• Smultron ett

Varför är det billigare att hyra bil än att åka tåg??? :-o

Vår familj på 4 personer skall åka tåg.... tänkte vi... Men Sj's internettsida krånglade, så jag kollade upp vad det skulle kosta att hyra en bil. Det blir ca 100 kr billigare!!! Och då slipper vi försenade tåg. Väntetider biljetter medpassagerare osv.

Är inte det lite sjukt??? Med tanke på klimatet?
    Nu hyrde vi ju en miljöbil SÅKLART!!
    Men ÄNNU billigare blir det ju att hyra en ful-bil på ful-bensin.

SJ!!! Kom igen nu! Så här kan vi inte ha det!

• Svar på tråden Varför är det billigare att hyra bil än att åka tåg??? :-o
  • Parenthood

Så har det varit i många år. Jag hyrde alltid bil tidigare när jag körde gbg-sthlm-gbg. Kostnaden blev densamma, skillnaden för mig att jag slapp böket med buss, taxi, spårvagn, t-bana m.m. och alltid kunde ta mig runt.
    Å då reste jag ensam, bränsle inkluderat så klart!
    Enda fördelen med tåget är att det går lite fortare, om man tar x2000, och nåt annat är ju inte att tänka på, annars kommer man ju inte fram förren man skulle varit hemma igen, samt att man kan jobba på under resans gång. Men nuförtiden får andra köra, så då kan man jobba ändå.

Så om skillnaden bara är 100:- på 4 pers måste ni hittat billiga biljetter eller en dyr hyrbil.

Att sj fortfarande lever beror väl enbart på att dom lever på staten. Hade dom inte gjort det hade det antingen inte funnits nå tåg, eller så hade det funnits effektiva ändamålsenliga linjedragningar och konkurrenskraftiga priser. Nu e sj bara bra om man råkar ha något ärende i gudsglömda ställen som nässjö, emmaboda eller halsberg.

• Smultron ett

Va ska bara åka 10 mil. Hade man åkt längre hade säkert skillnaden blivit större efterom startavgiften för bilen är konstant.

• Cecese

Nu har vi inte tåg där jag bor. Men jag tycker det är konstigt att det blir billigare för oss att ta bilen än åka buss. Vem sjutton väljer då att ta buss när det blir dyrare, väntetid och mycket krångligare eftersom det inte går att ha vagn på bussen utan den måste fällas ihop i bagageutrymmet under bussen?

• Smultron ett

Oj är bussen dyrare än bil?
    Ja så är det inte här iallafall. om vi talar om lokaltrafiken. För det är snuskigt billigt här i Göteborg ialafall och det är bra

• Smultron ett

Nån mer än vi som hyr bil istället?

• jelica83

Jag hyr alltid bil istället för buss/tåg, men så arbetar jag också med hyrbilar ;) En annan sak som stör mig sjukt mycket är tågbiljetter vs flygbiljetter. Jag flyger en del mellan Stockholm och Köpenhamn och kan få en tur- och returbiljett för 900,- svenska. Tåget tar 5 ggr så lång tid + förseningar, medan flyget tar 2 högst ink incheck och väntetid... Det är sjukt!

• jelica83

Äsch, jag menade att själv flygturen tar en timme medan tåget tar 5 (inte 10 som det kanske ser ut som)...

• Parenthood

Smultron ett skrev 2009-12-06 20:38:08 följande:

Oj är bussen dyrare än bil? Ja så är det inte här iallafall. om vi talar om lokaltrafiken. För det är snuskigt billigt här i Göteborg ialafall och det är bra
    Nej, det är verkligen inte billigt att åka buss i göteborg, om familjen ska ta bussen in till centrum och hem igen går det lös på närmare 200:-!!! Det kostar det INTE att ta bilen, inte ens inklusive dyr betalparkering om man väljer det.

Ca 25:-/resa och person tor --> 25*2*4*2 = 200:- + ett j-vla bök med biljetter eftersom det varken finns kontantmöjligheter eller 100-kort längre. Resenärer som inte åker tillräckligt för att tjäna in månadskort etc är inte välkomna.
    Jo visst man kan skaffa speciella betalkort och betala ännu mer extra pengar för dom bara för att västtrafik annars tror att man tänker fuska. Lokaltrafik, inte ens sista alternativet.
  • Smultron ett
    Parenthood skrev 2009-12-10 21:41:53 följande:
    Smultron ett skrev 2009-12-06 20:38:08 följande: Nej, det är verkligen inte billigt att åka buss i göteborg, om familjen ska ta bussen in till centrum och hem igen går det lös på närmare 200:-!!! Det kostar det INTE att ta bilen, inte ens inklusive dyr betalparkering om man väljer det. Ca 25:-/resa och person tor --> 25*2*4*2 = 200:- + ett j-vla bök med biljetter eftersom det varken finns kontantmöjligheter eller 100-kort längre. Resenärer som inte åker tillräckligt för att tjäna in månadskort etc är inte välkomna. Jo visst man kan skaffa speciella betalkort och betala ännu mer extra pengar för dom bara för att västtrafik annars tror att man tänker fuska. Lokaltrafik, inte ens sista alternativet.
    Jo hundrakort finns. Det är bara det att de är i plast nu och inte papper.
    Är ni 8 vuxna i er familj? 8 vuxna med hundrakort kostar ca 136kr.
Svar på tråden Varför är det billigare att hyra bil än att åka tåg??? :-o