• Ruggugglan

    För hög puls!?

    Jag har under hela graviditeten haft en vilopuls på 100-110. Jag var på ett antal besök hos läkaren i början av graviditeten pga en infektion i kroppen som visade sig vara en UVI. Med antibiotika så blev det bra. Läkarna sa att den höga pulsen var ett symtom från UVI'n.

    Men nu är det längesedan och jag har fortfarande en vilopuls på 100-110. Det känns obehagligt eftersom hjärtat slår hårt. Vaknar om nätterna pga hjärtat som rusar och har svårt att somna om.

    Jag mäter med jämna mellanrum blodtrycket eftersom jag hade preeklampsi i slutet av min dotters graviditet. Blodtrycket ligger bra. Den är något högre än normalt men inom okej värden.

    Jag har mått sisådär hela kvällen så jag tog blodtryck och urinsticka. Blodtrycket låg på 144/87, det vill säga på någorlunda okej värden (Ska kontakta sjukvård om undertrycket ligger över 90). Men vilopulsen ligger på 120-127! Jag har en +1 på protein, men eftersom jag troligtvis är på väg att bli förkyld så är jag inte så uppmärksam på just det.

    Däremot så är jag lite orolig över pulsen. För enligt information på olika sidor så är det inte bra att stressa eftersom barnet kan bli stressat pga för hög puls. Men jag har ju ständig hög puls..?

    Ska jag ta upp det med min BM när jag ska dit på onsdag? Eller är det något som är "normalt" hos gravida?

    Jag är gravid i v. 33+0.


    BF 24 januari.
  • Svar på tråden För hög puls!?
  • såffan

    det är normalt, min vilopuls har legat över 100 hela graviditeten. Går jag i en trappa stiger den till 160...

  • karinagumman

    klart du ska ta upp det.. inte bra att oroa sig...

    men man får ökad puls... tack vare ökad blodmängd...
    men frågan är ju som sagt hur hög (vilo)puls är okej?

    lycka till

  • Ruggugglan
    karinagumman skrev 2009-12-07 15:55:48 följande:
    klart du ska ta upp det.. inte bra att oroa sig... men man får ökad puls... tack vare ökad blodmängd... men frågan är ju som sagt hur hög (vilo)puls är okej? lycka till
    Jag har hört att den "normala" puksen för an gravid kvinna ligger på 80-85. Men jag har lugnat ner mig ang pulsen. För barnets hjärtljud har legat på runt 140 och det är ju normalt. Men ska nog ta upp pulsen ändå. Kan avra roligt att höra vad BM tror.
    BF 24 januari.
  • karinagumman

    Fragile Flower skrev 2009-12-07 21:42:48 följande:


    Jag har hört att den "normala" puksen för an gravid kvinna ligger på 80-85. Men jag har lugnat ner mig ang pulsen. För barnets hjärtljud har legat på runt 140 och det är ju normalt. Men ska nog ta upp pulsen ändå. Kan avra roligt att höra vad BM tror.
    det är lätt att nojja loss... man är ju så rädd om den lilla sköra i magen....
    fråga gärna och tala om hur det går...
  • Janssonkatten

    Jag fick väldigt hög puls i samband med svininfluensan och lunginflammation. Min vilopuls är kring 75 som gravid men låg då över 150 och det kändes helt klart obehagligt i kroppen. Klart att du ska prata med BM.

  • Ruggugglan

    Pratade med BM idag. Hon såg bekymrad ut när jag sade att min puls legat på 100-110 hela graviditeten. Men i och med att alla värden osv. ser bra ut så ska vi bara hålla koll på det-


    BF 24 januari.
Svar på tråden För hög puls!?