• Mamma och Mor

Domningar i händer/fötter efter förlossningen

Under graviditeten så hade jag lite besvär med karpaltunnelsyndrom i händerna. Främst nattetid mot slutet av graviditeten kunde de domna av.
    Men, allt blev mycket värre efter förlossningen. Redan under BB-tiden märkte jag av att händer/handleder och fötter/underben domnade av om jag satt i en viss position för länge. Samma sak händer när jag sitter och håller i sonen i vad jag tycker är en bekväm ställning. Nu domnar händerna bort varje gång jag sover, vilket är rätt så irriterande.

Varför blir det så här? Är det något som brukar gå över inom kort eller bör jag rådfråga någon om dessa besvär?

Någon annan som hade besvärande domningar efter förlossningen, och hur blev det senare för er?

Tacksam för svar :)

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Svar på tråden Domningar i händer/fötter efter förlossningen
  • April Mamma

Jag domnar i magen/ryggen på höger sida efter förlossningen. Kom efter ca 4v, kommer till o från. Antar att det är från bröstryggen el revbenen...

• Pix Ladin

Jag hade också så.
    Det har gått över helt, jag tror jag hade så i ett halvår eller något men jag minns inte exakt.

• nötskrikan

Jag hade också karpaltunnelsyndrom och fick information om att söka vård om det inte blivit bättre tre månader efter förlossningen. Tyvärr gick det inte över för mig, dottern är snart åtta månader och jag sitter här med nyopererad högerhand.

• Victoria84

Jag fick de första symptomen ett par månader innan sonen föddes. I början var de mest på natten, men senare var de dygnet runt och inga skenor hjälpte längre. Var otroligt svag i händerna och hade rejäl värk. Blev väldigt svårt på jobbet då jag sitter vid datorn och då inte kunde känna tangenterna. Blev många felskrivningar...

Nu fem veckor efter förlossningen så har det minskat rejält med känner av det i vänster hand, mest på långfingret som varit värst hela tiden. Men jag antar att jag ska vänta längre innan jag söker läkare eller?? Är ju rädd att besvären kommer kvarstå...

• Mamma och Mor

Då verkar jag ändå inte vara ensam om fenomenet domningar efter förlossningen. Det är ju tänkt att man ska på efterkontroll hos bm ett antal veckor efter att man fött barn, så då tänkte jag ta upp det här med domningarna om de inte gett med sig innan dess.

Tack för svaren :)

• SnipSnapSnut

TS- jag domnar jättemycket i händerna efter förlossningen för 5 v sen. Men jag svullnar också främst på natten i fingrarna och det gör ont i fingerlederna...känner du igen detta?

• Mamma och Mor
    SnipSnapSnut skrev 2009-12-14 14:56:40 följande:
    TS- jag domnar jättemycket i händerna efter förlossningen för 5 v sen. Men jag svullnar också främst på natten i fingrarna och det gör ont i fingerlederna...känner du igen detta?
    Jodå, det känns igen att svullna om fingrarna nattetid. Det har blivit något bättre för mig senaste veckan, men långt ifrån helt bra ännu.
  • SnipSnapSnut

Du har inte kopplat det till högt blodtryck, jag hade det sista veckorna innan fl men har inte mätt sedan fl för 5 veckor sedan...

• Anna kaffekanna

Jag fick karpaltunnelsyndrom under båda mina grav. Efter första barnet försvann det efter förlossningen men med andra barnet inte. Var besvärligt då han skrek på natten o skulle ammas o jag hade ingen känsel eller kraft i armarna utan fick vänta en stund o massera dem innan jag vågade lyfta honom för att inte tappa honom. Då han var åtta månader började jag yoga, o tala om min förvåning när det försvann på några veckor! Läste sen efteråt att vissa kan få hjälp av yoga men det varierar. Vaknade flera ggr varje natt av domnade armar men sen jag började yoga har det aldrig kommit tillbaka. Funkar som sagt inte för alla men för mig gjorde det. 

♥ (¯*`°?.¸ ♥ Lycklig mamma till William 03.01.2006 & Elias 23.02.2008 ♥¸.?°´*¯) ♥
  • Mamma och Mor

SnipSnapSnut: jag har snarare lågt blodtryck än högt (105/65) och så har det varit under hela graviditeten så jag tror inte det ligger bakom domningarna för mig. Har själv misstänkt högt bt, men vid varje koll har det legat stabilt ungefär på de värden jag nämnde ovan.

Anna kaffekanna: intressant att du nämnde yoga som behandling :) Vilken typ av yoga syftar du på, det finns ju så många varianter.
    Har gått på Kundaliniyoga innan graviditeten och planerar att fortsätta med det nu efter årsskiftet igen då jag tyckte det var så härligt :) Har inte tänkt på att det skulle kunna hjälpa, men om så är fallet så blir jag glad {#lang_emotions_sunny}

Svar på tråden Domningar i händer/fötter efter förlossningen