• Magdalena72

Perioral dermatit

Hej!

Jag har fått diagnosen perioral dermatit för några dar sen . Haft utslagen ca 2 månader nu. Eftersom jag ammar fick jag inte tetracykliner utskrivna utan nu till att börja med Rozex-kräm. Någon som har erfarenhet av den, hjälper den mot utslagen? Hur länge tar det innan man får effekt?

• Svar på tråden Perioral dermatit
  • SkrutteLi

Hej, har själv gått med utslag en längre tid innan jag fick tetracyklin.
    Mitt bästa råd är att du inte ska smörja med något annat än den kräm du fått tills utslagen har lagt sig, endast tvätta med ljummet vatten.
    Det är jättejobbigt om det kliar. Försök att låta bli att sminka över annat än i nödfall då det brukar blossa upp värre då.
    När de små blåsorna lagt sig kan du börja smörja med en mild oparfymerad fuktkräm (apotekets 24h fukt funkade på mig).
    Hoppas att det läker ut snabbt och att du blir fin i huden igen.

• Nettan420

Jag har oxå lidit fruktansvärt av denna hudsjukdom. Jag var helt sårig kring munnen.
    Har provat olika salvor och tabletter.
    Det enda som hjälpte för mig var Doxyferm, starka antibiotika tabletter. Det tog ca en vecka så började jag se förändring och får jag ett enda utslag så tar jag bara en kur doxyferm så försvinner det. Nu har jag inte haft utslagen på ca 4 år, men kom tillbaka nu innan jul....så nu har jag ätit Doxyferm i 10 dagar och utslagen är borta. 

Svar på tråden Perioral dermatit