Bästa stekpannan
Jag är i behov av en ny stekpanna, och jag vill veta vilken som är marknadens bästa, kan tänka mig lägga en stor peng, om jag får det bästa
Jag är i behov av en ny stekpanna, och jag vill veta vilken som är marknadens bästa, kan tänka mig lägga en stor peng, om jag får det bästa
Tupperware har en fantastiskt bra stekpanna med lock! Den rekommenderar jag starkt!
Jag hade tidigare en Jamie Oliver-panna men jag får lov att säga att den är inte värd sitt pris!
Numera har jag en eller rättare sagt två från Ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60083460 , jag har både den lilla och den stora! Kanonbra, tål hög värme och ger en jämn stekyta!
Dessutom fick jag bägge för mindre än jag gav för Oliver-pannan
Riktiga gjutjärnspannor i gammal stil är bäst, själv har jag 4 olika. Skeppshult är ok, se bara till att även handtag är av gjutjärn och inte trä, för då håller den inte för ugn osv.
Säger som ALJO - gjutjärn ska det vara!!!
Ett mycket bra sätt att få i sig lite järn, som är livsviktigt för oss, och som man inte får från teflon...
Kom bara ihåg att en gjutgärns panna/gryta rengörs med ENDAST varmt vatten!!! (Säger detta då en av mina kompisar skulle hjälpa mig att diska efter maten, och diskade pannan med diskmedel - tog flera månader innan pannan mådde bra igen... Det blev inte så god mat under den tiden, men nu är den bäst igen )
En test av konsumentverket visade då att det var Fiskars stekpanna som var bäst och mest privärd.
Jag har haft 3 Jamie Oliver stekpannor och måste säga att de är rätt värdelösa. De slits snabbt i botten.
Har köpt en Fiskars nu och är efter 4 månader helt nöjd och ska köpa en till något större.
Själv tycker jag det är alldeles för jobbigt att sköta en gjutjärn, tunga är de oxå.
Hackman Matador är värdelös. Hade en Tefal med röd punkt i som oxå var dålig. Har en annan Tefal nu med nåt rutmönster i som verkar lovande. Har haft en från ICA som jag tror var bäst i test men den var bara "ok".
Svårt över lag tycker jag att hitta en bra, men det kanske bara är jag som är för snål för att investera i en riktigt dyr?
Skönt att jag inte köpte en JO då! Funderade på det sist.
gammaldags gjutjärn rockar fett ;D Sen har jag kommit fram till att teflonpannor som e blanka inuti e dåliga. Maten kokas inte steks i en sån. Så jag önskar mej en ny lite "skrovligare" teflonpanna i julklapp; gubben får gå å känna efter i affärerna *hhaahahahah*
Jag gillar också Le Creusets stekpannor, som i princip är gjutjärnspannor som är glaserade med keramik på både in och utsida, dessa kräver viss inkörning, men mycket kortare tid än vanliga gjutjärnspannor.
www.bagarenochkocken.se/shop/&cat_id=202
Teflonpannor är inte särskilt nyttiga att använda om man råkar överhetta dem så jag undviker dem i största mån.
Jag är också förälskad i Le Creuset. Jag har kastruller i samma serie och de är de bästa. Kan tom köras i diskmaskin (så länge man inte tar de med trähandtag)
www.lecreuset.se/Sortiment/Gjutjarn/Pannor/Stekpanna-m-gjutjarnshandtag-26-cm/
Klart värt priset. Finns på Cervera och Inspiration
gjutjärn, funkar dom på induktion?
Men, hur är Fissler? någon som vet? SEdan har jag sett en riktig juvel på cervera i aliminium och kostade en förmögenhet runt 3500:- någon som vet något om den?