• Anonym

hur mycket skatt ska dras?

dum fråga kanske men...
    Jag är student, som lever på csn. inget sommarjobb eller liknande.
    Kommer få en utbetalning på ca 200 000 (innan skatt och sociala avgifter) under nästa år, uppdelat på två utbetalningar (samma år dock)
    det är den enda inkomsten jag kommer ha under det året - bortsett från csn.
    är det 30 % skatt som gäller då, eller dras det mer när man får det i klumpsumma?

nån som vet?

• Svar på tråden hur mycket skatt ska dras?
  • Maria40

Jag vet inte varifrån du får pengarna, men om det är en arbetsgivare som betalar ut dem så drar de helt klart enligt skattetabellen, dvs mer än 30%.
    Om det är ett arv/försäkring eller liknande så är det inte säkert att de drar något alls, utan då ska du hålla reda på att betala in det som ev. ska betalas i skatt.

• Anonym (Positiv)
    Maria40 skrev 2009-12-05 22:23:48 följande:
    Jag vet inte varifrån du får pengarna, men om det är en arbetsgivare som betalar ut dem så drar de helt klart enligt skattetabellen, dvs mer än 30%. Om det är ett arv/försäkring eller liknande så är det inte säkert att de drar något alls, utan då ska du hålla reda på att betala in det som ev. ska betalas i skatt.
    Hur kan de dra MER än 30% på den låga totalinkomsten för året!? I normalfallet betalar man väl omkring 25-28% i inkomstskatt? Du blandar inte ihop skattetabellerna med skattesatsen?

TS: Jag vet inte. ring Skatteverket och fråga hur mkt skatt du ska lägga i det fallet. Kan tänka mig att det dras mer skatt vid så stora utbetalningar, som du isf får tillbaka via deklarationen året därpå. Men jag är osäker.
  • Anonym

Tack för svaren, får ringa och höra.
    det är en arbetsgivare som betalar ut pengarna.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-06 08:08:29 följande:
    Tack för svaren, får ringa och höra.det är en arbetsgivare som betalar ut pengarna.