• Anonym

hur mycket skatt ska dras?

dum fråga kanske men...
    Jag är student, som lever på csn. inget sommarjobb eller liknande.
    Kommer få en utbetalning på ca 200 000 (innan skatt och sociala avgifter) under nästa år, uppdelat på två utbetalningar (samma år dock)
    det är den enda inkomsten jag kommer ha under det året - bortsett från csn.
    är det 30 % skatt som gäller då, eller dras det mer när man får det i klumpsumma?

nån som vet?

• Svar på tråden hur mycket skatt ska dras?
  • Maria40

Jag vet inte varifrån du får pengarna, men om det är en arbetsgivare som betalar ut dem så drar de helt klart enligt skattetabellen, dvs mer än 30%.
    Om det är ett arv/försäkring eller liknande så är det inte säkert att de drar något alls, utan då ska du hålla reda på att betala in det som ev. ska betalas i skatt.

• Anonym (Positiv)
    Maria40 skrev 2009-12-05 22:23:48 följande:
    Jag vet inte varifrån du får pengarna, men om det är en arbetsgivare som betalar ut dem så drar de helt klart enligt skattetabellen, dvs mer än 30%. Om det är ett arv/försäkring eller liknande så är det inte säkert att de drar något alls, utan då ska du hålla reda på att betala in det som ev. ska betalas i skatt.
    Hur kan de dra MER än 30% på den låga totalinkomsten för året!? I normalfallet betalar man väl omkring 25-28% i inkomstskatt? Du blandar inte ihop skattetabellerna med skattesatsen?

TS: Jag vet inte. ring Skatteverket och fråga hur mkt skatt du ska lägga i det fallet. Kan tänka mig att det dras mer skatt vid så stora utbetalningar, som du isf får tillbaka via deklarationen året därpå. Men jag är osäker.
  • Anonym

Tack för svaren, får ringa och höra.
    det är en arbetsgivare som betalar ut pengarna.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-06 08:08:29 följande:
    Tack för svaren, får ringa och höra.det är en arbetsgivare som betalar ut pengarna.
    Då beror det på om det är din huvudarbetsgivare eller inte. Huvudarbetsgivaren drar enligt tabelsskatt, där jag bor är det 33 %, sidoinkomster brukar beskattas 30 %, men det kan man få betala restskatt på om tabellskatten är högre i din kommun.
  • Butterscotch

Som vanligt när det gäller skatter är det inte helt enkelt. Detta hittar jag på Skatteverkets sida:

"Enligt 8 kap. 8 § första stycket 3 SBL skall skatteavdrag från engångsbelopp göras med 30 % såvida beloppet inte betalas ut tillsammans med ersättning som utgör mottagarens huvudinkomst."

www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/aldrear/1998/1998/rsvs199808.4.18e1b10334ebe8bc8000690.html

Högre skatt på engångsbelopp än på vanliga rbetsinkomst alltså, men det finns även möjlighet till skatteavdrag beroende på omständigheterna. Sånt här ska lönekontoret ha koll på, så att det blir rätt.

• Anonym

Kolla upp så att du inte blir återbetalningsskyldig till CSN när du får såna stora utbetalningar.
    Har hört om folk som fått sina studiemedel stoppade och återbetalningsskyldiga när de har tjänat så mkt.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-06 08:21:32 följande:
    Kolla upp så att du inte blir återbetalningsskyldig till CSN när du får såna stora utbetalningar.Har hört om folk som fått sina studiemedel stoppade och återbetalningsskyldiga när de har tjänat så mkt.
    tack för tipset. Det är redan planerat. ska minska studielånet efter jul. eftersom jag får pengarna uppdelat på två utbetalningar så räknas första utb. till vårterminen, och andra utb. till höstterminen.
  • Anonym
    Butterscotch skrev 2009-12-06 08:17:23 följande:
    Som vanligt när det gäller skatter är det inte helt enkelt. Detta hittar jag på Skatteverkets sida: "Enligt 8 kap. 8 § första stycket 3 SBL skall skatteavdrag från engångsbelopp göras med 30 % såvida beloppet inte betalas ut tillsammans med ersättning som utgör mottagarens huvudinkomst."www.skatteverket.se/rattsinformation/allmanna...Högre skatt på engångsbelopp än på vanliga rbetsinkomst alltså, men det finns även möjlighet till skatteavdrag beroende på omständigheterna. Sånt här ska lönekontoret ha koll på, så att det blir rätt.
    oj vad krångligt.
    det är inkomst/royalty. Jag har tidigare fått en utbetalning, så det är inte första gången.

får lita på lönekontoret :) men ska ringa och kolla själv med.
  • Anonym (09)
    Anonym skrev 2009-12-06 08:41:51 följande:
    tack för tipset. Det är redan planerat. ska minska studielånet efter jul. eftersom jag får pengarna uppdelat på två utbetalningar så räknas första utb. till vårterminen, och andra utb. till höstterminen.
    Fribeloppet ligger på 53.500kr/innan skatt. Om du får en utbetalning/lön på 100.000kr innan skatt så får du inte ta något studiemedel alls, att sänka lånet räcker inte.

Om du tar studiemedel under tiden för utbetalningarna, så kommer du få betala tillbaka en stor del av studiemedlet.
  • Anonym

Anonym (09) skrev 2009-12-06 11:50:11 följande:

Fribeloppet ligger på 53.500kr/innan skatt. Om du får en utbetalning/lön på 100.000kr innan skatt så får du inte ta något studiemedel alls, att sänka lånet räcker inte. Om du tar studiemedel under tiden för utbetalningarna, så kommer du få betala tillbaka en stor del av studiemedlet.
    det stämmer inte.
    fribelopp är den summa du max får tjäna utan att studiemedlet påverkas.
    tjänar du över så minskar det, hur mycket beror på hur mycket du tjänar.

skulle jag tjäna 100 000 under vårterminen, så skulle jag få 3948 kr i månaden från csn.
    under höstterminen skulle det bli 4480 kr/månad istället.

allt enligt csn´s sida och de uträkningar man kan göra där.
Svar på tråden hur mycket skatt ska dras?