• FabulousMom

Bästa sminket? MAC eller?

Vilket är ditt favoritmärke på smink? Jag älskar att sminka mig men jag skulle vilja investera i lite bättre produkter.. Vet dock inte vad riktigt. Om det är olika märken på olika produkter (t.ex foundation och ögonskugga) så skriv det.

Skriv gärna om det går att beställa deras produkter på nätet och/eller om de säljs i butik.

• Svar på tråden Bästa sminket? MAC eller?
  • Ida1990

jag använder produkter från face Stockholm och make up store. Älskar precis som du att sminka mig och vill använda de bästa.
    Sen är de så bra att gå in i deras små butiker och låta de som jobbar där prova ut alla färger och nyanser så man får de som passar just en själv.

• FabulousMom

Tyvärr finns inte de butikerna här, men jag får kolla upp om de finns i Malmö så kan jag åka dit och julshoppa lite till mig själv Tack! Är alla deras produkter bra eller har du några speciella favoriter?

• lillekatt

Beror lite på hur du gillar att sminka dig. Kör du loss med en massa ögonskugga och färgglad läppglans så tycker jag att MAC har ett bra och stort sortiment, detsamma gäller makeup store och Face. Vill du satsa på att skaffa bra bassmink som du kan ha på jobbet eller i vardagen och om du kanske bara använder mascara eller foundation ,så tycker jag att lancome har flera bra alternativ. Gillar även ysl-s foundation perfect touch med inbyggd borste som hjälper till att släta ut foundationet ordentligt( dessutom den enda foundationen som lyckats pricka in min hudfärg precis).

• FabulousMom

Jag gillar att sminka mig alltid - hela köret med ögonskugga och allt Men jag vill ju ha en bra foundation också så ska kolla in de produkter som du nämner. Tack!

MAC kan man endast köpa på nätet va?

• Bebbe2006

Jag tycker att Makeup Store och MAC är likvärdiga produkter. Face också.

När det gäller foundation är Lancome riktigt bra och grundar du med primer från Smashbox så har du en snygg makeup hela dagen.

MAC finns i vissa butiker i Sverige. Både Åhléns och NK har i Stockholm. Finns säkerligen på fler ställen, men som sagt jag tycker att Makeup store är likvärdigt. Makeup store är ju svenskt med tillverkas tydligen i Kanada, prceis somMAC......

Pennor kan man också köpa från MAC / Make up store. Och rouge och ögonskuggor.

När det gäller Maskara så kan man grunda med Smashbox maskara primer och sedan dra på rejält med klassikern 2000 Calories från Max Factor. Då får man mycket effekt, om det är det man vill ha.

Här kommer lite sminktips:

www.perfektionista.se/makeup.html

• FabulousMom

Tack Ska se om där står nåt om penslar också, för man vill ju även ha bra penslar till ögonskugga etc.

• Morrdraken

Jag använder enbart mineralsmink. Det är i och för sig det enda jag tål. Finns både svenska och utländska webshoppar.

• Bebbe2006

Jag har just insett att Makeup stores rouge innehåller 2,5 gram och MACs rouge innehåller 6 gram fast priset inte skiljer särskilt mycket.

Kommer därmed att bojkotta Makeup store i fortsättningen. Det är hutlöst att de ska ta så mycket för 2,5 gram rouge. De är inte på något sätt bättre än MAC. 2,5 gram rouge är ingenting.

Vill bara tala om det som en liten varning. Man brukar ju sällan kolla hur mycket ett rouge innehåller, så det är lätt att bli lurad. Vilket man blir av Makeup store.

• lillekatt
    Bebbe2006 skrev 2009-12-12 22:12:35 följande:
    Jag har just insett att Makeup stores rouge innehåller 2,5 gram och MACs rouge innehåller 6 gram fast priset inte skiljer särskilt mycket. Kommer därmed att bojkotta Makeup store i fortsättningen. Det är hutlöst att de ska ta så mycket för 2,5 gram rouge. De är inte på något sätt bättre än MAC. 2,5 gram rouge är ingenting. Vill bara tala om det som en liten varning. Man brukar ju sällan kolla hur mycket ett rouge innehåller, så det är lätt att bli lurad. Vilket man blir av Makeup store.
    Fast det rekommenderas också att man byter ut sitt smink(slänger det gamla) inom några år eller månader och man kanske inte ens förbrukar en hel 6 grams kaka på två år heller, då kanske det är bättre att köra på en mindre ändå, eftersom man ändå får slänga den större. Självklart beror det ju på hur ofta man använder det dock.
    Angående MAC-s rouge kan jag verkligen rekommendera deras krämrouge, speciellt sorten brit wit, som är en av mina stora favoriter.
  • FabulousMom

Tack för svaren Jag ska leta efter MAC , i de Åhléns jag varit har de inte haft det. Såg ut som de aldrig hört talas om det typ..

Ang. hållbarhet så brukar det ju stå på baksidan, tror det är 12 månader på det mesta. Ögonskuggor kanske är längre?

• LykkeLee
    Bebbe2006 skrev 2009-12-12 22:12:35 följande:
    Jag har just insett att Makeup stores rouge innehåller 2,5 gram och MACs rouge innehåller 6 gram fast priset inte skiljer särskilt mycket.Kommer därmed att bojkotta Makeup store i fortsättningen. Det är hutlöst att de ska ta så mycket för 2,5 gram rouge. De är inte på något sätt bättre än MAC. 2,5 gram rouge är ingenting.Vill bara tala om det som en liten varning. Man brukar ju sällan kolla hur mycket ett rouge innehåller, så det är lätt att bli lurad. Vilket man blir av Makeup store.
    Gäller det även ögonskuggor och sådant??
  • Bebbe2006
    lillekatt skrev 2009-12-13 10:56:49 följande:
    Fast det rekommenderas också att man byter ut sitt smink(slänger det gamla) inom några år eller månader och man kanske inte ens förbrukar en hel 6 grams kaka på två år heller, då kanske det är bättre att köra på en mindre ändå, eftersom man ändå får slänga den större. Självklart beror det ju på hur ofta man använder det dock.Angående MAC-s rouge kan jag verkligen rekommendera deras krämrouge, speciellt sorten brit wit, som är en av mina stora favoriter.
    Har du någon koll på hur mycket 2,5 gram rouge är egentligen?

Om man använder rouge varje dag så gör man avmed flera 6 grams på ett år. När det bara är lite kvar i kanterna blir det svårt att få det jämnt på borsten så då slänger jag det och börjar om på en ny.

Nej, jag kommer aldrig mer att handla på Makeup store.
  • Bebbe2006
    LykkeLee skrev 2009-12-14 00:40:19 följande:
    Gäller det även ögonskuggor och sådant??
    Det vet jag faktiskt inte. Har ingen ögonskugga från Makeup store.
  • Dee Why

Jag handlar bara på MAC nu för tiden. I Stockholm finns de som sagt tidigare på Ahléns city och NK. De finns även på PUB.
    Har använt en del av Make Up Stores produkter men tycker de är värdelösa. Det är mycket mer pigment i tex ögonskuggorna från MAC.
    Allt mitt smink samt penslar är från MAC och jag är hur nöjd som helst med alla deras produkter.

• pr83

Bästa foundation: Superbalanced från Clinique. Dyr men dryg och täpper inte till porerna. Gå och köp! 

Svar på tråden Bästa sminket? MAC eller?