• Mamma  2008

Hjälp mig att göra saftiga lussebullar!

Hejsan!

Jag har ett allvarligt I-lands problem. Mina lussebullar blir torra och tråkiga. Jag följer det traditionella receptet i vår kokbok: jäst, mjölk, saffran, socker, ägg, salt, smör och mjöl. När de är nybakta är de underbara men sedan torra och tråkiga. Det spelar ingen roll om jag fryser dem direkt efter baket för att behålla nybakt känslan, de blir torra ändå.

Någon som har något tips på en ingrediens som gör bullarna mera spännande? Har hört att någon använder kesella i lussebullar, någon som provat det????

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hjälp mig att göra saftiga lussebullar!
  • Hanniz

Jag har provat jättemånga olika recept i jakten på att hitta sådär supersaftiga lussebullar och nu tror jag att jag har hittat det som jag kommer fortsätta att baka i fortsättningen.

Jag har i kesella i degen (utöver "standardingredienserna" men även riven mandelmassa! Det blev sååå saftigt! Det smakar inte mycket mandelmassa men oj så goda de blev!

Det är ett tips!

• Mamma  2008

Hanniz
    det lät super gott. Hur mycket har du i av de extra ingredienserna till en sats deg och när i stoppar du ner dem???? Ersätter kesellan mjölken?

• inze

Bagarn i Nyhetsmoron i helgen (som tydligen gör Nobeldesserten för 8-9 året i rad) svarade att knepet med luftiga saffransbullar var att först göra degen som vanligt med allt utom smöret. Först när man arbetat degen ordentligt skulle man jobba in det rumstempererade smöret i degen. Tydligen lättare att jobba upp gluten i degen om man inte har så mycket fett i degen när man arbetar den, enligt honom.

• Freiya

kesella säger jag med. gärna vaniljkesella!

vi gjorde arla.se 's resept på lussebullar fast bytte ut hälften av kesellan mot kesella vanilj och de blev görgoda!
    nästa sats jag ska göra ska vara med bara vanilj :)

• Hanniz

Mamma 2008 skrev 2009-12-07 19:16:55 följande:

Hanniz det lät super gott. Hur mycket har du i av de extra ingredienserna till en sats deg och när i stoppar du ner dem???? Ersätter kesellan mjölken?
    Ursäkta för lite sent svar. :) Hittade receptet på Internet men har gjort om det lite så att det passade mig.

1 1/2 pkt jäst
    100-125 gram smör
    4 dl mjölk (jag tog 3%)
    1 dl grädde
    1 1/2 dl socker
    250 gram kesella
    3 påsar saffran (eller hur mycket/lite man önskar)
    150-200 gram mandelmassa
    16-17 dl vetemjöl
    1/2 tsk salt
    1 tsk vaniljsocker

Smält smör, tillsätt mjölk/grädde, socker och kesella. Häll ner stött saffran. Värm till 37 grader, lös jästen i bunke.

Tillsätt riven (jag hade grovriven) mandelmassa och rör ihop. Tillsätt mjölet tillsammans med vaniljsockret. Tillsätt inte allt mjöl samtidigt. Hellre lite för lite, degen ska vara kladdig i och med att saffran har en tendens att torka ut degen.l

Jäs ca 35 min. Baka ut till lussekatter eller vad man nu föredrar. Låt jäsa igen, 35 min. Pensla med ägg, grädda ca 8-10 min beroende på storlek.

För mig blev det kanon!
    1 tsk vaniljsocker

Själva bakningen är "som vanligt". Smält smör och mjölk/grädde, blanda ner socker och kesella. Blanda ner stött saffran, värm till 37 grader. Lös jästen i bunke. B
  • Mamma  2008

Oj vilka bra tips jag har fått!!! tack allesammans, nu ska jag väl lyckas :)

Jag hör av mig igen när jag väl smakat resultatet, ska baka någon gång innan julafton...

• Mamma  2008

Underbart recept. Degen var jättelätt att jobba med och bullarna blev supergoda!!!!!

• AurixSvensson

Testa detta recept, det blir alltid perfekt för mig!
    Lussebullar recept

Svar på tråden Hjälp mig att göra saftiga lussebullar!