• Mary Wollstonecraft

Begagnade/ Vintageförlovningsringar?

Jag och sambon funderar på förlovning, och har tänkt oss att köpa ringar second hand, dels eftersom ekonomin är skral, dels av miljöskäl. Dessutom, hellre en vacker, gammal ring än en ny, intetsägande och billig... :)
    Hursomhelst, finns det någon som vet hur det fungerar med gravyren - visst måste man kunna gravera om? Vill ju inte direkt ha en ring som det står "Karl-Oskar, 21/3- 1957" i :)
    Finns någon där ute med erfarenheter, tips på hur man går till väga och vad det kan tänkas kosta att fixa ny gravyr i gammal ring?

• Svar på tråden Begagnade/ Vintageförlovningsringar?
  • LilaRos

Jag skulle ta bort graveringen i en ring. 50o:- skulle dom ha.
    Det var lika mycket som jag betalat för själva ringen så, nej tack.
    Det var en stål ring.. Kan tänka mig att priset är lägre på ringar av mjukare material.

• Mary Wollstonecraft

Tack för svaret! Men det var ju inte så farligt dyrt i sådana fall - smycken brukar vara extremt billigt i andra hand - de har ju sällan annat värde än metallvärdet :)

• LilaRos

Mary Wollstonecraft skrev 2009-12-07 08:50:43 följande:

Tack för svaret! Men det var ju inte så farligt dyrt i sådana fall - smycken brukar vara extremt billigt i andra hand - de har ju sällan annat värde än metallvärdet :)
    Man kan ju få en ganska värdefull ring billigt om den är graverad.
    Graveringen drar ju ner värdet välldigt.. Sambon har en graverad guldklocka och priset han kunde få för den var inte alls i närheten av priset han kunde fått om den var ograverad..
    Så ni har ju en marginal att använda till omgravering

Vart kan man köpa begangnade förlovnings och vigselringar? ALdrig sätt det.
  • Mary Wollstonecraft

Det var vår tanke också!
    Jag letar också tips på var man kan hitta fina, särskilt på nätet.
    Men jag har sett att mindre, lite "finare" antikaffärer i Stockholm brukar ha förlovnings- och vigselringar. Svensk pantbelåning har också - tydligen är det ganska vanligt att folk lämnar in "arvegods" som inte direkt har superstort affektionsvärde.
    Min tanke från början var att smycken alltid brukar vara billigt i andra hand. Folk sparar sina smycken, och därför har de inte så stort andrahandsvärde - det finns liksom för mycket kvar.

• Anne01

Har en begagnad vigselring att sälja! Ni vet hur det är när man träffar fel kille och ger honom fel finger...
     I alla fall så är det en "Neapel" från Schalins. Rödguld och sju diamanter med sammanlagt carat på 0,49. Jättefint skick, använd under en kort period. Äkthetsintyg och ringask medföljer. Nypriser är på ca 17000:-. Mitt pris är 8000:- 

Svar på tråden Begagnade/ Vintageförlovningsringar?