• Anonym (vill slippa mens)

Vad ska man göra för att slippa mens?

Jag har haft p-spruta nu i flera år, har fått ganska mycket finnar eller rent av bölder blir det som ömmar och gör skitont! När jag var på ansiktsbehandling sist sa hon att det antagligen beror på sprutan för min hud har inte så stor talgproduktion i vanliga fall. Jag tycker det annars har varit bra med sprutan då man slipper mens helt! Vet inte vad jag ska ha istället. Läste i en tidning om p-piller som finns i USA, Lybrel som man tar varje dag, inget uppehåll men de har inte kommit till Sverige än, skulle komma under annat namn, Anya tror jag. Och gynekologen i artikeln sa att man kan ta p-piller varje dag utan uppehåll, det är ju ändå en konstgjord mens man får men p-piller och det finns ju inga medicinska skäl för att ha mens.
    Vad ska man byta till, vill verkligen inte ha mensvärk så jag inte kan gå till jobbet eller ha mens över huvud taget! Saknar den verkligen inte! Kan man operera bort livmodern om det inte är av medicinska skäl? Kostar hur mycket som helst då antar jag...

• Svar på tråden Vad ska man göra för att slippa mens?
  • Anonym

Det finns hormonspiral som kan göra att man inte har mens. Jag hade ingen mens när jag ahde min spiral. Prata med en barnmorska o diskutera med henne vad hon tycker att du ksa testa.

• SunnyBunny

Jag äter Cerazette och får ingen mens?

• Anonym
    SunnyBunny skrev 2009-12-06 20:57:04 följande:
    Jag äter Cerazette och får ingen mens?
    jag åt ceraztte ochblödde nästan hela tiden.
    Anonym skrev 2009-12-06 20:56:14 följande:
    Det finns hormonspiral som kan göra att man inte har mens. Jag hade ingen mens när jag hade min spiral. Prata med en barnmorska o diskutera med henne vad hon tycker att du ksa testa.
    okej, ska läsa lite mer om den. Tar det tid innan kroppen "vänjer sig"? Jag har ju inte haft mens på över 3 år så den kanske inte kommer tillbaka då...
  • Nataliesliv

Jag kan bara anta att du är medveten om att du aldrig kommer att kunna få barn om du opererar bort livmodern... Om du redan har barn så skulle du antaligen kunna göra det som en strelerisering (det är svårt att få igenom en strelerisering om du inte har några barn) sen beror det väll på hur gamal du är också...

Jag var dålig på att ha upphållen med p-pillren när jag var yngre, just för att jag inte orkade ha mens. Vad jag vet har det inte gjort någon skada på min kropp. (Jag tror att en av de större anledningarna till att ha "mens" med p-piller är för att det är ännu ett sätt att säkerhetställa att man inte blir gravid, alltså om ägget mot förmodan skulle vara befruktat så stöts det ut, som ett dagen-efter-piller)

Jag tror dock inte det är så bra att exprementera själv, utan råd från din barnmorska- Prata med henne/honom som säkert kan komma med ett alternativt sätt. Jag gillar tex inte hormoner alls, blir så depremerad av dem, prövade p-ring som man iofs också fick mens av. Och jag tror att alla hormonella prevetivmedel tyvär har samma effekt på din hud. Men jag är absolut ingen expert, så egentligen har jag ingen aning Prata med din BM, det kanske finns något nytt du kan prova.

Lycka till!

har för mig att jag har haft cerazette och att jag inte orkade vänta för jag blödde hela tiden istället och fick då p-sprutan. Vet inte heller om jag får äta alla slags p-piller då jag har en del sjukdomar i släkten så man inte får äta vissa sorter...har glömt det där. Men ska boka tid för rådgivning hos bm, vill veta lite innan bara

vilkenfulig - jo jag har ett barn och vill inte ha fler Men det känns som att en sådan operation får man betala själv, och sådana kan ju kosta en slant...ogillar ju också hormoner men vet inte vad jag ska göra. Hade sådan mensvärk innan, tex när vi försökte bli gravida, att jag bara kan ligga i sängen i fosterställning typ...

• Anonym (Y)

Jag har hormonspiral och blöder inget, har bara lite brunfärgad flytning nån dag i månaden, om ens det. Hormonspiral innehåller visserligen hormoner, men verkar väldigt lokalt i just livmodern, så det är inte alls säkert att din hy blir sämre av den. Tidigare var jag inne på att sterilisera mig, men man fortsätter visst att ha mens ändå, och jag håller med dig: har man varit utan mens länge är det himla skönt att slippa! Att operera bort hela livmodern verkar oerhört drastiskt. Tänk på att en sådan operation gör samma sak för dig som om du kommit i klimakteriet, dvs en massa sköra slemhinnor, ev ändrad sexlust m.m. Risken är att du får lov att äta östrogen vid sidan av resten av livet, och jag kan tänka mig att även det kan påverka dig.

Anonym (Y) skrev 2009-12-06 21:12:13 följande:

Jag har hormonspiral och blöder inget, har bara lite brunfärgad flytning nån dag i månaden, om ens det. Hormonspiral innehåller visserligen hormoner, men verkar väldigt lokalt i just livmodern, så det är inte alls säkert att din hy blir sämre av den. Tidigare var jag inne på att sterilisera mig, men man fortsätter visst att ha mens ändå, och jag håller med dig: har man varit utan mens länge är det himla skönt att slippa! Att operera bort hela livmodern verkar oerhört drastiskt. Tänk på att en sådan operation gör samma sak för dig som om du kommit i klimakteriet, dvs en massa sköra slemhinnor, ev ändrad sexlust m.m. Risken är att du får lov att äta östrogen vid sidan av resten av livet, och jag kan tänka mig att även det kan påverka dig.
    jo det är sant...blir bara lite desperat när jag tänker på mensvärk och mens numera och snart är det egentligen dags för ny spruta så jag måste väl boka tid denna vecka helst. Känner att jag vill ha lite alternativ klara för mig så jag inte behöver gå hem och fundera på olika alternativ...
    Hur är det med hormonspiral är det den som kostar 1000 kr eller mer? Betalar man allt på en gång? Om det inte funkar med den för en har man förlorat de 1000 kronorna då?
  • Cecese
    vilkenfuling skrev 2009-12-06 21:06:34 följande:
    Jag kan bara anta att du är medveten om att du aldrig kommer att kunna få barn om du opererar bort livmodern... Om du redan har barn så skulle du antaligen kunna göra det som en strelerisering (det är svårt att få igenom en strelerisering om du inte har några barn) sen beror det väll på hur gamal du är också...
    Men en sterilisering tar inte bort mensen. Man har ägglossning och mens precis som vanligt bara att vägen till livmodern är avstängd så man kan inte bli gravid. Så om man vill slippa mensen är det inte sterilisering som är det rätta utan då måste man använda hormoner eller operera bort livmodern (hysterektomi). En hysterektomi brukar bara göras av medicinska skäl.
  • Anonym (Y)

Anonym (vill slippa mens) skrev 2009-12-06 21:26:11 följande:

Anonym (Y) skrev 2009-12-06 21:12:13 följande:
    jo det är sant...blir bara lite desperat när jag tänker på mensvärk och mens numera och snart är det egentligen dags för ny spruta så jag måste väl boka tid denna vecka helst. Känner att jag vill ha lite alternativ klara för mig så jag inte behöver gå hem och fundera på olika alternativ...Hur är det med hormonspiral är det den som kostar 1000 kr eller mer? Betalar man allt på en gång? Om det inte funkar med den för en har man förlorat de 1000 kronorna då?
    Jo, det är dyrt med hormonspiral, men personligen tycker jag att det är värt varenda öre! Den kan du ha i 5 år, och slår du ut det lite så blir det ju inte mycket! Om vi säger att den kostar 1000 kr (tror att det är lite i överkant):
    200 kr/år
    Knappt 17 kr/månaden
    ungefär 50 öre/dag.
    Visst är det mycket pengar på en gång, men betydligt mindre dramatiskt än att operera bort hela livmodern!
    Jag tycker att du ska ringa idag och be att få rådgöra med någon om olika alternativ. Har du inte råd just nu kan ju ett alternativ vara att ta denna sprutan, och innan det är dags för nästa spara ihop pengar till hormonspiralen. Önska dig pengar i julklapp t.ex!
  • Ejin

jag har ätit ett p piller som gjorde att man inte hade mens alls... Minns inte var dom hette nu men fråga en bm.. för de finns ett piller i sverige... Det kom för ett par år sedan.. stod t.om i tidningen om dom.
    Jag åt dom i ett år och hade aldrig mens under tiden.. hade en kompis som åt samma och inte heller hon hade mens..

• Nataliesliv
    Cecese skrev 2009-12-07 07:12:56 följande:
    Men en sterilisering tar inte bort mensen. Man har ägglossning och mens precis som vanligt bara att vägen till livmodern är avstängd så man kan inte bli gravid. Så om man vill slippa mensen är det inte sterilisering som är det rätta utan då måste man använda hormoner eller operera bort livmodern (hysterektomi). En hysterektomi brukar bara göras av medicinska skäl.
    Om du läste hela samanhanget så borde du förstå att jag pratade om att operera bort hela livmodern (vilket även gör än streleriserad).
    Men som (Y) skrev så får man nog flera "biverkningar" av det, såsom klimateriet, minskad sexlust osv.

TS, hoppas du får tips på något som passar dig! Mens och mensvärk är ju tyvärr något som vi kvinnor får leva med. Så att du vet så finns det mediciner för just mensvärk (alltså inte Alvedon, utan receptbelagda). Lycka till!
  • Anonym

Implanon då ? En liten stav som dom sätter i underarmen mellan en muskel. Funkat jätte bra på mina kompisar men tyvärr inte på mig eftersom jag inte klarar av hormonerna. Sätter du i en implanon så kan du ha blödningar lite då och då, men ingen smärta. Då har du alltså mens upp till 6mån (jätte små blödningar) sen ska den försvinna om den funkar.
    Annars så får du väl prata med någon läkare om att ta bort livmodern eller något, om du nu inte vill ha barn. Kosta vad det kosta vill?

• Gustie

Jag har Implanon, en P-stav som sätts i armen som föregående skriver.

Detta är min andra stav, jag hade en innan jag fick barn också och nu i år satte jag in till.

Första staven funkar perfekt från början, jag slapp alla blödningar nästan direkt, märkte inget av mensen, inga småblödningar alls.

Denna andra stav började värre, blödde nästan varje dag jättelänge, skrev till barnmorskan som sa att det kan bli så och att det kan ta upp till 6 månader innan staven har stabiliserat eller acklimatiserat sig.
    Nästan på dagen efter ett halvår så slutade alla blödningar, nu har jag inget alls, inga småblödningar heller.

Det var dock ett jobbigt halvår...men värt det nu.

Den kostar runt 1000-lappen och denna kan jag ha i 3 år.

• Anonym (Tomtegubben)

De flesta slutar blöda efter ett tag med hormonspiral. Och det är ett supersäkert p-medel. Och när det gäller kostnaden, så får man tillbaks pengarna om den inte fungerade för dig inom en viss tid. och du- om du har hormonspiral för mer än att slippa mens, då är ni ju minst två som ska betala den. Och med tanke på att du tar risken, ev biverkningar etc, så kanske han ska betala mer.
    Blir du ihop med nån ny, kan du be honom betala också. Rättvist!
    För killar är det bra med ett säkert p-medel eftersom man inte får bestämma om ev abort. Och kanske inte har lust att betala i arton år heller.

• Siphra

I USA har redan många dött av Lybrel. Be careful!

Svar på tråden Vad ska man göra för att slippa mens?