• miie

Dramaqueen... på 5 år... är det vanligt?

Funderar om det är en del av utvecklingen eller inte... Vår tjej som ganska nyligen har fyllt 5 har blivit en sån dramaqueen. Det är skitjobbigt och varken jag och min man vet hur vi ska hantera det....

Så fort det inte går som hon vill så börjar hon störtgråta och springer in till sin säng och gråter väldigt häftigt. Om vi ignorerar detta så gråter hon ännu högre och ännu längre ... Detta händer säkert 4-5 gånger per kväll.

Vi testar olika sätt att hantera det på men inget verkar funka...

Är detta vanligt beteende... ????

Vad gör man  åt det... tar tacksamt emot tips ...

• Svar på tråden Dramaqueen... på 5 år... är det vanligt?
  • Stårschan

Det är i alla fall inte unikt... Min svägerskas döttrar är likadana.

Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Sencha

Ja... ojojoj... har funderat på att trycka upp en tröja med den texten till min 5-(snart sex)-åring.

• Teskedsmamman

Jag vill också ha en sådan tröja till min kille som fyller 6 om 2 månader Dramaqueen ut i fingerspetsarna och har varit det länge..,.

T ex när han har spelat Wii i ett par timmar, så tycker iaf jag att det räcker och säger till honom att sluta, det slutar osvikligen med att han stormar iväg, arg som ett bi och vrålar"Jag får ALDRIG spela"....

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • miie

Alltså även om ingen har några direkta råd för hur man hanterar det så är det lite skönt att höra att det är fler som upplever detta... hur jobbigt det än är..

• Sencha
    Teskedsmamman skrev 2009-12-07 09:43:34 följande:
    T ex när han har spelat Wii i ett par timmar, så tycker iaf jag att det räcker och säger till honom att sluta, det slutar osvikligen med att han stormar iväg, arg som ett bi och vrålar"Jag får ALDRIG spela"....
    haha, jag känner igen det där. (Fast det brukar handla om t.ex. TV här.)
  • Teskedsmamman
    miie skrev 2009-12-07 09:49:41 följande:
    Alltså även om ingen har några direkta råd för hur man hanterar det så är det lite skönt att höra att det är fler som upplever detta... hur jobbigt det än är..
    Råd... ja, hur gör vi... vi brukar hota med att det blir inget Wii-spelande om han tjurar  oftast ignorerar vi utbrotten...
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • the M Bitch

Jajamensan! Här hemma har vi en femårig tös som ofta säger att "jag får ALDRIG..." vad det nu må vara. Å så tårar å dramatik.

Charmigt ibland, jobbigt ibland. Men det går över. Vi har just (nästan) kommit ur hennes storasysters drama-period.
  • Stjärnstoft

Min nyblivna femåring har börjat falla i gråt vid minsta lilla motgång.
    Gärna dramatiska utbrott, stamp i golvet och in på rummet.
    Började från ena dagen till den andra, vi var smått oförberedda på detta och får ibland skärpa oss för att inte börja skratta över all dramatik.
    Brukar tänka på hur jag själv skulle må om ngn skrattade åt min ilska....

Svar på tråden Dramaqueen... på 5 år... är det vanligt?