• trollmamma76

Måste bara fråga er,lite orolig,snälla svara ni som fött barn runt v 33-34

Hej,vii väntar våret femte barn och jag är i v 35 nu och min förvärkar har blivit värre,ingen av mina barn är riktigt tidigt födda dotter föddes 2,5 v innan år 07 och mådde bra.

Nu denna gång känns det i hela kroppen att jag går inte tiden ut,bebisen kommer att komma snart..
    Mina FL har gått fruktansvärt snabbt därför måste jag prata med FL pga jag inte har hunnit in med mina två barn...

Vad händer om mit barn fördds nu har gått 34 fulla v..

• Svar på tråden Måste bara fråga er,lite orolig,snälla svara ni som fött barn runt v 33-34
  • EEJ

Min flicka föddes 31+6 och mådde jättebra, jag fick kortisonsprutor för att snabba på bebisens lungmognad- Det ges bara fram till v 34, sen anses bebisen klara det själv. Förmodligen kommer bebisen att vara liten, runt 2 kg men i övrigt må bra- om den inte kommer pga att den mår dåligt det vill säga....

• trollmamma76
    EEJ skrev 2009-12-05 14:08:17 följande:
    Min flicka föddes 31+6 och mådde jättebra, jag fick kortisonsprutor för att snabba på bebisens lungmognad- Det ges bara fram till v 34, sen anses bebisen klara det själv. Förmodligen kommer bebisen att vara liten, runt 2 kg men i övrigt må bra- om den inte kommer pga att den mår dåligt det vill säga....
    Så efter v 34 gör man inget för att stoppa det med andra ord eller??
  • shogun

Hej !
    Min son är född i v 35 skrek och var pigg med en gång,vägde 2545g 47cm lång.
    Han fick mat med en gång för att se om han kunde suga/svälja och det gjorde han utan problem. Vi fick ligga inne sammanlagt 1vecka på neonatala pga att han fick gulsot (vanligt bland för tidigt födda) så han fick sola i kuvösen några dagar samtidigt som vi övade amning.
    Allt har gått bra han är idag en pigg grabb på snart 5år =)

• EEJ
    trollmamma76 skrev 2009-12-05 14:28:23 följande:
    Jag vet faktiskt inte, men barn födda v 34 och framåt klarar sig (oftast) jättebra.
    Det kommer att gå bra, vilket som. MEN om du får tidigt och måste spendera tid på neo eller ligga inne så tänk på att du har rätt till tillfällig föräldrapennign(VAB) så länge som barnet är inskrivet på sjukhus- gäller båda föräldrarna. Ni behöver inte börja ta de 10 pappadagarna eller börja på era vanliga föräldradagar!
  • tss

från och med v36 anses bebisen fullgången och färdigutvecklad. Det är bara mer underhudsfett som tillkommer senare. Inget görs för att hålla kvar bebisen efter v35, tror jag.

pappa till två, födda v31 o v33

• FamÅsling
    tss skrev 2009-12-06 16:14:38 följande:
    från och med v36 anses bebisen fullgången och färdigutvecklad. Det är bara mer underhudsfett som tillkommer senare. Inget görs för att hålla kvar bebisen efter v35, tror jag.pappa till två, födda v31 o v33
    Där jag födde min son i vecka 36+ så räknad dom som prematur upp till vecka 37+0.
  • knutpunkt08

Min son är född ve. 34+5. Var lite liten, vägde 1980 g. och var 44 cm lång. Fick lite gulsot, solande 1 natt. Sondmatades till amningen kom igång. Annars var det inga problem eller svårigheter. Totalt var han inskriven på neo två veckor och två dagar. Detta berodde på att han föddes 50 mil hemifrån och han var tvungen att klara en så lång bilresa innan han skrevs ut. Hade vi varit på hemsjukhuset hade han nog kommit hem ett par dagar tidigare.
    Nu är han stora killen 16 månader och mår hur bra som helst.

• Gräddnosis99

Min lilla son föddes v. 34+0. När man gått 34 fulla veckor försöker dom inte stoppa förlossningen. Men de e ju inte alltid de har hunnit vänt på sig, det hade inte min så här blev det kejsarsnitt.
    Min pojk var tillväxthämmad och vägde bara 1695 g och var 41 cm lång. Vi fick ligga inne på neo i lite över 3 veckor, en av anledningarna var att han var tillväxthämmad, den andra att han fick sondmatas. Min mjölk kom igång snabbt men han var för liten för att orka äta tillräckligt mycket själv.
    Han fick ligga på en liten värmemadrass för dom brukar ha svårt att hålla värmen när de är små. De första dagarna brukar de även ha bevakning på dom och kolla hjärtslag och så att de kan andas bra själva.

Dom anser att bebisarna är färdigutvecklade efter 34 v och det ända som behövs för dom är oftast bara äta och vila.
    Fungerar amningen och allt annat är bra så kommer ni inte behöva stanna länge på sjukhuset!

Min son är nu lite mer än 2 månader och väger 3240 g och är 49,5 cm. =)

Kommer din bebis nu så kommer det gå hur bra som helst! Lycka till=)

• Ninni76

Min syster fick en son i v32...urakut (var på vanlig ul pga av liten mage, modekakan hade börjat lägg av). Han föddes den 13 november. efter 5 timmar slapp han syrgas...låg bara 1 vecka i kuvös...nu får han komma hem i morgon. Han vägde 1470 g o. var 41 cm..när han föddes

• lerumstessan

min dotter är född 34+4.Inga problem men fick ligga på neo i 3 veckor för hon orkade inte äta själv och sondmatades. Hon fick oxå gulsot och solade i 2½ dag.

Idag är hon 6 månader och ser ut som vilken halvårsbebis som helst.

• 2 som vill bli 3

Vår son föddes i V.35. Han vägde 3045 och var 49 lång. Fick åka hem efter 3 dagar.
    Han hade lite gulsot men behövde inte sola.
    Sondmatades de 2 första dagarna innan han förstod vad tuttan var till för :)

• ChoopChoopSong

Det är ganska ovanligt att barn födda efter vecka 30 får problem, om det inte är något annat "fel" på dem än åldern. Friska, men för tidigt födda, klarar sig oftast från vecka 25. Nästan alla klarar sig från vecka 30, och då vanligen utan framtida men.

Det är framför allt extremt för tidigt födda (före vecka 25), ELLER de som har andra sjukdomar/problem (hjärtfel, lungfel, tillväxthämning osv), som löper risk att inte klara sig/få men. När vi var på neo, hörde jag om en pojke född v 37 - nästan fullgången alltså - men han var kraftigt tillväxthämmad och vägde bara 1,5 kg eller nåt, samt hade inte fullt utvecklade lungor. Han motsvarade ungefär ett barn i vecka 30.

Det är inte bara antal veckor som avgör.

Våra barn (tvillingar) föddes i vecka 36+2. De var 47 respektive 49 cm långa, samt vägde 2,1 resp 2,4 kg. På förlossningen var de minst av alla, men på neo hörde de till de större barnen.

• ChoopChoopSong
    FamÅsling skrev 2009-12-06 18:50:41 följande:
    Där jag födde min son i vecka 36+ så räknad dom som prematur upp till vecka 37+0.
    Fullgånget = från vecka 38.
    Färdigutvecklat = varierar ngt, men ca v 34-36. (Då är lungorna mogna, sugreflexen utvecklad osv).

De sista veckorna behöver barnet mest växa till sig. Och alla "prematura" barn behöver heller inte komma till neo.

Detta var i alla fall den information vi fick. Jag blev snittad i v 36 som sagt. Hade det varit före v 34, hade man väntat, om det inte varit akut.
    Just pga ovanstående. Sedan spelar barnens storlek, tillstånd mm, givetvis stor roll.
  • ollie

Hej
    Grattis till ert femte barn . Själv så är jag mamma till fyra underverk. Har två prematura barn Oliver nu 2,5 år född i v 29+1 och Theo nu 11mån född i v 26+0. Vi har spenderat många månader på neo då våra minsta varit mycket sjuka. Vill bara önska dig lycka till och med barn så vet man aldrig har sett barn födda vi v24 som varit starkare än fullgångna barn.

Troligvis så kommer allt att gå bra för ditt barn. Det är inte många barn i din v som behöver mycket hjälp, hoppas bara att ditt barn slipper komplikationer.

Lycka Till

• Dahlia

Jag har två förtidigt födda och det har gått bra båda gångerna.

Första barnet kom i vecka 34 och det enda var  att vi fick ligga på neo i två veckor för sondmatning och för att hon behövde sola en del. Samt att hon hade problem med blodsockret.

Andra barnet kom i vecka 36 och han mådde så bra så vi fick åka hem dagen efter redan.

• BOSSBUS

ta det lugnt , jag e 25 år , allt e fint med mig , jag e född v 30 , och det va på 80talet

• kylielinda

Jag fick våran son i vecka 32 och han mådde toppen så det e nog ingen fara om du får förtidigt, kontakta förlossningen och be om att få komma in och kolla så att du inte e öppen!!!

• Lajkie

Jag föddes 33 fulla veckor 1986. Mamma låg inne med mig ganska precis 14 dagar. Sondmatades men ammades aldrig. Mår bra idag inga problem!
    Närsynt, men det är hela min släkt så det hade nog blivit ändå=)

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
  • Cincy
    trollmamma76 skrev 2009-12-05 14:28:23 följande:
    Nej då stoppas inte förlosningen. Mitt vatten gick 33+6, fick sprutorna. 34+2 kom sonen. Frisk men behövde lite tid att lära sig amma. Blev 1,5 v på neo plus 3 v med deras hemsjukvård. Han blev utskriven i fredags.

Födelsevikt var 2390g i fredags 2920g. 47,5 cm lång. Men det kan ju variera kraftigt.
Svar på tråden Måste bara fråga er,lite orolig,snälla svara ni som fött barn runt v 33-34