• snuzen

Infekterad mollusk

Hej!

Vår dotter på 4½ år har rätt så många mollusker under höger arm och även några på ena benets knäveck.

Nu ikväll upptäcker vi att ena mollusken blivit större, illröd, varig och alldeles hård.

Är det någon som varit med om detta och vad har ni då gjort?

Hälsningar Suzanne

• Svar på tråden Infekterad mollusk
  • MamaKajsa

alsolsprit på en kompress på natten har vi gjort efter rekommendation från skolsyster.

• Livshlädje

Min dotter har oxå haft mycket mollusker - oxå under höger arm! Molluskerna "blommar" sådär - ser nästan ut som en liten miniböld, innan de "dör" och försvinner helt o hållet.

• Livshlädje

Vi har inte gjort något åt de infekterade molluskerna för dottern har varit extremt känslig och knappt låtit mig titta på dem, men kompress med alsolsprit låter väldigt bra. Kanske dessutom hindrar att att det sprids o blir ännu fler mollusker..

• snuzen

Hej igen

Precis som MamaKajsa skrev så fick vi rådet ALSOLSPRIT av Primärvårdsjouren som jag ringde till sent samma kväll =)

Sen frågade jag även på BVC i torsdags vad de rekommenderade för "behandling" och de sa att man kunde smörja molluskerna med Microcid som även det är rececptfritt på apoteket. Alsolspriten inhandlade vi på söndagen (efter att jag skrivit min fråga här) och måste säga att den gjorde verkan meddetsamma. Redan dagen efter hade det bildats som en liten skorpa på mollusken och var kom ut ur den.

Så nu baddar vi med alsolsprit och smörjer med Microcid ibland samt smörjer med Locobase för hudens skull då den blivit mycket torr.

Kram från Suzanne

• LovisaTilda

Hej!

Får hoppas att tråden inte är helt död då min dotter troligen har fått en mollusk. Hon är 2,5 år och har stor "prick" i pannan. Hon har haft pricken sen i Juli, det senaste har den växt jättemycket och har också blivit röd. Hon har fått tre prickar till men de är fortfarande små och hudfärgade.

Hur länge satt era barns mollusker kvar? Just samma prick menar jag? Kan den vara inflammerad? Kanske skulle prova med krämen som ni rekommenderar =) Undrar också om det gör ont när ni tar asolsprit på. Lovisa skulle bli galen, hon är ju inte så gammal än så det är inte  lätt att förklara varför hon behöver ha det...!

• snuzen
    LovisaTilda skrev 2010-01-03 20:44:05 följande:
    Hej! Får hoppas att tråden inte är helt död då min dotter troligen har fått en mollusk. Hon är 2,5 år och har stor "prick" i pannan. Hon har haft pricken sen i Juli, det senaste har den växt jättemycket och har också blivit röd. Hon har fått tre prickar till men de är fortfarande små och hudfärgade. Hur länge satt era barns mollusker kvar? Just samma prick menar jag? Kan den vara inflammerad? Kanske skulle prova med krämen som ni rekommenderar =) Undrar också om det gör ont när ni tar asolsprit på. Lovisa skulle bli galen, hon är ju inte så gammal än så det är inte  lätt att förklara varför hon behöver ha det...!
    Hej!

Våran dotter har haft sina mollusker i lite över 1 år nu. Det är de senaste månaderna som de blivit infekterade.
    Varken salvan eller spriten gör ont, snarare tvärtom verkar det som då de liksom har en lite svalkande effekt. Nu är ju min dotter 4½ år, men hon brukar till och med smörja in salvan och badda på spriten med en bomullstuss själv.

Hoppas att det går bra för er m molluskerna!

Suzanne
Svar på tråden Infekterad mollusk