• Sannalouise87

2st Kombi, eller 1st Kombi och 1st halvkombi?

Önskar få lite tips och synpunkter på hur man ska göra med bil inför kommande bebis.

Idag har vi 2st kombi. En nyare peugeot och en gammal ford focus. Peugeoten är min sambos, och den kommer inte bytas. Men min focus känns inte tillräckligt säker att köra med när vi har fått bebis, eller ja, inte nu heller. Så därför har vi tänkt att vi ska byta den bilen och köpa en nyare säker bil. Men frågan är om vi verkligen behöver 2st kombi, eller om det räcker med sambons och att jag köper en halvkombi?! Får man plats med barnvagn (typ Emmaljunga kombi) i en halvkombi?? Det ska ju tilläggas att vi också har hund, men han behöver inte följa med överallt..

De bilar jag funderar över ska vara över årsmodell -04. Citroën C4, Skoda Fabia, Kia Cee'd, Opel Astra eller Toyota Corolla.

• Svar på tråden 2st Kombi, eller 1st Kombi och 1st halvkombi?
  • Stinky

Ja, du får plats med barnvagn i en halvkombi. Jag skulle satsa på Toyotan då de är kvalitetsbilar, eller Kian, då de har bra garantier (förutsatt att bilen servas hos dem).

• Mummy

Har prova med vagn i halvkombi (mammas) och jag föredrar heltklart helkombi.
    Vill även passa på att rekomendera KIA Cee´d. Vi har precis köpt en och vi är extremt nöjda över köpet

• Sannalouise87

Jaa..KIAn är jag väldigt sugen på, och där är bra garantier. Toyotan är ju känd för sin kvalitet...usch vad svårt det är...

• Mummy

De har ju 7 år nybilsgaranti. Dessutom har de nån försäkring/garanti att du behöver bara ringa om du får stopp på bilen så blir du hämtad. Gäller i hela Europa och under 3 år

• LillTussa

Emmaljunga har ju stora vagnar. Bara så du tänker på det om du ska köpa mindre bil.
    Man använder ofta den bil som krävs till bäbis så nog kan ni köpa halvkombi.

Vi har en Brio Happy, och den ryms att ställa rätt in och då ryms även hundarna (2 goldens) att ligga där bak. Vi provade en Emmaljungavagn men då rymdes inte hundarna då vagnen var tvungen att ställas på tvären. Vi har en skoda octavia kombi och en jeep. Funkar rätt bra, man anpassar sig rätt bra till vilken bil man ska ha på dagarna..

• besj

Varför skulle man inte köpa två kombi? Jag ser inget skäl annat än att man tycker utseendet på bilen är väldigt viktigt och att kombin är ful.
    Annars tycker jag kombi är det givna valet, även för en andrabil. Merkostnaden har man oftast igen i andrahandsvärdet.

• Sannalouise87
    besj skrev 2009-12-07 21:09:28 följande:
    Varför skulle man inte köpa två kombi? Jag ser inget skäl annat än att man tycker utseendet på bilen är väldigt viktigt och att kombin är ful. Annars tycker jag kombi är det givna valet, även för en andrabil. Merkostnaden har man oftast igen i andrahandsvärdet.
    jag tycker att kombi är så klumpiga att köra och så himla stora. vill helst ha en nätt och smidig bil. annars tycker jag inte att kombi-bilar är fula...finns många snygga, och hade jag haft råd hade det helt klart blivit den nya 9-3 kombi ;)
  • Pixboy

Klart ni klarar er med en kombi för långresor och en halvkombi för dagsturer. Vi fick in vår Emmaljunga i en Renault Clio :)

• Sannalouise87
    Pixboy skrev 2009-12-08 10:19:55 följande:
    Klart ni klarar er med en kombi för långresor och en halvkombi för dagsturer. Vi fick in vår Emmaljunga i en Renault Clio :)
    Det låter kanon!
  • besj
    Sannalouise87 skrev 2009-12-07 21:16:11 följande:
    jag tycker att kombi är så klumpiga att köra och så himla stora. vill helst ha en nätt och smidig bil. annars tycker jag inte att kombi-bilar är fula...finns många snygga, och hade jag haft råd hade det helt klart blivit den nya 9-3 kombi ;)
    De bilarna du räknar upp i början finns ju som kombi allihopa (utom Citroën C4). Jag har svårt att se att kombin blir klumpigare att köra eller så himla stor då den har samma bottenplatta som sedanen, men något större bagageutrymme. Om du däremot jämför en Toyota Corolla med en Volvo V70 då förstår jag lite bättre...
  • Joico

Även C4an finns i kombivariant

besj skrev 2009-12-09 18:36:56 följande:
    De bilarna du räknar upp i början finns ju som kombi allihopa (utom Citroën C4). Jag har svårt att se att kombin blir klumpigare att köra eller så himla stor då den har samma bottenplatta som sedanen, men något större bagageutrymme. Om du däremot jämför en Toyota Corolla med en Volvo V70 då förstår jag lite bättre...
  • Sannalouise87
    Jag är inte intresserad av en sedan, utan en halvkombi, som är mindre än en kombi...
  • besj
    Sannalouise87 skrev 2009-12-10 07:53:34 följande:
    Jag är inte intresserad av en sedan, utan en halvkombi, som är mindre än en kombi...
    Skoda Fabia kombi är 25 cm längre än halvkombi
    Kia Ceed kombi är 23 cm längre än halvkombi
    Opel Astra kombi är 27 cm längre än halvkombi

De är visserligen mindre, men inte mycket. Körupplevelsen tror jag inte heller skiljer sig åt.
    Men man har ju olika preferenser, själv tycker jag det mest irriterande är när man inte får plats med sina saker. Då den stora kostnaden för bilinnehav (av nyare slag) är värdeminskning och kombi brukar ha bättre andrahandsvärde så brukar även det tala för att köpa kombi.
  • Pixboy

Även om en kombi bara må vara drygt 2 dm längre kan detta vara nog så irriterande på trånga p-platser. Likaså drar en kombi oftast några droppar bensin mera.

Om nu TS redan har en 1 fungerande kombi så borde väl detta räcka gott och väl. Förmodligen så tar man denna till IKEA och åker på skidsemester medans andrabilen går till ICA mm. Och för det syftet funkar en halvkombi mer än väl.

Som någon sa att andrahandsvärdet på en kombi är bättre när man säljer så är den även dyrare att köpa. Så varför betala extra pengar, mer bensin för att få några extra lastliter som man kanske sällan kommer att utnytta till max.

Jag vet inte var TS bor men Bilia Göteborg har riktigt bra erbjudande på nya Renault Clio som man kan hyrköpa för 1400 kr/mån i 36 mån utan kontantinsats. En bil som rymmer 4 åkande och hyfsat bagage för rimlig driftskostnad.

• Sannalouise87
    Pixboy skrev 2009-12-10 08:40:00 följande:
    Även om en kombi bara må vara drygt 2 dm längre kan detta vara nog så irriterande på trånga p-platser. Likaså drar en kombi oftast några droppar bensin mera. Om nu TS redan har en 1 fungerande kombi så borde väl detta räcka gott och väl. Förmodligen så tar man denna till IKEA och åker på skidsemester medans andrabilen går till ICA mm. Och för det syftet funkar en halvkombi mer än väl. Som någon sa att andrahandsvärdet på en kombi är bättre när man säljer så är den även dyrare att köpa. Så varför betala extra pengar, mer bensin för att få några extra lastliter som man kanske sällan kommer att utnytta till max.Jag vet inte var TS bor men Bilia Göteborg har riktigt bra erbjudande på nya Renault Clio som man kan hyrköpa för 1400 kr/mån i 36 mån utan kontantinsats. En bil som rymmer 4 åkande och hyfsat bagage för rimlig driftskostnad.
    Tack så mycket =) Kunde inte formulerat mig bättre själv!
Svar på tråden 2st Kombi, eller 1st Kombi och 1st halvkombi?