• Bite me

Hur "bota" rethosta?

Varken jag eller dottern har sovit en blund på flera dygn pga ständig rethosta, o slem. Vad gör man? Vi kör med hostmedicin o jag använder halstabletter, lutar hennes säng (hon e tre år) o använder nässpray, men inget hjälper.

Har ni några förslag?

• Svar på tråden Hur "bota" rethosta?
  • Mumin75

Vad har ni för hostmedicin?... dom receptfria tycker jag är värdelösa och funkar aldrig. Jag använder just nu Cocillana som tar bort hostreflexen (i hjärnan eller hur man ska förklara) Den är mot rethosta . Ringde bara upp vårdcentralen och sa att jag hade jobbig hosta och ville ha den så fick jag ett recept. Den funkar jättebra och gör att man inte känner att man behöver hosta.
    Slemlösande hostmedicinerna hjälper väl mest bara till att lösa upp slemmet men hjälper en liksom inte att sluta hosta.

• Bite me
    Mumin75 skrev 2009-12-07 00:12:26 följande:
    Vad har ni för hostmedicin?... dom receptfria tycker jag är värdelösa och funkar aldrig. Jag använder just nu Cocillana som tar bort hostreflexen (i hjärnan eller hur man ska förklara) Den är mot rethosta . Ringde bara upp vårdcentralen och sa att jag hade jobbig hosta och ville ha den så fick jag ett recept. Den funkar jättebra och gör att man inte känner att man behöver hosta. Slemlösande hostmedicinerna hjälper väl mest bara till att lösa upp slemmet men hjälper en liksom inte att sluta hosta.
    Vi använder Mulipeck (stavas nåt sånt), kan inte använda Cocillana då jag blir att spy som en hund, o jag tror inte att treåringar får använda den, men jag kan ha fel. Ska kolla upp det till dottern imorgon, för vi har den stående i skåpet.
  • Mumin75

Bite me skrev 2009-12-07 00:17:12 följande:

Vi använder Mulipeck (stavas nåt sånt), kan inte använda Cocillana då jag blir att spy som en hund, o jag tror inte att treåringar får använda den, men jag kan ha fel. Ska kolla upp det till dottern imorgon, för vi har den stående i skåpet.
    Usch, det lät ju inget vidare... att spy så, nä, då är den ju inte att tänka på till dig.
    Den andra du nämner har jag aldrig använt. Men Cocillana kan man iaf använda från 2 år.
  • Buttelina

nipaxon är det enda som funkar här hemma

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Bite me
    Mumin75 skrev 2009-12-07 00:23:57 följande:
    Usch, det lät ju inget vidare... att spy så, nä, då är den ju inte att tänka på till dig. Den andra du nämner har jag aldrig använt. Men Cocillana kan man iaf använda från 2 år.
    OK, ska gå upp o läsa på den nu. Kan ju vara värt att ta för mig iaf, även om hon kanske inte kan få utan att först ha rådgjort med vårdcentralen.
    Buttelina skrev 2009-12-07 00:25:47 följande:
    nipaxon är det enda som funkar här hemma
    Vad är nipaxon? Köper man det på apoteket?
  • Neko

Nipaxon (och noskapin) finns som receptfria medel mot rethosta på apoteket. De har precis samma ingredienser i sig och om man läser noskapin baklänges så blir det nipaxon. Det tycker jag känns lite oroande =S

Hörde någonstans att en sked honung fungerar lika bra som dessa medel.

• timalillah

Finns lepheton med som inte är lika mkt morfin som cocillana om det är det som du inte klarar av. Min man mådde dåligt av cocillana med så istället för att ta hela den rekommenderade dosen på en gång så drack han lite lite av den dosen tills han fått i sig det, då gick det bra och hostan försvann.

• Bite me
    Neko skrev 2009-12-07 00:30:00 följande:
    Nipaxon (och noskapin) finns som receptfria medel mot rethosta på apoteket. De har precis samma ingredienser i sig och om man läser noskapin baklänges så blir det nipaxon. Det tycker jag känns lite oroande =SHörde någonstans att en sked honung fungerar lika bra som dessa medel.
    Springer o provar honung.
    timalillah skrev 2009-12-07 00:34:35 följande:
    Finns lepheton med som inte är lika mkt morfin som cocillana om det är det som du inte klarar av. Min man mådde dåligt av cocillana med så istället för att ta hela den rekommenderade dosen på en gång så drack han lite lite av den dosen tills han fått i sig det, då gick det bra och hostan försvann.
    Skulle tro att det är morfinet ja. Jag blir sjösjuk, kan inte röra mig utan att det känns som att hela golvet gungar o jag börjar spy.
  • timalillah

Bite me skrev 2009-12-07 00:36:26 följande:

Skulle tro att det är morfinet ja. Jag blir sjösjuk, kan inte röra mig utan att det känns som att hela golvet gungar o jag börjar spy.
    Ja sår mår han med, men lepheton kanske skulle kunna funka, min man mådde pyton av den med men lite i taget så hjärnan hänger med hjälpte för honom.
    Han hade rethosta i över 1 månad.
  • Bite me
    timalillah skrev 2009-12-07 00:38:12 följande:
    Bite me skrev 2009-12-07 00:36:26 följande:
    Ja sår mår han med, men lepheton kanske skulle kunna funka, min man mådde pyton av den med men lite i taget så hjärnan hänger med hjälpte för honom.Han hade rethosta i över 1 månad.
    Ska kolla upp den imorgon, tack för tipset.
  • timalillah

Lycka till hoppas ni kryar på er snart.

• Bite me
    timalillah skrev 2009-12-07 00:42:53 följande:
    Lycka till hoppas ni kryar på er snart.
    Tack, det kan behövas.
  • Flizzan

Hej!

Testa coccilliana etyfen men se upp man kan bli hård i magen eller få ont i buken men några dagar brukar gå bra.

Ett annat tips sitt och sov det funkar jättebra.

Lycka till!

• Flizzan

Hej! Testa coccilliana etyfen men se upp man kan bli hård i magen och få ont i buken men ett par dagar brukar gå bra. Sitt och sov funkar jättebra. Lycka till!

Svar på tråden Hur "bota" rethosta?