• vitkatt

Mat vid magsjuka?

Hej!
    Sonen blev lös i magen i onsdags förra veckan. Då bajsade han bara en gång på förmiddagen.
    På torsdagen blev det helt plötsligt efter varje måltid, och ibland fler ggr. På fredagen bajsade han säkert uppåt 7-8 ggr!
    Sen minskade det under lördagen till kanske 5 ggr, och igår något liknande.
    Idag har han bajsat löst en gång redan...
    Är detta magsjuka?
    Han är pigg för övrigt och äter som han brukar.

Har gett stoppande som tex banan, majsvälling och blåbärssoppa men det hjälper inte...

Är det något jag ska undvika att ge honom?
    Hur länge brukar magsjuka hålla i sig, och hur lång tid efteråt smittar det? När kan han gå till dagis igen?

• Svar på tråden Mat vid magsjuka?
  • gelemamman

det låter som nån magsjuka... om så är fallet brukar dom vilja att man är hemma två friska dygn innan man kommer tillbaka till dagis. två friska dygn ska gälla hela familjen annras finns risken att smittan ligger kvar.

undvik att ge sånt som grovbröd eller liknande med mycket fibrer i. sätter bara ännu mer fart på magen.

beprövat här hemma som brukar funka är:
    saft eller coca cola som man rört ur kolsyran ur
    lite lättsaltade chips
    vitt bröd typ toast bröd
    bifidus, finns både som filmjölk och safari yoggi

saft/cola och chips är mest till för att undvika vätske- och näringsbrist.

• vitkatt
    gelemamman skrev 2009-12-07 07:58:45 följande:
    det låter som nån magsjuka... om så är fallet brukar dom vilja att man är hemma två friska dygn innan man kommer tillbaka till dagis. två friska dygn ska gälla hela familjen annras finns risken att smittan ligger kvar.undvik att ge sånt som grovbröd eller liknande med mycket fibrer i. sätter bara ännu mer fart på magen.beprövat här hemma som brukar funka är:saft eller coca cola som man rört ur kolsyran urlite lättsaltade chipsvitt bröd typ toast brödbifidus, finns både som filmjölk och safari yoggisaft/cola och chips är mest till för att undvika vätske- och näringsbrist.
    Tack för ditt svar.
    Vi har plockat bort fullkornsgröt och grovt bröd. Vatten dricker han ju som vanligt..
    ja det är väl bara att vänta ut det hela då!
    Hur länge brukar det hålla i sig?
  • Avelyn

När min dotter var magsjuk i Maj med enbart extremt lös mage satt det i cirka 14 dagar Det är verkligen tungt..

• vitkatt
    Avelyn skrev 2009-12-07 08:43:50 följande:
    När min dotter var magsjuk i Maj med enbart extremt lös mage satt det i cirka 14 dagar Det är verkligen tungt..
    Men Oj! Smittar det så länge???
    Vi har inte blivit sjuka hittills iaf.. Blir tufft att stanna hemma i 14 dagar från dagis.... hehe.
  • gelemamman
    vitkatt skrev 2009-12-07 08:19:03 följande:
    Tack för ditt svar.Vi har plockat bort fullkornsgröt och grovt bröd. Vatten dricker han ju som vanligt.. ja det är väl bara att vänta ut det hela då!Hur länge brukar det hålla i sig?
    ja vatten är jätte bra men försök få i han lite saft eller urrörd cola också, för det sötas skull. lite salt och lite sött och mycket vätska är bra för näringen. =)
  • Matanza

Är hemma just nu med två små barn som åkt på magsjuka!!!

Lilleman började i torsdags med kräkningar och nu de senaste dagarna är det löst bajs.
    Dottern blev sjuk natten till söndag och kräktes till och med söndag morgon. Nu sitter jag bara väntar på att det ska börja komma från andra hållet!

Det jag ger dom är vätskeersättning med jämnamellanrum, dom förlorar ju mycket vätska vid diarré. Sen vitt rost bröd, frukt (melon,äpple, banan) blåbärspuré. Risgröt och majsvälling. Ris och morötter är också snäll mat!

Vi kommer stanna hemma 48 tim efter sista kräkning/diarré innan hon får gå tillbaka till dagis. Hoppas hon blir frisk snabbt annars missar hon Lucia på dagis på fredag...

Hoppas din lille pojk mår bättre snart!

• vitkatt
    Matanza skrev 2009-12-07 09:22:47 följande:
    Är hemma just nu med två små barn som åkt på magsjuka!!! Lilleman började i torsdags med kräkningar och nu de senaste dagarna är det löst bajs. Dottern blev sjuk natten till söndag och kräktes till och med söndag morgon. Nu sitter jag bara väntar på att det ska börja komma från andra hållet!Det jag ger dom är vätskeersättning med jämnamellanrum, dom förlorar ju mycket vätska vid diarré. Sen vitt rost bröd, frukt (melon,äpple, banan) blåbärspuré. Risgröt och majsvälling. Ris och morötter är också snäll mat!Vi kommer stanna hemma 48 tim efter sista kräkning/diarré innan hon får gå tillbaka till dagis. Hoppas hon blir frisk snabbt annars missar hon Lucia på dagis på fredag...Hoppas din lille pojk mår bättre snart!
    Ja usch inget skoj alls! Hoppas oxå att han blir frisk snart så inte han oxå missar lucia....
    Melon & äpple, ris & morötter, hade jag inte tänkt på. ska jag testa!
  • Avelyn

Ts, När min dotter var dålig 14 dagar blev ingen i familjen smittad. Det visade sig vara rotavirus. Dottern kräktes ej, enbart lösa avföringar. Det kändes rätt hopplöst där och då. Spelade ingen roll vad vi gav henne att äta, allt gick rakt igenom. Vi kämpade på med majsvälling, vätskeersättning etc.

• vitkatt
    Avelyn skrev 2009-12-07 12:30:21 följande:
    Ts, När min dotter var dålig 14 dagar blev ingen i familjen smittad. Det visade sig vara rotavirus. Dottern kräktes ej, enbart lösa avföringar. Det kändes rätt hopplöst där och då. Spelade ingen roll vad vi gav henne att äta, allt gick rakt igenom. Vi kämpade på med majsvälling, vätskeersättning etc.
    Usch då... jag hoppas att han slipper vara sjuk så länge.
Svar på tråden Mat vid magsjuka?