• Knasten83

ÄL av enkelkur, varför dubbel??

Hej hej!

Jag har en liten fundering som jag hoppas få svar på av er!

Jag har ätit 6 kurer pergotime och fått äl av alla. Nu vill läkarna att jag ska äta dubbelkur som sista lösning innan inseminering. Varför ska jag göra det om jag får ÄL av enkel kur? Kan ni förstå det eller har ni själva blivit ombedda att göra så?
    Jag trodde man kunde bli överstimulerad av pergotime och därav var det viktigt med alla kontroller i början av behandlingen så man inte lossar flera ägg och får flerbörd?

Tacksam för era erfarenheter!!

/Anna

• Svar på tråden ÄL av enkelkur, varför dubbel??
  • Mikaelaivarsson

Du borde fråga läkarna om de

Förresten kolla lockerz.dezpite.se/ där kan du säkert hitta lite sköna saker

• Dollars matte

Det råder lite delade meningar bland läkare om detta. En del tror att ägglossningen kan bli "bättre" med dubbelkur, så länge man inte blir överstimulerad förstås. Andra läkare tycker att alla ägglossningar är likvärdiga, dvs att om man får äl med enkelkur så är det onödigt att dubbla för det gör ändå ingen skillnad.

Mina läkare tillhör den senare sorten. Jag har pco med egen äl ca 3-6 ggr/år och fick äl på alla mina enkelkurer. Så efter 6 pergokurer fick vi traska direkt vidare till ivf. Insemination hoppade vi över, enligt dem så är det bara marginell skillnad mellan insemination och att lyckas på egen hand så det var bara ett onödigt steg för oss.

• Knasten83

Dollars matte skrev 2009-12-06 11:41:40 följande:

Det råder lite delade meningar bland läkare om detta. En del tror att ägglossningen kan bli "bättre" med dubbelkur, så länge man inte blir överstimulerad förstås. Andra läkare tycker att alla ägglossningar är likvärdiga, dvs att om man får äl med enkelkur så är det onödigt att dubbla för det gör ändå ingen skillnad.Mina läkare tillhör den senare sorten. Jag har pco med egen äl ca 3-6 ggr/år och fick äl på alla mina enkelkurer. Så efter 6 pergokurer fick vi traska direkt vidare till ivf. Insemination hoppade vi över, enligt dem så är det bara marginell skillnad mellan insemination och att lyckas på egen hand så det var bara ett onödigt steg för oss.
    tack för ditt svar!
    Jag tänker strunta i den där dubbelkuren, mår så fruktansvärt dåligt just nu... gjort det med pergo innan men jag orkar inte det fler månader. Ångest och illamående tar kål på mig, bara gråter kontant... ngt du känner igen?
  • Dollars matte
    Knasten83 skrev 2009-12-06 17:06:47 följande:
    tack för ditt svar! Jag tänker strunta i den där dubbelkuren, mår så fruktansvärt dåligt just nu... gjort det med pergo innan men jag orkar inte det fler månader. Ångest och illamående tar kål på mig, bara gråter kontant... ngt du känner igen?
    Jag var lite orolig för att det skulle bli så eftersom jag reagerar ungefär så på vanliga p-piller och har haft många års helvete innan jag insåg att de bidrog till detta. Men turligt nog upplevde jag inga direkta biverkningar varken av pergon eller av ivf-sprutorna.
    Du känner själv vad du orkar med och vad det är värt att stå ut med. Om ni ändå är på gång till nästa steg så skulle nog jag också strunta i den där sista kuren om jag mådde så dåligt. Om det inte var tanken att ni skulle göra inseminering redan i denna kuren, eller ska du ha annan stimulering då?
  • Knasten83

Dollars matte skrev 2009-12-06 22:41:17 följande:

Jag var lite orolig för att det skulle bli så eftersom jag reagerar ungefär så på vanliga p-piller och har haft många års helvete innan jag insåg att de bidrog till detta. Men turligt nog upplevde jag inga direkta biverkningar varken av pergon eller av ivf-sprutorna.Du känner själv vad du orkar med och vad det är värt att stå ut med. Om ni ändå är på gång till nästa steg så skulle nog jag också strunta i den där sista kuren om jag mådde så dåligt. Om det inte var tanken att ni skulle göra inseminering redan i denna kuren, eller ska du ha annan stimulering då?
    ja vi struntar i det denna månaden. Känns hårt samtidigt att en månad går till "spillo" men jag vill aldrig mer behöva må sådär.. nä ve o fasa!!
    Tanken är att vi ska inseminera till nästa cykel, alltså januari. Då vill de att jag ska äta typ 2-3 tabletter av pergo sen sprutor, vet inte om jag kanske kan be om nåt annat än pergo så jag slipper allt hemskt?
    Antagligen kommer de behöva sätta igång mensen också eftersom jag väldigt sällan ägglossar på egen hand..
    Nu vill jag må bra över jul!!
Svar på tråden ÄL av enkelkur, varför dubbel??