• laga mat

Bästa stekpannan

Jag är i behov av en ny stekpanna, och jag vill veta vilken som är marknadens bästa, kan tänka mig lägga en stor peng, om jag får det bästa

• Svar på tråden Bästa stekpannan
  • Champagne

Tupperware har en fantastiskt bra stekpanna med lock! Den rekommenderar jag starkt!

• Dundermamman

Jag hade tidigare en Jamie Oliver-panna men jag får lov att säga att den är inte värd sitt pris!
    Numera har jag en eller rättare sagt två från Ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60083460 , jag har både den lilla och den stora! Kanonbra, tål hög värme och ger en jämn stekyta!
    Dessutom fick jag bägge för mindre än jag gav för Oliver-pannan

6 skogisar såg dagens ljus den 28:e oktober....
  • ALJO

Riktiga gjutjärnspannor i gammal stil är bäst, själv har jag 4 olika. Skeppshult är ok, se bara till att även handtag är av gjutjärn och inte trä, för då håller den inte för ugn osv.

• tisteln

Säger som ALJO - gjutjärn ska det vara!!!

Ett mycket bra sätt att få i sig lite järn, som är livsviktigt för oss, och som man inte får från teflon...

Kom bara ihåg att en gjutgärns panna/gryta rengörs med ENDAST varmt vatten!!! (Säger detta då en av mina kompisar skulle hjälpa mig att diska efter maten, och diskade pannan med diskmedel - tog flera månader innan pannan mådde bra igen... Det blev inte så god mat under den tiden, men nu är den bäst igen )

• Kastrullresan

En test av konsumentverket visade då att det var Fiskars stekpanna som var bäst och mest privärd.

Jag har haft 3 Jamie Oliver stekpannor och måste säga att de är rätt värdelösa. De slits snabbt i botten.

Har köpt en Fiskars nu och är efter 4 månader helt nöjd och ska köpa en till något större.

• UnDeuxTrois

Själv tycker jag det är alldeles för jobbigt att sköta en gjutjärn, tunga är de oxå.

Hackman Matador är värdelös. Hade en Tefal med röd punkt i som oxå var dålig. Har en annan Tefal nu med nåt rutmönster i som verkar lovande. Har haft en från ICA som jag tror var bäst i test men den var bara "ok".

Svårt över lag tycker jag att hitta en bra, men det kanske bara är jag som är för snål för att investera i en riktigt dyr?

• UnDeuxTrois

Skönt att jag inte köpte en JO då! Funderade på det sist.

• Miisun

gammaldags gjutjärn rockar fett ;D Sen har jag kommit fram till att teflonpannor som e blanka inuti e dåliga. Maten kokas inte steks i en sån. Så jag önskar mej en ny lite "skrovligare" teflonpanna i julklapp; gubben får gå å känna efter i affärerna *hhaahahahah*

• SE10

Jag gillar också Le Creusets stekpannor, som i princip är gjutjärnspannor som är glaserade med keramik på både in och utsida, dessa kräver viss inkörning, men mycket kortare tid än vanliga gjutjärnspannor.

www.bagarenochkocken.se/shop/&cat_id=202

Teflonpannor är inte särskilt nyttiga att använda om man råkar överhetta dem så jag undviker dem i största mån.

• SE10
    UnDeuxTrois skrev 2009-12-06 18:55:27 följande:
    Själv tycker jag det är alldeles för jobbigt att sköta en gjutjärn, tunga är de oxå. Hackman Matador är värdelös. Hade en Tefal med röd punkt i som oxå var dålig. Har en annan Tefal nu med nåt rutmönster i som verkar lovande. Har haft en från ICA som jag tror var bäst i test men den var bara "ok". Svårt över lag tycker jag att hitta en bra, men det kanske bara är jag som är för snål för att investera i en riktigt dyr?
    För snål att investera i en riktigt dyr?

Men som du kanske märkt har de billiga snabbt kostat mer än om du köpt en bra från början!
  • bakeacake

gjutjärn, funkar dom på induktion?

• Dundermamman
    bakeacake skrev 2009-12-07 15:27:56 följande:
    gjutjärn, funkar dom på induktion?
    Ja, min älskade (20 år) gamla stekgryta fungerar på induktionshällen här hemma
    6 skogisar såg dagens ljus den 28:e oktober....
  • laga mat

Men, hur är Fissler? någon som vet? SEdan har jag sett en riktig juvel på cervera i aliminium och kostade en förmögenhet runt 3500:- någon som vet något om den?

Svar på tråden Bästa stekpannan