• teddybjörnen

Kan man ge svamp till 9-månaders?

Undrar om någon vet om man kan ge svamp i maten till så små bebisar. De skall ju kunna äta föräldrarnas mat från denna ålder (med mindre salt) och vi äter mycket svamp. Men jag vet att all svamp egentligen är lite giftig (därför man förväller den). Vågar jag ge det till Nova?

• Svar på tråden Kan man ge svamp till 9-månaders?
  • Ingen

Öh, är all svamp giftig? Jag vet att man förväller murklor för att få bort giftet, och det skulle jag aldrig ge till min son, men kantareller fick han häromdan. Jag har aldrig i mitt liv förvällt kantareller, men heller aldrig hört att de skulle vara giftiga? Sonen är 8 månader...

• Vinga1972

Vi har funderat på det också fast mest vad gäller hur mycket tungmetaller svamp tar upp. Vi är inte insatta i det och kommer söka information och troligen, till att börja med bara ge sonen odlad svamp. Men det är ett tag kvar. Han är bara 6,5 månad.

• teddybjörnen

Ingen: Jo jag har läst någon stans att all svamp faktiskt är giftig, men i olika mängd. Därför är det inte speciellt bra att äta exempelvis mycket råa champinjoner. Men det är ju väldigt lite, så lite att det inte märks. Har aldrig hört någon som blivit sjuk av att äta det. Men barnen är ju så små! Märkte du något på din son efter han ätit kantarellerna?

• Ingen

teddybjörnen: jag har aldrig stött på den definitionen av giftig förut. Enligt Paracelsus definition: "Vad är inte ett gift? Allt är gift, och ingenting är utan giftighet. Enbart dosen bestämmer att något inte är ett gift. " så är murklor giftiga eftersom en normal konsumtionsdos kan orsaka skador. Så är inte fallet med champinjoner, så vitt jag vet. Om det inte märks kan det väl inte gärna vara giftigt? Men all svamp är alltså giftig för barn?

Nej, jag märkte ingenting på min kantarellätande son...?

• luzorsus

den mest svampen blir ju tillagad på ett eller annat sätt, typ kokad i maten eller stekt eller så........

• teddybjörnen

Ingen: Håller med dig och din definition (inte din, men i alla fall). Men jag tänkte att om det innehåller en liten mängd, som inte är giftig för oss så kanske den blir giftig för det lilla barnet då de är så små. Men jag har ju aldrig hört talat om att man inte skall ge barnet svamp, till skillnad från ex. salt, mangold, spenat, honung osv. Kanske provar med lite svamp i alla fall.

• Prinzess

Jag har haft i champinjoner när jag gjort köttfärssås till min tös på 7,5 månad. Men pytte pytte lite bara

• sasse s

Vi har också champinjoner i vår köttfärssås, går hur bra som helst!

Svar på tråden Kan man ge svamp till 9-månaders?