• ewaulrica

    Ni som har förlorat en äggledare

    har precis gått igenom en titthålsop pga ett X. Det jag undrar nu är hur äl nu kommer fungera (skulle kunna ringa min gyn och fråga, men känner att det kanske kan vara någon här som vet). Kan man ha äl från den äggstock som inte har någon äggledare ändå? Vart tar det släppta ägget vägen då? Kommer det bara flyta i "tomma intet"? Får man mens ändå, då, om ägget släppt från den äggstock där man inte har någon äggledare?

    Eller är det helt enkelt så att den andra äggstocken/äggledaren tar över? det låter ju ganska konstigt, hur ska min kropp veta att den inte ska släppa ägg från den "trasiga" sidan? Jag menar, jag vet ju att äggen inte släpps från samma sida normalt sett, utan de turas om..

    Någon som har fått något bra svar på det?

  • Svar på tråden Ni som har förlorat en äggledare
  • JeKa79

    Hej! Jag har också opererat bort min äggledare och hade precis samma fråga som du.

    Till mig sa läkarn att.... om det sker en ägglossning i den äggstocken som inte har nån äggledare så "kastar" den över ägget till den andra äggledaren. Kroppen är allt bra smart....

  • Michas

    Den kvarvarande äggledaren kommer att hämta upp ägget, oberoende av vilken sida ägget släpper ifrån, på samma sätt som man kan plocka upp saker på vänster sida med högerhanden och vice versa.

    Mensen kommer att vara som vanligt igen efter några veckor efter operationen. Den kommer helt oberoende av från vilken sida ägget släppt.

  • Michas

    Glömde säga.. jag har fortfarande min mens punkligt varje månad trots att bägge mina äggledare är bortopererade sedan två år tillbaka. Så länge som man har äggstock(ar) och livmoder samt att hormonerna gör sitt så får man mens mer eller mindre regelbundet.

Svar på tråden Ni som har förlorat en äggledare