• Venna

Hur får man bort målarfärg från klinkers?

Jag har råkat trampa i målarfärg i ett rum och sedan så snyggt spridit ut lite färg vidare till nästa rum genom mina strumpor. Sambon är måttligt glad eftersom golvet i det nu nerkladdade rummet blev färdigtlagt för inte så längesedan

Så hur får man lättast bort målarfärg från klinkers? Jag är osäker på om det är vattenbaserad färg eller en oljefärg. Minns inte riktigt vilket av mina projekt jag höll på med när jag slarvade sådär.

Tänkte först prova med nagellacksborttagning, men det kanske förstör golvet?

• Svar på tråden Hur får man bort målarfärg från klinkers?
  • monsterlilja

Jag brukar köra med rakblad. Bästa är att fukta först, gärna med nån vanlig såpa, sedan brukar det vara lätt att få bort. Beror såklart på hur slät ytan är, men har man väl fått upp en liten bit av färgen burkar resten inte vara nå problem. Lycka till.

• Venna

Klinkersen är matt med lite skrovlig yta, så det kanske är svårt att komma åt i "groparna" med rakblad, men det är absolut värt ett försök. Hade inte ens tänkt på det. Tack!

• Pettz81

Rostfri stålborste har fungerat gör mig,, eller en scotch-brite svamp brukar också fungera,, testa på ett dolt ställe först så att inte klinkers plattan inte blir grå av stålborsten
    /Christoffer

• The75

Hej
    högtrycks tvätt kanske den brukar jag använda till mycket och det funkar på det mesta från smutsiga badrumslister till verandan på landet

• versan

Gnugga med Våtservetter funkar för mig men man måste vara ihärdig.

• J0SSAN

Om det är vattenbaserat så löser det sig med t-röd - hett tips!

Svar på tråden Hur får man bort målarfärg från klinkers?