• lizagirl

ADHD, jag hatar diagnoshelvetet!

Föreställ dig att du i dag bestämt dig för att plocka upp leksaker som ligger slängda på golvet. Du börjar med att ta upp en liten plastbil och ska lägga den i leksakslådan, men på vägen dit ser du plötsligt en tidning på soffbordet. Du upptäcker något intressant på tidningens omslag och tänker att det måste du genast läsa. Om du ska läsa tidningen vore det ju gott med en kopp te så du fyller vattenkokaren och tar fram en tepåse. När vattnet kokar upptäcker du att du borde torka av köksbordet. Du tar en trasa och börjar torka av bordet. När teet är klart tar du tidningen för att gå och sätta dig i soffan, men på vägen mot soffan ser du att det är en himla röra i bokhyllan. Du sätter koppen på hyllan och börjar sortera bland böckerna. Leksakerna har du redan glömt bort.
    Att när jag känner att jag egentligen skulle hållit käften så bara babblar jag på, vräker ur mig de mest avskyvärda saker till dem jag älskar mest.
    Jag hatar mig själv.

Detta är jad, jag och min ADHD.
    Jag hatar den, jag hatar att just jag skulle behöva drabbas.
    Mina barn och alla i min omgivning drabbas av min jävla satans helvetes förmultnande, egoistiska, slemmiga, avskyvärda äckliga ADHD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden ADHD, jag hatar diagnoshelvetet!
  • TigerLily

Jag är typ likadan... fast utan diagnos. Har iallafall inte fått nån diagnos på det ännu. Men jag har liknande problem, särskilt med det där att inte bara kunna göra en sak..blir galen på migsjälv, kan börja tapetsera.. å sen helt plötsligt tömma en låda för att jag hittar nått i den av en slump.. osv. Känner igen mig jättemkt i det du berättar. jag kanske har ADHD jag med? Tanken har slagit mig förrut.

• lizagirl

Ja ... uppenbarligen eftersom du tillochmed stannade upp när du såg ordet "ADHD" ..
    känner igen dig osv..
    du bör kontakta läkare och be dem göra en utredning.
    Jag fick min diagnos den 13 november.. ska snart få börja med min medecin.
    Hoppas på ett "normalare" liv än nu.. för just nu är livet kaos.

• BeatriceL

*skrattar*

ursäkta att jag skrattar, men det lät som att du beskrev en dag i mitt liv. Jag har ingen diagnos, än, men väntar på utredning.... det tar låååång tid, men det vet du ju redan säkert ;)

har du fått stöd och hjälp med hur du ska hantera vardagen? för jag har fått otroligt mycket verktyg för att faktiskt kunna få saker gjorda, även om det ändå inte funkar jämt.

• TigerLily
    lizagirl skrev 2009-12-06 00:08:32 följande:
    Ja ... uppenbarligen eftersom du tillochmed stannade upp när du såg ordet "ADHD" .. känner igen dig osv..du bör kontakta läkare och be dem göra en utredning.Jag fick min diagnos den 13 november.. ska snart få börja med min medecin.Hoppas på ett "normalare" liv än nu.. för just nu är livet kaos.
    ja jag får göra det. Har varit i kontakt med läkare förrut, men känns som jag inte blir tagen på allvar riktigt. Hur går en utredning till?
  • lizagirl
    TigerLily skrev 2009-12-06 00:10:43 följande:
    ja jag får göra det. Har varit i kontakt med läkare förrut, men känns som jag inte blir tagen på allvar riktigt. Hur går en utredning till?
    Du får svara på en MASSA frågor om dig själv.. det mest intima, pinsamma, jobbiga som finns.. och göra en massa tester på datorer.

Jag var där vid 6 tillfällen 2,5 tim åt gången.
    Det var mycket psykiskt påfrestande.
    Man måste även svara på metervis med frågor med olika skalor som "ja mycket" .. inte så mycket" , "mindre" eller "inte alls" .. mycket mycket jobbigt.. säkert 500 frågor... bara papprerna..
    sen ställer utredaren miljontals frågor om barndom, sexliv, alkohol, skolgång, föräldrar, släktingar, barnen, partners, ALLT.. hela ditt liv vräks upp.
    Ställ dig i kö för det är flera års väntetid.
  • lizagirl
    BeatriceL skrev 2009-12-06 00:10:42 följande:
    *skrattar*ursäkta att jag skrattar, men det lät som att du beskrev en dag i mitt liv. Jag har ingen diagnos, än, men väntar på utredning.... det tar låååång tid, men det vet du ju redan säkert ;)har du fått stöd och hjälp med hur du ska hantera vardagen? för jag har fått otroligt mycket verktyg för att faktiskt kunna få saker gjorda, även om det ändå inte funkar jämt.
    jo, "verktygen" smyger sig sakta på en ju äldre man blir.. dem är ett måste i ett liv med ADHD...
    men jag har inte så mkt strategi än.. har just erkänt för mig själv att det är ADHD som har varit i vägen.. just nu är jag i en "varför just jag" period....
    Och är mycket hatiskt till diagnosen... försöker acceptera.
  • BeatriceL
    lizagirl skrev 2009-12-06 00:19:21 följande:
    jo, "verktygen" smyger sig sakta på en ju äldre man blir.. dem är ett måste i ett liv med ADHD... men jag har inte så mkt strategi än.. har just erkänt för mig själv att det är ADHD som har varit i vägen.. just nu är jag i en "varför just jag" period.... Och är mycket hatiskt till diagnosen... försöker acceptera.
    Diagnosen förändrar ju inte vem du är, den förklarar ju bara varför du beter dig på ett visst sätt och hur du fungerar i knoppen ;)

Jag tror det kan vara svårt att låta bli att definiera sig själv utifrån diagnosen, men tror att det är viktigt att komma ihåg att man själv inte förändrats utan är den man alltid varit :)

Själv sliter jag som ett djur för att även få min dotter utredd, men har en ex-man som sätter sig på tvären :(
    Men med alla verktyg jag fått från bekanta och duktiga föreläsare så har vi lyckats få hyfsad struktur på vardagen.... fast meningen med att jag slog igång datorn för två timmar sen var ju att jag skulle skriva på min c-uppsats.... shit ;)
  • RiNan

Jag har inte adhd men jag arbetar med ungdomar som har det och har en man som ev har asperger så jag har fått lära mig att ta det negativa med det positiva. En diagnos kommer sällan bara med negativa egenskaper utan har en hel del med positiva också men dem tänker man sällan på utan dem tar man bara som en del av sig.

De flesta personer med adhd är kreativa på olika sätt, har bra människokännedom, har charmerande personlighet och är varmhjärtade, är entusiastiska och passionerade, är flexibla, har bra sinner för humor och är känslig för den närmsta omgivningen. Andra fördelar är att människor med adhd även oftast snabbt glömmer bort sina misstag och gör bättre nästa gång. De är även mer villiga än andra på att ta risker.

Så försök istället att tänka på att du nog faktiskt har en hel del med bra egenskaper som du kanske inte skulle ha om det inte vore för din adhd, precis som de negativa. Sen kommer du nog att få ett helt annat liv med din medicin. De ungdomar som jag pratat med och frågat om skillnaden före och efter beskriver att de kunnat fokusera och känna sig som normala.

Hoppas detta inte tas som ett lamt pepp inlägg nu Men det är så jag själv försöker tänka vad gäller min mans eventuella diagnos. Han har en massa egenskaper som är bajs men också en hel del bra och dem skulle han kanske inte haft annars. Mest troligt inte. Och nu vet du ju i alla fall vad som är "fel". Det har du inte vetat om innan så det är nu du kan börja lära dig av din sjukdom eftersom du har kunskap om den. Det är nu du kommer börja utvecklas till den person du vill vara utifrån att du har kunskapen. Låter något av detta vettigt?

• lizagirl
    RiNan skrev 2009-12-06 00:29:55 följande:
    Jag har inte adhd men jag arbetar med ungdomar som har det och har en man som ev har asperger så jag har fått lära mig att ta det negativa med det positiva. En diagnos kommer sällan bara med negativa egenskaper utan har en hel del med positiva också men dem tänker man sällan på utan dem tar man bara som en del av sig. De flesta personer med adhd är kreativa på olika sätt, har bra människokännedom, har charmerande personlighet och är varmhjärtade, är entusiastiska och passionerade, är flexibla, har bra sinner för humor och är känslig för den närmsta omgivningen. Andra fördelar är att människor med adhd även oftast snabbt glömmer bort sina misstag och gör bättre nästa gång. De är även mer villiga än andra på att ta risker. Så försök istället att tänka på att du nog faktiskt har en hel del med bra egenskaper som du kanske inte skulle ha om det inte vore för din adhd, precis som de negativa. Sen kommer du nog att få ett helt annat liv med din medicin. De ungdomar som jag pratat med och frågat om skillnaden före och efter beskriver att de kunnat fokusera och känna sig som normala. Hoppas detta inte tas som ett lamt pepp inlägg nu Men det är så jag själv försöker tänka vad gäller min mans eventuella diagnos. Han har en massa egenskaper som är bajs men också en hel del bra och dem skulle han kanske inte haft annars. Mest troligt inte. Och nu vet du ju i alla fall vad som är "fel". Det har du inte vetat om innan så det är nu du kan börja lära dig av din sjukdom eftersom du har kunskap om den. Det är nu du kommer börja utvecklas till den person du vill vara utifrån att du har kunskapen. Låter något av detta vettigt?
    Ärligt så tar min "spontana ADHD ilska" över direkt när jag läser inlägget...
    Jag känner... ska DU förklara för MIG om vad en person med ADHD har för egenskaper och inte!?!?!?

Men då ska jag lugna ner mig och säga att allt det du skriver har en viss sanning med modifikation...

Jag vet exakt vad jag har för positiva egenskaper, samt negativa.
    Jag vet att mitt liv kommer att ändras, i både tanke och psykiska aspekter då en medecinering ligger i fatet.
    Men just nu är jag bara inne i en hat period, och jag kände bara att jag ville spy ur mig lite av min besvikelse över att inte få ha ett "normalt" liv.
  • RiNan
    lizagirl skrev 2009-12-06 00:36:51 följande:
    Ärligt så tar min "spontana ADHD ilska" över direkt när jag läser inlägget... Jag känner... ska DU förklara för MIG om vad en person med ADHD har för egenskaper och inte!?!?!? Men då ska jag lugna ner mig och säga att allt det du skriver har en viss sanning med modifikation... Jag vet exakt vad jag har för positiva egenskaper, samt negativa. Jag vet att mitt liv kommer att ändras, i både tanke och psykiska aspekter då en medecinering ligger i fatet. Men just nu är jag bara inne i en hat period, och jag kände bara att jag ville spy ur mig lite av min besvikelse över att inte få ha ett "normalt" liv.
    Jag förstår det. Jag har ju inte adhd och jag kan inte säga vad du känner men jag har utbildat mig inom detta och pratat med många många många som lider av detta och andra diagnoser och lyssnat till deras uppfattning om positiva och negativa sidor så jag fumlar inte helt i mörkret när jag säger vad en person med adhd har för egenskaper och inte

Jag menade inte att du inte vet vad du har för positiva saker, menade bara att du kanske inte tänkt på att några utav dem har du just för att du har adhd. Menade inget illa. Sen menade jag att en person (oavsett vad denne fått för diagnos) har under livet levat med tanken om att något är fel med en men inte vetat vad. Har man inte levt med den tanken har man nog ändå oftast märkt att något är fel i relationen med människor etc och när man får sin diagnos kan man på ett helt annat sätt börja förstå sig själv och människorna runtomkring en. För nu vet man vad som är "fel". Sen får man börja göra det bästa av det.

Spy ut hat bara. Klart alla som får en diagnos (eller har en man, fru eller barn som får en) känner ilska. Men det betyder inte att ditt liv inte kommer vara normalt. Och som någon annan här skrev så är man ju den samma person som man alltid varit. Förutom att man nu vet vad som inte funkade och varför. Visst kommer du att få gå på medicin men fungerar du som de flesta gör så kommer du att vara normal då. Förutom att du tar medicin men ett piller/dag tar ju folk som slänger i sig vitaminer också. Var arg men det är lättare om du inte fokuserar på det dåliga.
Svar på tråden ADHD, jag hatar diagnoshelvetet!