• izzi

Hur gör man om man inte har barnvakt?

Hur gör man om man inte har möjlighet till barnvakt?

Jag saknar att göra något på tu man hand med mannen, men det går aldrig. Visst vårt barn är jättelätt att ha med så det är inte det som är problemet. Men jag skulle vilja göra lite enkla saker som att gå och träna ihop, fika eller bara prata!

Om jag fick önska så skulle jag vilja ha någon som kunde vara extrafarmor/mormor. Inte bara för vår skull, men också för att dottern ska få en relation till en äldre generation.

• Svar på tråden Hur gör man om man inte har barnvakt?
  • Astrosmurfan

Annonsera i lokaltidningen efter en extramormor, eller barnvakt.

• Cecese

Jadu, man väntar på att barnen blir tillräckligt stora så dom klarar sig själv

• izzi
    Cecese skrev 2009-12-07 11:06:45 följande:
    Jadu, man väntar på att barnen blir tillräckligt stora så dom klarar sig själv
    Mm visst. Men ibland är det väldigt svårt tex när vi hade med dottern på banken i två timmar.
  • Kajak

Vi har inte barnvakt nära oss.
    Även om farfar o farmor bor typ ett par hundra mter från oss men vi kännr oss inte tryggt att lämna alla 3 barn till dom för dom orkar inte aktivera sig med barnen så dom sitter och skriker nej nej det får ni inte gå iväg, nej nej det får ni inte göra typ sånt.
    Dom orkar inte sitta o förklarar att man ska inte göra så för att...

Min mamma bor 40 mil från oss. Så hon är bättre alternativ för barnen...

Men vi har en familj (2 vuxna 4 barn) som vi ber dom ta hand om våra barn när det verklig behövs som tex begravningar (4 ggr) eller vi går på teater (en gång)
    Så totalt hade vi barnvakter till våra barn ca 10 ggr sen 2006.

Så jag och min man har sällan tid tillsammans men vi satsar på egentid på kväll då barnen får lägga sog ganska tidigt runt halv 7 till kl 19tiden försöker vi få dom somna så därefter kan vi vara tillsammans.
    Medan min man lägger alla 3 barn så gör jag extra goda middag till oss 2 så vi sitter o äta sent middag tillsammasn med levande ljus m.m.
    Maten är godare än ute på restarangen tycker vi.

Så ni kan göra samma sak.
    Köpa hem extra goda kött eller kyckling eller fisk, vad ni tycker bäst om och göra den då en av er lägger barnet.
    Glöm inte efterrätt, kan vara nåt ni tycker bäst om.
    Tex glass med chokladsås som ni kokar hemma själv eller annat sås som ni älskar.

Lycka till!

• Cecese
    izzi skrev 2009-12-07 11:11:47 följande:
    Mm visst. Men ibland är det väldigt svårt tex när vi hade med dottern på banken i två timmar.
    Jag vet exakt hur svårt det är. Vi har 4 barn och nästan aldrig barnvakt. Finns bara svärmor med man som kan vara barnvakt och det är inte alltid dom kan eller orkar det. Jag har dragit med barn till läkare, möten osv så jag vet exakt hur jobbigt och svårt det är. Sen stod det inget om viktiga besök i ts utan om extra saker att göra ihop med mannen som att äta middag, få ensamtid ihop t.ex och det är ju knappast så akut att dom måste ha det.
  • izzi
    Kajak skrev 2009-12-11 11:23:35 följande:
    Vi har inte barnvakt nära oss.Även om farfar o farmor bor typ ett par hundra mter från oss men vi kännr oss inte tryggt att lämna alla 3 barn till dom för dom orkar inte aktivera sig med barnen så dom sitter och skriker nej nej det får ni inte gå iväg, nej nej det får ni inte göra typ sånt.Dom orkar inte sitta o förklarar att man ska inte göra så för att...Min mamma bor 40 mil från oss. Så hon är bättre alternativ för barnen...Men vi har en familj (2 vuxna 4 barn) som vi ber dom ta hand om våra barn när det verklig behövs som tex begravningar (4 ggr) eller vi går på teater (en gång) Så totalt hade vi barnvakter till våra barn ca 10 ggr sen 2006.Så jag och min man har sällan tid tillsammans men vi satsar på egentid på kväll då barnen får lägga sog ganska tidigt runt halv 7 till kl 19tiden försöker vi få dom somna så därefter kan vi vara tillsammans.Medan min man lägger alla 3 barn så gör jag extra goda middag till oss 2 så vi sitter o äta sent middag tillsammasn med levande ljus m.m.Maten är godare än ute på restarangen tycker vi.Så ni kan göra samma sak.Köpa hem extra goda kött eller kyckling eller fisk, vad ni tycker bäst om och göra den då en av er lägger barnet.Glöm inte efterrätt, kan vara nåt ni tycker bäst om.Tex glass med chokladsås som ni kokar hemma själv eller annat sås som ni älskar.Lycka till!
    Låter jättehärligt! Vad kul att ni hittat en sån bra lösning.

"Problemet" för oss är att mannen har två barn som bor hos oss vv. De är stora och går ju inte och lägger sig. Så tiden minskar ju ytterligare för oss att få någon egentid.
  • badboll2007

vi har samma situation. jag tänkte ta tag i det och annonsera efter barnvakt på grannar.se
    Nån som har testat?
    Jag känner en som bor en bit bort och har varit jättenöjd, hon hittade en jättebra tjej som pluggade som kunde rycka in när det behövdes. Men som sagt, man skulle vilja höra lite på några fler som har testat barnvakt på det sättet. Kan tänka mig att det är en hel del man ska tänka på, man lämnar ju bort det käraste man har ju...

• izzi
    badboll2007 skrev 2009-12-16 23:46:03 följande:
    vi har samma situation. jag tänkte ta tag i det och annonsera efter barnvakt på grannar.seNån som har testat? Jag känner en som bor en bit bort och har varit jättenöjd, hon hittade en jättebra tjej som pluggade som kunde rycka in när det behövdes. Men som sagt, man skulle vilja höra lite på några fler som har testat barnvakt på det sättet. Kan tänka mig att det är en hel del man ska tänka på, man lämnar ju bort det käraste man har ju...
    Ja precis. Tycker det verkar bra, men vi bor inte i en större stad så det fanns inget på grannar.s för oss.
Svar på tråden Hur gör man om man inte har barnvakt?