• sunshine82

Är det nån skillnad näringsmässigt på 4-6-8 månaders gröten? Kan jag ge min 8 mån 4 måns gröt?

Hej

Jag undrar som rubriken lyder, om det är nån skillnad på gröten från barnmatsföretagen, säg exempelvis semper, deras 4-6-8 månaders gröt?

Min son har ätit alla, 8 månaders gröten va dock hans mage inte redo för, så den har vi slutat med. Nu kör vi på 6 månaders gröten, men tycker inte den är så god.
    4 månaders gröten, banangröten från semper och mild havregröt från nestle är så mkt godare.
    Kan jag köra med dom? Eller är det mindre näring i dom?

• Svar på tråden Är det nån skillnad näringsmässigt på 4-6-8 månaders gröten? Kan jag ge min 8 mån 4 måns gröt?
  • Nyfiken gul

enda skillnaden på den gröten är ju att den är mer puréaktig och mer smaklös...

• LizzieT

Jag gör egen havregröt till min 5 månaders, dels så är det billigare och dels så tål hon inte mjölken som är i bebisgröten. =)

• sunshine82
    LizzieT skrev 2009-12-05 09:43:40 följande:
    Jag gör egen havregröt till min 5 månaders, dels så är det billigare och dels så tål hon inte mjölken som är i bebisgröten. =)
    Hur ser du då till så att bebis får i sig tillräckligt med järn och kalcium? Dom rekommenderar att köpa gröt faktiskt eftersom den är berikad med järn, kalcium och vitaminer.
  • LizzieT
    sunshine82 skrev 2009-12-05 09:45:35 följande:
    Hur ser du då till så att bebis får i sig tillräckligt med järn och kalcium? Dom rekommenderar att köpa gröt faktiskt eftersom den är berikad med järn, kalcium och vitaminer.
    Ja, om du läser mitt inlägg så kan hon inte få i sig kalcium då hon ej tål det och får eksem över hela kroppen, så hur ska jag då kunna ge det? Det var till och med sjukan som sa att jag måste göra egen pga detta.
  • Miss Dee

Jag gör oxå egen havre gröt! Och nu fick jag tips om att man kan blötlägga torkade aprikoser i vatten och koka dessa, sedan göra puré och ha i havregröt. Då får de i sig järn, man kan göra likadant med katrinplommon.

Min tjej är 6 månader och gillar inte köpgröt, dessutom när jag har provat det så har hon varit gnällig hela natten. Hon verkar intolerant mot köpgröt och välling, och jag tror att det är skummjölken!

Det finns en mjölkfri banangröt som jag har provat och den går ner , dock med extra banan i.

• jordgubbe0812

Nä, det är ingen större näringsskillnad mellan barnmaten alls oavsett märke och ålder.
    Det som skiljer är storleken på bitar (för burkar), mängd fullkorn och tillsatt salt om man kommer över året.
    Jag tror däremot om det är en bra ide att hitta ett kalcium alternativ om barnet inte äter mjölkprodukter alls. Kan inte en dietist hjälpa med det. Fick fick komma till det med ägg och fisk allergi och mjölk verkar svårare än det.

• Miss Maya

Mja. De säger att äter bebisarna gröt eller välling mer än två gånger per dag då ska jag man gärna ge dem fabriksgröt, annars är det inte så petigt med just det. Då kan man lika gärna laga hemma.

• Miss Maya

Mja. De säger att äter bebisarna gröt eller välling mer än två gånger per dag då ska jag man gärna ge dem fabriksgröt, annars är det inte så petigt med just det. Då kan man lika gärna laga hemma.

• jewellery88
    LizzieT skrev 2009-12-05 10:38:36 följande:
    Ja, om du läser mitt inlägg så kan hon inte få i sig kalcium då hon ej tål det och får eksem över hela kroppen, så hur ska jag då kunna ge det? Det var till och med sjukan som sa att jag måste göra egen pga detta.
    Men vad har kalcium med mjölkallergi att göra?
    Mjölkallergi = mjölkprotein
    Mjölksockerallergi = Laktos
    Kalcium är något helt annat.
  • jordgubbe0812

Hon menar väl att hon inte kan ge mjölk för att barnet är allergisk och att det finns mjölk ialla köpegrötar (utantaget specialvarianterna).
    Förhoppningsvis ger hon kalcium på något annat sätt.

jewellery88 skrev 2009-12-07 17:46:51 följande:
    Men vad har kalcium med mjölkallergi att göra?Mjölkallergi = mjölkproteinMjölksockerallergi = LaktosKalcium är något helt annat.
  • Wonderchild2009

En liten fråga till er som gör havregröt själva gör ni den som vanligt som det står på havregrynspaketet? kan vara bra och veta ifall gröten tar slut!

• sunshine82

Jag har fått svar från semper, näringsmässigt är det ingen skillnad. Utan det är mättnadskänslan i så fall, men man kan göra en större portion.
    BCC sa likadant.

• Miss Dee
    Wonderchild2009 skrev 2009-12-08 22:07:57 följande:
    En liten fråga till er som gör havregröt själva gör ni den som vanligt som det står på havregrynspaketet? kan vara bra och veta ifall gröten tar slut!
    Jag gör som vanligt, fast du får ju mala flingorna så det blir kross, typ i matberedare, sen tar jag 0.5 dl flingor och 1 dl vatten, i detta lägger jag i osaltat smör sen och även en bit mosad banan! Du kan ha mer vatten oxå, när du kokar!
Svar på tråden Är det nån skillnad näringsmässigt på 4-6-8 månaders gröten? Kan jag ge min 8 mån 4 måns gröt?