• Wallmo

Gravidklåda? Kliar gör det i alla fall!!!

Har letat runt här på fl men inte hittat ngt som stämmer in på mig. Varje morgon och kväll kliar det något fruktansvärt på min ben. Började på smalben och vader (som är helt sönderrivna) men har nu börjat sprida sig upp mot låt. Kliar även på handleder och underarmar. Inte nog med att jag håller på att bli tokig, det ser inte särskilt trevligt ut...

Är det någon som vet vad det kan vara? Har använt medel mot svinkoppor men det hjälper inte. Har inte bytt tvättmedel eller ätit något annorlunda. Det enda som inte är som det brukar är att jag är gravid i vecka 12 :o)

Någon som har någon idé?

• Svar på tråden Gravidklåda? Kliar gör det i alla fall!!!
  • Me o Mike

Jag fick graviditetsklåda på magen. Dock var jag mycket längre gånget än dig.
    Jag fick då en kortisonsalva som jag skulle smörja med.

Men sen är det detta väder nu.. Jag får ALLTID klianfall denna tid på året. Man blir torrare än vanligt.

• Wallmo

bara jobba på med fuktcreme då? Men jag är ju inte torr på underarmarna??

• Me o Mike

På vintern (just nu) så är jag supertorr på låren, ljumskarna och smalbenen. BARA dessa ställen!
    Så det behöver inte finnas någon logik alls!

Wallmo skrev 2009-12-07 08:39:52 följande:
    bara jobba på med fuktcreme då? Men jag är ju inte torr på underarmarna??
  • Wallmo

Får köpa någon racer-kräm på apoteket. Ska på julfest på lördag och ser just värre ut än de myggbitna stackarna i Robinson :o)

• Me o Mike

Mmm ok.. Men köp nån oljebaserad duschkräm också.. Kan vara skönt.

• nicke nyfiken76

Ring din barnmorska. Du kan han hepatos = leverpåverkan.
    Jag hade det med första barnet. Kliade överallt. Höll på att bli tokig.

• Shmone

Har man klåda när man är gravid bör man kolla levervärdena.. prata med din barnmorska.

Det finns dock en typ av graviditetsklåda som inte är relaterat till levervärdena som inte går att göra nåt åt.. ca en procent av alla gravida får det. Det är bara att smörja med mjukgörande o försöka stå ut.

Jag har haft utslag o klåda i mina tre första graviditeter.. nu i den fjärde endast pyttelite.. o jag hoppas verkligen jag slipper för det är så plågsamt.

• Wallmo

Jag fick faktiskt göra leverkoll förra gången. Jag hade jätteont på höger sida under revbenen och min mans syster (som är barnmorska) sa att det kunde bero på förstorad lever. Fick aldrig svaren på proverna eftersom sonen föddes dagen efter och jag hörde inte ett knyst från min kära BM (trots att jag ringde telefonsvararen ett antal gånger). Kanske skulle slå en signal i alla fall.

• rosalee777

Jag har fått grav klåda på mina bröst, dom kliar ibland så man får spunk, och man kan ju inte stå o vrålklia sig på dem när man är ute bland folk så det är lite jobbigt, förstår att det är jobbigt för dig, men prata med läkaren och hör med läkaren vad det kan vara för nått! Så sök läkare omgående Kram j

• Blitz

Har oxå klåda, läste i nån broschyr att man ska kontakta bm om det klia FÖR mycket, kunde va nått med levern som nån nämnde ovan.

Det kan inte vara vädret som spökar och gör huden torr, eller att du samlar vatten eller kanske fått åderbråck? Vet inte hur tidigt i graviditeten det kan komma...

• Ampin

Hur har det gått? Kliar det fortfarande? Har du fått reda på vad det är för någonting?

• Thorla

Jag undrar samma sak som personen innan, för på mig kliar det som tusan överallt! (i v.26)

?*¨*?.¸¸❤ 13 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • Ampin

Thoria - Trist som tusan att du fått denna klåda. Vet tyvärr hur det är... Har du några utslag eller hur ser huden ut? Eller har du varit och kollat upp det så du vet vad det är?

Precis som många har skrivit här innan så kan det ju bero på att huden sträcks men då brukar det ju inte brukar klia på precis hela kroppen :P Sen finns det iaf två olika typer av graviditetsklåda, dels hepatos ("lever-klåda") som beror på att det ansamlas gallsalter, dels PUPPP som har inslag av nässelutslag och även andra typer av utslag...

Själv har jag drabbats av den där som heter PUPPP, är i vecka 28 men har haft det ett tag nu.

• anna a m

prova att dericka 2 msk olivolja blandat med apelsin juise.  i en vecka. det funkade för mig i början av graviditeten. kliade på armarna benen o halsen  + jätte mycket på magen för mig men nu är det över.

Evelina 2/12-06 bf (Mio) 11/5-10
  • Thorla

Ampi: Inga utslag på kroppen, det kliar fortfarande så jag blir knäpp, men på senaste tiden fått utslag i ansiktet, ser ut som eksem?! Det enda som hjälper något är idominsalva som jag har över rygg, mage och rumpa, men idomin ska tydligen vara uttorkande?!

Anna: Var det BM som rekommenderade? Vet inte om jag vill dricka olivolja :/
    ?*¨*?.¸¸❤ 13 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • Ampin

Thoria - usch för denna klåda alltså, tycker riktigt synd om dig. Om du inte har några utslag så talar det emot PUPPP men hepatos ger inga direkta utslag (dock rivmärken;)) så det skulle det ju kunna vara, helt klart värt att kolla upp. Brukar klia mest i handflator och fotsulor, men så är det inte för alla. Ring din BM eller till vårdcentralen och säg som det är att du är gravid och har klåda överallt.

Den vanligaste anledningen till klåda överallt när man är gravid är tydligen just eksem, det har en tendens att blossa upp när man är gravid så det kan ju mycket mycket väl vara just eksem. Det är ju inte farligt men ack som det kan klia, kortison brukar verkligen hjälpa så vad det än är så är det ju bäst att kontakta BM/vårdcentralen så man kan få kortisonsalva och ta blodprov som utesluter hepatos!

• Therese83

Jag har också en fruktansvärd klåda. Det började som utslag på bröstet och har sedan spridit sig över hela kroppen, de kliar så att jag nästan blir galen. Jag var till läkaren för några dagar sen och hon visste inte riktigt vad det kunda vara, men de  kollade levervärden (som jag får svar på sen) och så skrev hon ut tavegyl, som inte funkar alls. Enl läkaren ska man vara försiktig med kortison vid graviditet.
    Tacksam för tips! Att dricka olivolja låter lite läskigt. Jag har däremot hällt i lite i badvattnet, men det fungerade bara en kort stund sen kom klådan tillbaka.

• Ampin

Trist att du också har drabbats Therese83 Är det utslag du har så är det troligen inte hepatos som är den klassiska graviditetsklådan med höga "levervärden", oftast har man då klåda utan utslag. Din klåda och utslag kan bero på många saker bla eksem eller PUPPP, jobbigt vad det än är förstås...

Tips som funkar för vissa är att dusha kallt, se till att smörja in dig ofta med en bra fuktighetsbevarande kräm och testa kylbalsam eller aloe vera!

Inget av det funkade dock på mig, men testa kan man ju alltid göra. Det som har hjälpt mig är ljusterapi (typ solarium) på hudkliniken 3 gånger/vecka, tavegyl och betnovat (som är en kortisonsalva). Din läkare har ju lite rätt i att man ska vara försiktig med kortisonpreparat under graviditet, men det är absolut inte så att man behöver undvika det helt om man nu har ett behov av kortison. Det som kan vara skadligt är STORA mängder kortison under LÅNG tid, enligt de läkare jag har träffat så är det inga problem med kortisonsalva, det är snarare om man äter kortison i tablettform som det kan komma upp i för höga nivåer.

• Thorla

Min klåda har faktiskt slutat. Jag slutade använda oljor som innehöll mandel och nu kliar det inte alls!! Väldigt skumt.

?*¨*?.¸¸❤ 13 maj ❤¸¸.?*¨*? hemligbulle.blogspot.com/
Svar på tråden Gravidklåda? Kliar gör det i alla fall!!!