• Izabelle

Katten spyr vad kan det vara ?

Mitt ex katt spyr och det är brunt vad kan det vara ? Han ringde veterinären men dom sa att han skulle avvakta i en vecka. Men i övrigt mår han bra är pigg och så. Nån som varit med om liknande ?? Är orolig att det kan smittas så min katt oxå blir sjuk eftersom dom bor tillsammans för tillfället.

• Svar på tråden Katten spyr vad kan det vara ?
  • milimina

det kan vara precis vadsomhelst från att den är sjuk till att den försöker få upp hårbollar. katter kräks, så är det bara. jag bor med en kräks-jocke så jag vet (han hetsäter ibland)
    verkar din katt pigg tycker jag också du ska avvakta. isåfall är det inte troligt att han är sjuk, och då kommer han heller inte smitta den andra katten.

• Marsbebis06

Ätit för mkt kattskit kanske

• wellah

Se till att katten får i sig vätska. Avmasa katten om inte det är gjort nyligen.

• Forellen

Kanske har varit och smakat på någon krukväxt som är giftig? Det har hänt en kompis katter ett antal gånger...

• millussen

hårbollar eller mask brukar det oftast vara.

• Izabelle

Tack för era svar han ska avmaska honom i morgon och vi tar och avmaskar min samtidigt så får vi se om det blir bättre .

• Våra Liv

alla katetr spyr ju ibland, dom kan ha fått is ig någe dåligt, eller dom bvill bara ha upp hårbollar, oftast r det ju ingen fara alls.

• Lotten23

Min hona spydde så med ett tag så jag åkte till veterinären med henne å då visade det sig att hon hade gastrit (ej canser vilket jag trodde) Det var någon inflammations liknande för att hon hets åt.. Testa att sära på katterna så att dom får äta i lugn å ro å se om det hjälper.. Dom behandlar inte gastrit utan ger rådet att sära på dom.. Om det nu är det hon har

• Moa38

Precis som Lotten23´s katter så hetsäter mina om de äter tillsammans, de stressar varandra, vilket slutar med att den ena äter för mycket och kräker.
    Jag har även provat olika torrfodersorter och kommit fram till att mina kisar mår bäst av Purina ProPlan. Han har endast kräkt ett fåtal ggr sedan jag började med det fodret för ca 1 månad sedan.
    Annars har han kräkt mins 5 ggr/ veckan innan.
    Våtmat tål han inte heller.

• Molnet

Min katt brukar kräkas upp hårbollar som ser precis ut som bajs. Ibland är det mat (torrfoder) blandat med hår. Ser inte så trevligt ut, men helt ofarligt.

Spyr han mycket och ser tagen ut och inte leker som han brukar, tycker jag de ska åka till veterinären.

Svar på tråden Katten spyr vad kan det vara ?