Varför får jag inte komma till en reumatolog?
För ungefär ett år sedan blev jag jättesjuk efter ett flertal infektioner i kroppen. Jag fick fruktansvärt ONT i lederna, feber, svårt att gå och problem med finmotoriken.
Händer och fötter svullnade upp och ändrade färg, blev vita blå röda om vartannat. Det såg inte klokt ut.
Samtidigt fick jag två små knölar på ovansidan av händerna. Läkaren sa att det var ganglion men hade ingen förklaring till varför de plötsligt dök upp på båda händerna. På sidan av min ena fot fick jag också en stor svullnad.
Jag är väldigt stel i kroppen, styltar fram när det är som värst. Jag blir trött av minsta ansträning och kan t.ex. inte springa.
För några dagar sedan svällde plötsligt mitt ena knä upp och kändes varmt. Jag hade inte slagit i eller belastat det. Jag fick en tid hos läkaren som skickade mig till röntgen och gav mig antiinflammatoriska tabletter.
Hon har hela tiden sagt att det här antagligen är fibromyalgi och mumlar bara förbi den inflammatoriska aspekten. Hon har konstaterat att jag antagligen har en inflammation i kroppen men kan inte förklara varför utan viftar bort det.
Eftersom sänkan och reumatesterna såg normala ut vill hon inte heller remittera mig till en reumatolog. Testerna togs under en period när jag mådde mycket bättre och hon sa själv då att även om det är reumatologiskt så kanske det inte alltid ger utslag om sjukdomen inte är aktiv. Hon sa också att det finns reumatologiska sjukdomar som inte ger något utslag alls på de här testerna.
Igår fick jag på en släktträff veta att flera släktingar har haft reumatologiska problem, bland andra kusiner och andra som har psoriasis artrit. (En av de sjukdomar som inte ger positiva reumatster efter vad jag har förstått.)
Jag har alltid haft små eksem på benen, ett par centimeter stora, röda, lite upphöjda med vita fjäll. Eftersom de är så små har jag inte tänkt så mycket på det men nu börjar jag undra.
VARFÖR är min läkare så ovillig att ge mig en remiss till reumatologen? Handlar det om resurser, direktiv från ovan, vad?
Problemet är ju att jag bara kommer tillbaka annars eftersom jag aldrig blir helt bra. Nu verkar det som om jag går in i en sämre period och är rädd för att läkaren missar något som borde behandlas direkt.