• tesay

Blåst på Blocket! Någon med erfarenhet...

Någon som precis som jag litat på en annan människa och handlat på Blocket (eller liknande), satt in pengar på säljarens konto och hoppats på att personen är ärlig och sedan blivit utan varan?

Väntar tvillingar inom ett par månader och behöver en till mjuklift till vagnen. Hittade efter mycket letande en på Blocket och kontaktade säljaren. Vi kom överrens om att hon skulle skicka den som postpaket (eftersom jag då får ett kollinr som jag kan spåra om varan hamnar på villovägar) Nu, en vecka senare och några mail fram och tillbaks så är hennes historia att hon skickat den som brev, eftersom det blev billigast för mig... Jag vet att hon ljuger eftersom ett brev max får väga 2kg och liften väger 2,6kg och den är dessutom på tok för stor för att bli skickad som brev!

Hon säger nu att jag ljuger och att jag troligtvis har den hemma hos mig...

Någon med erfarenhet?! Tjänar jag någonting överhuvudtaget på att polisanmäla?
    Hon har ju brutit vår överrenskommelse och har inte något belägg överhuvudtaget på att hon skickat den. Men VAD händer med en polisanmälan? Är det värt det?

Vill inte ha några kommentarer om att jag får skylla mig själv - TACK! Har redan ältat det här fram och tillbaks hur många gånger som helst och jag fattar inte hur människor funkar som blåser folk på såna här grejer!!! (inte på annat heller, MEN speciellt inte på sånt här!!!) Jag VILL kunna lita på folk och har

• Svar på tråden Blåst på Blocket! Någon med erfarenhet...
  • Avelyn

Jag har inte blivit blåst på Blocket, däremot på ett annat köp och sälj ställe. Skulle köpa mammakläder och betalade in 500 kr. Jättemycket pengar för mig. Tjejen uppgav aldrig sitt namn eller adress. Jag var godtrogen och tänkte inte så mkt på det. Jag betalade in. Hon skrev att hon skulle posta. Det var massvis med kläder. Egentligen borde jag också reagerat. Denna tjej ville också skicka med posten. Inget kom. När jag i frågsatte svarade hon ej. Nu har det gått flera månader och inget livstecken från henne. Jag har inte polisanmält, för jag tror inte något händer för min del. Jag vet ju inte ens hennes namn. Bara vad hon kallade sig på nätet. Hon är ej längre reggad på sajten vi möttes på.

Jag skulle rekommendera att reklamera det ( eventuellt ) försvunna paketet hos posten : www.posten.se/complaint/complaint_do.jsp

Samt höra av dig till: Obeställbara paket: 08-6785500 och höra om de fått in något paket där. Be säljaren beskriva hur hon packat varan så du kan beskriva paketet.

Då känner man att man iaf gjort allt. Det hjälpte ej mig... men men...

• EJai

Som hon inte följt er överenskommelse borde ju det kunna gå att anmäla om du har det skriftligt hur ni skulle gå till väga. du har ju ev bevis som visar att hon fått pengar in på sitt konto. Annars kan du kanske ringa din bank och säga att du gjort en felaktig överföring till denna person. sen om det går vet jag inte. kan ju alltid kolla med din bank.

• PappaMajki

nej postens max vikt är inte 2kg... om du använder postens egna brev så är det 2 kg.. men om du packeterar det själv så kan du skicka betydligt tungare..

• jassikan

Oj vad jobbigt.

Hon har ju inte följt det ni avtalat. Och du har väl redan betalat för att få det skickat som Postpaket, eller? Om inget annat så borde du då få tillbaka de pengarna.

Alltid svårt att bevisa om en försändelse är skickad och/eller mottagen om det inte finns något kolli id.

PappaMajki>
    Brev och skrymmande brev får inte väga mer än 2 kg och inte vara större än totalt 90 cm. Postpaket får väga upp till 20 kg.

www.posten.se/c/mattguiden

Svar på tråden Blåst på Blocket! Någon med erfarenhet...