Hur onyttig är thai-mat?
Hej,
Är det någon som har någon uppfattning om hur onyttigt (eller nyttig, men det betvivlar jag ) thai-mat är? Alltså från resaurang. Tex äggnudlar med wokade grönsaker och kyckling. Och någon sort sås eller dyl på.
Hej,
Är det någon som har någon uppfattning om hur onyttigt (eller nyttig, men det betvivlar jag ) thai-mat är? Alltså från resaurang. Tex äggnudlar med wokade grönsaker och kyckling. Och någon sort sås eller dyl på.
Jag tror inte alls det är särskilt onyttigt. Man wokar ju oftast med någon olja, och det är ju i alla fall bättre än att steka i margarin.
Såsen beror ju på vilken sort det är. Är det bara soya så är det ju inte onyttigt.
Sweet chili-sås innehåller ju inget fett, men en hel del socker så det är väl mindre nyttigt.
Thaimat är nyttigt. Den mesta asiatiska maten är nyttig - bortsett från friterat då. Det är ju rent kycklingkött utan skinn = nyttigt (ftersom det är wokad i olja) och grönsaker. Ris är inte heller onyttigt. Så i mina ögon ska man äta asiatiskt om man vill ha nyttig mat.
Åsså blev man hungrig igen då!
Tack för era svar. Då blir det thai till lunch då
Gissa vad jag har i matlådan då?
Precis! Wokade nudlar, grönsaker och kyckling. Gjorde det hemma igår. MUMS!!!
*hehe* kul fråga om man tänker på den... har ni sett en fet thailändare nån gång?
jag går stenhårt på att äta sån mat där befolkningen är smala, typ undvik pizza å hamburgare...
ät sushi och thai
Hoppa dock ibland över satay:er, och rätter som Tom KaH Gai soppor, som innehåller en del kokosgrädde.
Annars är det bland den bästa lunchrestaurangsmaten. Bättre än bakad potatis med skagenröra och sallad med ost och bluecheese dressing... Som man också kan tro är nyttigt
Jag upplever att thaimat i Sverige är bra mkt flottigare än thaimat i Thailand. Undrar om detta är sant eller bara inbillning?
chili ökar iallafall ämnesomsättningen så heta thai rätter ska vara nyttiga på det sättet med!