• NygrenLiam

Kan man byta bil?

Jag köpte en bil i våras, och den är jätte bra. Men bagaget är för litet. Kan man åka tillbaka til sin återförsäljare och fråga om man kan byta bil till en större?
    Jag har lån på denna, men lånet förs väl i så fall över till nästa lån?

Någon som gjort det?

• Svar på tråden Kan man byta bil?
  • Dilong

Visst kan du göra det, men räkna med att det kommer kosta. Handlaren vill givetvis tjäna pengar på ditt byte.

• bakeacake

dom tar väl isåfall din bil du har nu som inbyte, vilket helt klart kommer generara en förlust för dig..

Du har ingen bytesrätt på en bil..

• NygrenLiam
    bakeacake skrev 2009-12-05 16:31:42 följande:
    dom tar väl isåfall din bil du har nu som inbyte, vilket helt klart kommer generara en förlust för dig.. Du har ingen bytesrätt på en bil..
    Förlust? Jo, men å andra sidan behöver jag en större bil, så då får det bli så
  • bakeacake
    NygrenLiam skrev 2009-12-05 16:33:49 följande:
    Förlust? Jo, men å andra sidan behöver jag en större bil, så då får det bli så
    ja om vi säger att du köpte din bil för 230.000 och bilhandlaren tar den i inbyte, å du får 210.000 för den, en förlust på 20.000 alltså.. du har lån kvar på bilen på 220.000 vilket gör att du inte kommer kunna lösa de lånet, om du inte har 10.000 i cash..
  • Dilong
    bakeacake skrev 2009-12-05 16:38:06 följande:
    ja om vi säger att du köpte din bil för 230.000 och bilhandlaren tar den i inbyte, å du får 210.000 för den, en förlust på 20.000 alltså.. du har lån kvar på bilen på 220.000 vilket gör att du inte kommer kunna lösa de lånet, om du inte har 10.000 i cash..
    Man kan öka lånet.
  • bakeacake
    Dilong skrev 2009-12-05 16:50:52 följande:
    Man kan öka lånet.
    Så du menar att om man köper en ny bil för 250.000 å har ett gammalt billån på 10.000 så får man lån på 260.000? alltså ett större lån än vad bilen är värd... då måste verkligen finansvärlden vara desperata på att låna ut pengar...

Jag skulle överhuvudtaget inte låna pengar för att köpa en bil.. de är det sämsta lånet man kan ta. och Bilköp är alltid det sämsta köpet man gör, med tanke på den ekonomiska förlust man gör. Ett hus kan man ju sälja för mer pengar än man köper det, men de är ju omöjligt med en bil...
  • Dilong
    bakeacake skrev 2009-12-05 16:56:43 följande:
    Så du menar att om man köper en ny bil för 250.000 å har ett gammalt billån på 10.000 så får man lån på 260.000? alltså ett större lån än vad bilen är värd...
    Varför inte? Förutsättningen är givetvis att man är kreditvärdig.
    Att låna ut pengar ger stora vinster, så det handlar inte om desperation, utan om att tjäna pengar.
  • bakeacake
    Dilong skrev 2009-12-05 17:05:51 följande:
    Varför inte? Förutsättningen är givetvis att man är kreditvärdig.Att låna ut pengar ger stora vinster, så det handlar inte om desperation, utan om att tjäna pengar.
    Eller så kan man ju tänka såhär.... Lev inter för pengar du inte har..

det enda ja tycker man borde låna till om man måste är boende.. allt annat är bara skit, höga räntor å avgifter..
  • Dilong
    bakeacake skrev 2009-12-05 17:08:01 följande:
    Eller så kan man ju tänka såhär.... Lev inter för pengar du inte har..
    Och vad har det med mitt inlägg att göra? Jag förklarade bara varför man kan låna pengar eller varför finansbolagen lånar ut.
  • bakeacake
    Dilong skrev 2009-12-05 17:13:13 följande:
    Och vad har det med mitt inlägg att göra? Jag förklarade bara varför man kan låna pengar eller varför finansbolagen lånar ut.
    jag har jobbat som privatrådgivare på bank och beviljade lån. Jag skulle ALDRIG beviljat ett lån på en ny bil å de fanns skulder kvar för en gammal bil och spciellt om den bilen som såldes var inköpt samma år som man säljer den... ALDRIG! och Jag har gett avslag på en hel del billån.
  • Dilong
    bakeacake skrev 2009-12-05 17:15:59 följande:
    Jag skulle ALDRIG beviljat ett lån på en ny bil å de fanns skulder kvar för en gammal bil och spciellt om den bilen som såldes var inköpt samma år som man säljer den... ALDRIG! och Jag har gett avslag på en hel del billån.
    Är det en form av leasing, där bilen används som säkerhet så stämmer det.

Själv har jag lån på ett par hundra tusen utan minsta säkerhet, utan att ens ha köpt en bil, så självklart kan sådana lån beviljas.

Naturligtvis, som jag skrev tidigare, under förutsättning att låntagaren är kreditvärdig.
  • Gorban
    bakeacake skrev 2009-12-05 17:08:01 följande:
    Eller så kan man ju tänka såhär.... Lev inter för pengar du inte har..det enda ja tycker man borde låna till om man måste är boende.. allt annat är bara skit, höga räntor å avgifter..
    Men om man köper en ny bil som man tänker nyttja i säg 3-5 år så är det ju korkat att betala den kontant. Bilen har ju fortfarande ett värde kvar när du ska sälja den och det är dumt att binda sparpengar i bilen. Alternativet kan ju vara att spara pengarna i fonder eller köpa något annat man behöver.

Det viktiga är att man inte bara betalar räntan utan att man amorterar i minst den takt som värdeminskningen på bilen sker. Helst lite mer så att man ha en insats till nästa bil.

Att köpa billigare bilar kontant tycker jag är helt ok men köper man en bil för flera hundra tusen kontant då börjar jag undra hur man resonerar.
  • Dilong
    Gorban skrev 2009-12-07 11:16:36 följande:
    Men om man köper en ny bil som man tänker nyttja i säg 3-5 år så är det ju korkat att betala den kontant.
    Varför det?
  • Rabarbapuppa
    Dilong skrev 2009-12-07 17:40:38 följande:
    Varför det?
    Gorban säger ju det ovan, dumt att binda pengarna (kontanta medel, sparpengar) i en bil, när de kan användas till nån form av sparande med avkastning. D.v.s låta pengarna "jobba" istället för att vara uppbundna i en bil.
    Så tolkar jag att författaren menar iaf.

/Puppa
  • Dilong
    Rabarbapuppa skrev 2009-12-08 09:52:12 följande:
    Gorban säger ju det ovan, dumt att binda pengarna (kontanta medel, sparpengar) i en bil, när de kan användas till nån form av sparande med avkastning. D.v.s låta pengarna "jobba" istället för att vara uppbundna i en bil. Så tolkar jag att författaren menar iaf. /Puppa
    Jag förstår bara inte sättet att tänka. Att lån till just bil skulle vara annorlunda än lån till tex boende.
  • Anghammarad

Bilen är en konsumtionsvara. Det bästa man kan göra är att anpassa låneavbetalningarna så att de fungerar ungefär som man hyrde bilen utan att binda en massa kapital.

Exempel: Du köper en bil för 250000 och betalar, kontant eller genom inbyte 50000 i handpenning. Resterande 200000 är ett lån. Du behåller bilen i tre år och efter den tiden är bilen värd hälften av vad den var ny. På de tre åren vill du då betala av 75000 på lånet vilket blir 2100 i månaden. Du kan sedan sälja bilen för samma belopp som det kvarvarande lånet och lösa det.

Under tiden har du sparat pengar på ett bättre sätt till handpenning i fonder eller aktier till en ny bil.

• NygrenLiam

jag har inget lån på den andra mer, han löste ut mitt andra lån. man ska inte ha två billån. jag fick bra betalt för min bil. och dessutom känner jag bilhandlaren lite då mina föräldrar oxå handlar där. har inte förlorat något i detta byte.
    jag är en nöjd stolt biägare till en ny bil.

Svar på tråden Kan man byta bil?