• Edwin07

Lamppropp-vanlig stickkontakt?

Jag har köpt en lampa, som ska hänga i ett fönster, med vanlig stickkontakt, med vid fönstret har jag ett lanputtag där man ska ansluta en lamppropp. Någon som vet om det finns en adapter eller hur ska jag göra?

• Svar på tråden Lamppropp-vanlig stickkontakt?
  • Weezy

köp en lamppropp på ikea kostar 12 kr typ.. sen är det bara att kapa sladden och sätta dit den nya lampproppen med en "sockerbit" glöm inte att "följa" färg..

• Weezy

då blir det förlängningsslad hela vägen till ett vanligt vägguttan. tyvärr har jag inte annat förslag att ge dig

• Manchester
    Edwin07 skrev 2009-12-05 11:11:13 följande:
    Vågar inte mixtra med elen själv. Livrädd för olyckor...
    IKEAs lampkontakter är extremt enkla att sätta dit. Inget du behöver skruva upp eller plocka isär. Bara att trycka på en liten spak så öppnar sig en del av "sockerbiten" och du sticker in rätt del av sladden. Det går inte att ta fel, såvida du inte är färgblind (då skulle jag nog avråda). Eventuellt måste du "skala" lampsladden lite först, så att du får fram några millimeter av koppartråden som finns inuti. Dock gör du ju det utan någon el ansluten, så det är helt ofarligt.

Jag är inte så där enastående praktiskt av mig, men byta kontakt på lampor har jag gjort många gånger. Det kan liksom inte hända något. Skulle däremot aldrig byta lampknapp i väggen eller något mer avancerat, så jag förstår din respekt för el.
Svar på tråden Lamppropp-vanlig stickkontakt?