• EmOtob

Gravid - och älskar Mandariner/Clementiner ...

Jag undrar om det är farligt eller ka ge någon biverkning av att äta mkt mandariner när man är gravid?  Utom att magen blir hemskt sur bara...

• Svar på tråden Gravid - och älskar Mandariner/Clementiner ...
  • Dilong

Har du ingen koll på hur du får reda på kostråd för gravida?

• Eldila

nej nej! Ät på du! Det gör jag också ;) Får kanske lite halsbränna bara om jag ätit för mycket.

• EmOtob
    Eldila skrev 2009-12-06 17:28:26 följande:
    nej nej! Ät på du! Det gör jag också ;) Får kanske lite halsbränna bara om jag ätit för mycket.
    Okek tack för svar..
  • bizzziie

Jag äter också clementiner som en galning.. men att det inte skulle vara bra har jag inte ens reflekterat över och än mindre läst om? Varför skulle det inte vara det?

ett plus ett blir tre
  • Xgirl83

Om du har ett väldigt sug efter mandariner nu så är det nog tvärt om så att du SKA äta mycket av dem. Då är det säkert något i dem som kroppen behöver. Jag var också otroligt sugen på citrusfrukter förra graviditeten, och t ex under nån period hade jag ett extremt sug efter möjlk och grädde.

Kostråden för gravida finns för övrigt på livsmedelsverkets hemsida, och du har kanske fått dem från din BM också?

• bizzziie
    Xgirl83 skrev 2009-12-06 18:28:19 följande:
    Om du har ett väldigt sug efter mandariner nu så är det nog tvärt om så att du SKA äta mycket av dem. Då är det säkert något i dem som kroppen behöver. Jag var också otroligt sugen på citrusfrukter förra graviditeten, och t ex under nån period hade jag ett extremt sug efter möjlk och grädde. Kostråden för gravida finns för övrigt på livsmedelsverkets hemsida, och du har kanske fått dem från din BM också?
    Hade också sug efter citrus under min förra grav.! Drack minst en liter citronvatten (innehållande 1-2 pressade citroner och resten vatten) VARJE DAG under en rätt lång period..
    ett plus ett blir tre
  • Xgirl83
    bizzziie skrev 2009-12-06 18:31:12 följande:
    Hade också sug efter citrus under min förra grav.! Drack minst en liter citronvatten (innehållande 1-2 pressade citroner och resten vatten) VARJE DAG under en rätt lång period..
    Jag drack också citronvatten och åt massor av apelsiner och clementiner. Det roliga är att jag normalt är ganska överkänslig för all citrus så mina handexem blir värre av det, så jag undviker det normalt. Men under graviditeten kunde jag äta precis hur mycket citrus som helst och händerna var jättefina ändå.
  • Ejin

du kan äta så mkt du villl...
    det enda negativa är att dom innerhåller mkt fruktsocker...
    Jag hade graviditets diabetes när jag var gravid så dietisten avrådde mej från att äta alldeles för många... samma sak är det ju om man är väldigt överviktig så ska man ju inte stoppa i sej hur många som helst...
    men annars så frossa på..

Jag åt endå endel (kunde inte låta bli) och dottern var inte enorm för de som tur va..

• Skogsflickan

Samma här! Mandariner/clementiner/apelsiner/citroner i massor ,skulle kunna trycka i mig 5kg om dagen! Men det är inte farligt bara nyttigt.

Dricker massa citronvatten och det ska vara surt..

• kaveldun

Det är ju mycket vitaminer och fibrer i och det är ju bra. Tänk bara på att inte borsta tänderna direkt efter att du ätit/druckit sura saker, det sliter mycket på tänderna.

• LillaFlingan
    Ejin skrev 2009-12-06 18:34:27 följande:
    du kan äta så mkt du villl...det enda negativa är att dom innerhåller mkt fruktsocker...Jag hade graviditets diabetes när jag var gravid så dietisten avrådde mej från att äta alldeles för många... samma sak är det ju om man är väldigt överviktig så ska man ju inte stoppa i sej hur många som helst...men annars så frossa på..Jag åt endå endel (kunde inte låta bli) och dottern var inte enorm för de som tur va..
    jag räknas som väldigt överviktig (nåväl högt bmi, men är väldigt lång så jag ser inte ut att väga så pass som jag faktiskt gör)
    och jag åt fruktansvärt mycket frukt under förra grav, fick INGEN graviditetsdiabetes, gick inte upp i vikt av det heller.
    så nej det där gäller faktiskt inte alls..!

ät på hur mycket clementiner/mandariner som du vill ts, kan vara så att du behöver c-vitamin :)))
    gott är det iaf!

Jag åt kilovis med fruktsallad.. såååå gott! och sista månaden drack jag upp hela min svärmors saftförråd.. ;) drack nog iaf 2l varje dag.... haha
  • Dilong
    LillaFlingan skrev 2009-12-07 19:25:44 följande:
    ...så nej det där gäller faktiskt inte alls..!
    Du kan inte bara använda dina egna erfarenheter. Ett vanligt fel när man bildar sig uppfattningar.
  • Ejin
    Dilong skrev 2009-12-07 19:32:49 följande:
    Du kan inte bara använda dina egna erfarenheter. Ett vanligt fel när man bildar sig uppfattningar.
    håller verkligen med...

en person är ingen statistik.. faktum är att citrus frukter innerhåller mkt fruktsocker och har man anlag för grav diabetes (o nej det vet man inte innan) är det inte bra med för mkt clementiner.. så är de...
    samma sak för kraftigt överviktiga personer... såklart äter man hellre clementiner än en påse chips men man ska inte överkonsumera...
  • Eldila

Och nu för alla citrusälskade så har ju blodapelsinerna kommit i butikerna och dem ä'r ju SÅÅÅÅ goda! Åt 3 stycken ikväll, är fortfarande proppmätt :P

• Irina Jonsson
    Xgirl83 skrev 2009-12-06 18:28:19 följande:
    Om du har ett väldigt sug efter mandariner nu så är det nog tvärt om så att du SKA äta mycket av dem. Då är det säkert något i dem som kroppen behöver. Jag var också otroligt sugen på citrusfrukter förra graviditeten, och t ex under nån period hade jag ett extremt sug efter möjlk och grädde.

Kostråden för gravida finns för övrigt på livsmedelsverkets hemsida, och du har kanske fått dem från din BM också?
    Jag är med! Äter minst 3-5 mandariner per dag, lr 2-3 apelsiner per dag. sj tidigare hade jag
    hatat citrus produkter, o mjölk oxå. men nu äter o dricker detta som om jag hade aldrig hatat detta
    produkter. mjölk dricker 1 liter per dag, kan inte leva utan mjölk, det ända som jag kan säga.  
    äter i ungefär 7 gånger per dag, för mig som tidigare skulle vara ganska omöjligt  för innan jag hade blivit gravid, då hade jag inget apetit alls, alltså åt i ungefär 1-2 ggr per dag då. jag var ganska över smal, men inga sjukdommar lr nått hittades inte. jag som var med längden 170cm o vägde 45kg. Nu isf är jag lång fortfarande170cm och väger nu i 54kg. är på 14v graviditet.  
Svar på tråden Gravid - och älskar Mandariner/Clementiner ...