Du måste logga in för att svara i en tråd.

• agua

Torr hostning hos hundar

Hej jag har en liten japanese chin på 11 år.

Märkte för 2/3 dagar sen att hon har börjat hosta precis som när vi människor har torrhosta. Ska boka tid hos vet på måndag

under de här dagarna så har det hänt att hon har hostat 4 gånger.

Ringde till uppfödaren hon trodde på näskvalster, men har läst lite om syntomen, men tyckte inte det lät som de min hund har.

Någon som har en ide vad de kan vara?

• Svar på tråden Torr hostning hos hundar
  • lilletrille

Hosta hos hund kan ha en mängd olika orsaker. Det kan också vara svårt att skilja torrhosta från produktiv, slemproducerande hosta i tidiga stadium. Är din hund allmänpåverkad är det viktigt att du kontaktar veterinär omgående, även om hostan upplevs som torr och hunden är feberfri.
    Hos den äldre hunden, ofta hos lite överviktiga mindre hundraser, kan torrhosta vara orsakad av så kallad trachealkollaps. Trachea, luftstrupen, blir med åren mer eftergivlig och kan falla ihop exempelvis vid upphetsning eller ansträngning och utlöser då hosta som ibland kan bli intensiv. En annan vanlig orsak är då hunden drar i kopplet och halsbandet trycker på luftstrupen.
    Tillståndet är relativt svårbehandlat och kan inte opereras. Det är viktigt att hunden inte blir tjock och hålls i god kondition, egentligen den enda behandlingen som har effekt. Ibland sätts kortison in för att minska den inflammation som kan uppstå i luftstrupen. Torrhosta kan även ses hos hjärtsjuka hundar då hjärtat växer så mycket att det trycker ihop en del av bronkerna. Ibland ger man då hostdämpande medicin om besvären är omfattande.
    Torrhosta kan också vara ett tecken på lunginflammation, kennelhosta eller till och med hjärtfel så det är viktigt att du konsulterar din veterinär!

Hämtat från www.regiondjursjukhuset.se

• agua

Det enda jag har märkt är att hon inte är lika
    "kelig" har alltid varit lite tillbaka dragen och att hon äter hälften av sitt torrfoder dock så äter hon gärna annat typ skinka om hon får.

• hundpuss

Det kan även vara en spyptom på kennelhosta,
    men det är svårt att råda utan att man träffat hunden personligen.
    Kanske kan du googla kennelhosta och läsa lite om hur det yttrar sig? Kanske "passar det in" ?

Hur länge har det hållt i ?

Kennelhosta låter väl som torrhosta om jag inte har helt fel för mig, ungefär som att något fastnat i halsen, dvs ingen dryg slemhosta.

• agua

Idag somnade min underbara flicka in av akut livmoderinflamation. Fanns inget att göra närmsta mottagning som kunde göra något låg 30 mil bort.

Guldkantens Fiddeli
    98-09-20 till 2009-12-07

Svar på tråden Torr hostning hos hundar