• sweetyz

När började ert barn tala

Jag har en son på 15 månader och han har varit tidig med allt utom nu talet han kan säga mamma, där och titta men när jag var hos bvc sist påpekade hon att jag var tvungen att få honom att säga minst 6 ord för vi ska upp dit igen på 1.5 års kontrollen och då ska barnen kunna säga så många ord han ska även kunna peka ut olika kroppsdelar det han kan i nuläget är näsa och mun. Är detta rimligt att ett så litet barn ska kunna sex ord det är snart februari och jag känner en inre panik över att han kanske inte fixar detta. Vad händer om han inte kan 6 ord blir det utredningar då? Kunde ert barn säga 6 ord vid 1,5 års kontrollen?

• Svar på tråden När började ert barn tala
  • Sencha

Äh, stressa inte upp dig. Det finns inget "ska" ch inget krav på att sätta sig och lära barnet - ditt BVC har en märklig inställning.

Min snart 17-månaders har precis börjat prata några ord. (Se min blogg.)

• BlommyNess12

Sonen sa väl sitt första ord när han var runt 9-10 mån, nu är han 14 månader och kan 7 ord.

• Flickan och kråkan

Märkligt BVC du har. Det är ju liksom inte så att man kan tvinga fram talat språk. Vår äldsta blir 2 år till jul och han har fortfarande inte de 10 ord de "ska" kunna vid 1½-årskontrollen. Han har däremot ett jättefint passivt ordförråd och förstår alldeles förträffligt. Verkar dock som om det är på väg att kanske lossna nu....han har plötsligt de senaste dagarna börjat försöka härma oss lite. Annars är det enbart mamma, pappa, där, titta, nej och diverse djurläten

Det händer ingenting om han inte kan sina 8-10 ord vid 1½-årskontrollen. Det görs en språkbedömning vid 2½-/3-årskontrollen. Därefter kan det bli aktuellt med logoped eller liknande. Det som brukar komma upp tidigare dock är hörseln.....om det är så att man misstänker att barnet hör dåligt.

Fast vi väntar så klart med spänning och förväntan

• challe 1

alltså det som inte kommer fram ofta är att det inte måste vara ord ord. Det räcker med att det är deras ord.
    tex så sa min dotter alltid brum brum till bil. Och det var hennes ord för bil så det räknades.
    Han kanske gör ljud när han ser en katt? Som är samma ljud hela tiden för katten? Sånt räknas.
    Det måste inte vara såna ord vi använder.

Men jag kan också säga att min tjej började med orden kanske tre veckor innan vi skulle på kontrollen. så.. det kan ju hända när som helst nu ts.

• Rockenrola

min tös e 8 månader o kan säga mamma pappa titta o frågar : är de? inte jätte bra uttal men ändå. men hon e ju väldigt tidig säger dom på bvc... va där idag.
    alla barn är ju olika

• Cicci88

Min dotter säger mamma,pappa,titta,där,bord,hej,och även sitt namn.Hon är snart 12 månader. Men hon har ist inte varit så snabb på det fysiska planet. Så ta det bara lugnt,stressa inte upp dig,det kommer när det kommer! Lyssna inte på ditt tokiga bvc,stressa inte ditt barn.Det var det konstigaste jag hört.

• sweetyz

Jo sonen är väldigt tidig med men fyskiska utvecklingen han går baklänges på tå och går väldigt bra sa dom på bvc för att vara snart 15 månader och läten gör han ex brum brum till bil mm. Så jag tror att han har lagt mer krut på den fysiska utvecklingen än just talet dom kan ju inte kunna allt, han är ex duktig på att lägga pussel och stoppa klossar i rätt hål men det brydde sig hon inte om utan hon tryckte mest på att det var ju talet som han skulle kunna vid 1,5 års kontrollen. Vi får vänta och se snart knäcker han nog koden :)

• Sencha
    sweetyz skrev 2009-12-08 09:52:45 följande:
    Jo sonen är väldigt tidig med men fyskiska utvecklingen han går baklänges på tå och går väldigt bra sa dom på bvc för att vara snart 15 månader och läten gör han ex brum brum till bil mm. Så jag tror att han har lagt mer krut på den fysiska utvecklingen än just talet dom kan ju inte kunna allt, han är ex duktig på att lägga pussel och stoppa klossar i rätt hål men det brydde sig hon inte om utan hon tryckte mest på att det var ju talet som han skulle kunna vid 1,5 års kontrollen. Vi får vänta och se snart knäcker han nog koden :)
    Oroa dig inte - låt honom ta det i sitt tempo
  • nänänä

På vårt BVC "ska"en 1,5-åring kunna säga 8-10 ord. Min dotter pratade för fullt när hon var där, elller ja i små meningar typ: vill ha mer klossar ( dom skulle kunna bygga med 4 klossar ), ha spruta, aj, ont etc..men hon var ju tidig med talet. lilla syster på 14 månader säger månag ord, men inga meningar. tror hon är lite senare än syrran.
    men jag har ett syskonbarn som inte sa 8 ord ( knappt något ) på kontrollen, men då sa BVC att vi kollar igen vid 2 år. han kunde det inte då heller, men det var inget som var så oroande, men syrran bad själv att få komma till en talpedagog.
    det dom kollade där var om han förstod och det gjorde han ju. skulle återkomma vid 4 år om han inte pratade förståeligt då. han är nu 4,5 år och pratar för fullt, även om han har svårt med några bokstäver, men det är vanligt högre upp i åldrarna.
    min dotter som snart är 3 år, har en killkompis i samma ålder och han sa bara pappa när han var 18 månader och inte förrän nu börjar han prata i små meningar som dottern gjorde vid 1,5 år.
    så tror inte att du behöver oroa dig, det kommer när det kommer. inte kan du väl tvinga honom att säga 6 ord heller, märkligt BVC du har.a

• Hedi

Min dotter är 1 ar och 8 manader. Hon säger bara Mamma, pappa, nej, ja, nanna till min syster som heter Anna. Sen sa helt plöstligt idag sa hon Oma, Auto och tack hon är ju tvasprakig sa det kan ta tid. Hon babblar hela tiden men strunt. Jag tycker inte att du ska stressa upp dig alla barn är induviduella och de tar den tid de behöver. Ditt barn kanske lyssnar och analyserar och sedan kommer det en massa ord pa en gang.

• lisadragon

Har som du TS, en son som är duktig motoriskt/finmotoriskt, springer framåt/bakåt, på tå, klättrar, snurrar, kullerbyttor, låtsashoppar jämfota osv. Men att prata är inte hans grej än, vet vad djuren säger om jag frågar, förstår det allra mesta men pratar inga direkta ord, han pratar sitt språk och jag/vi förstår honom väldigt väl ändå.

Ska på 1.5 års kontroll i januari, får se vad dom säger. Jag tror inte man ska bry sig så mkt, rätt som det är så pratar dom små liven öronen av en ;).

• Idacha

Har bara läst ts, men tycker verkligen inte att du ska stressa upp dig. Min kompis son började tala när han var 2,5 år. Innan dess var han tyst. Vill du öva kroppsdelar så gör det till en rolig lek.

Jag tror att barn fokuserar på olika saker. Min dotter är 21 månader och har pratat sedan hon var typ ett år. Idag talar hon i femordsmeningar och man kan ha en konversation av enklare typ.

Men istället var hon sen att krypa, sen att gå och har egentligen börjat springa ordentligt först nu. Hon har svårt för att hoppa och klättrar inte särskilt smidigt. Har sett att barn i hennes ålder rör sig helt annorlunda och smidigare än henne, men hon tycker det är mer spännande att läsa, rita och klura med pussel.

Barn är olika och utvecklas i olika takt.

BVC är experter på att stressa upp föräldrar. Så ta det lugnt du!

Svar på tråden När började ert barn tala