandet mellan mjölkprodukter och barns allergier, eksem, sängvätning och öroninfektioner"

anledningen till att jag skriver med ovanstående är att vi håller på att vänta på tid för att utreda våran dotter (4½ år) för laktosintolerans
    i och med detta så har jag nästan slutat med all komjölk här hemma

men till saken nu, det är så att jag märkte en markant skillnad på vår 6 åriga kille vad gäller "olyckor" på nätterna från flera gånger per vecka ibland även ett par gånger per natt så händer det inte ens en gång per vecka, tilläggas bör att vi tar fortfarande upp honom innan vi går å lägger oss

nu kan ju inte jag säga att detta är något som jag gjort nån forskning på utan bara märkt skillnaden
    om den skillnaden sedan beror på mognad eller mjölken kan jag nu inte ärligt svara på
    men jag vet att skillnaden kom i samband med att vi tog bort komjölken här hemma

så detta kan ju vara ett tips eller inte
    men jag delger bara min erfarenhet sedan i somras

lycka till

Svar på tråden Nattvätning