Hade du låtit din 3-åring åka buss med förskolan utan bilstol?
Sonens förskola ska gå på teater i veckan.
Alla barn, från 2 år o uppåt, ska åka buss två mil till teatern.
Inga bilstolar finns, endast trepunktsbälte (där de bara ska ha magdelen, det tvärgående bältet läggs bakom ryggen) o ev kudde.
Jag är tydligen den enda förälder som reagerat på säkerhetsaspekten i detta!
Min son åker fortfarande baklänges i sin bilstol i vår bil. Det känns inte helt ok att låta honom åka framåt i en stor buss med endast magbälte!
Är jag överbeskyddande? Fick lite den känslan när jag diskuterade med förskolan...
Hur skulle ni gjort?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-07 20:34
Jag vill tacka alla som tagit sig tid o delat med sig av sina åsikter o resonemang. Ni har varit till stor hjälp!
Efter noga övervägande har jag beslutat att skjutsa sonen till teatern. Endast magbälte i en buss på motorvägen känns helt enkelt inte säkert.
Han får vänta tills han blir lite äldre innan han får följa med.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-07 21:08
Eftersom många undrar så skriver jag det i Ts också så slipper jag upprepa mig i tråden hela tiden... :
Nej, jag åker inte kollektivt!
Bor på liten ort där bil är ett måste. Buss går två gånger om dagen (kl 6 o kl 17) så att skolungdomar o jobbpendlare till grannorten kan komma till sina respektive tillhåll.
Vi som inte har 7-16 jobb får vacker bila.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-09 13:14
Vill bara uppdatera hur det gått med bussåkandet nu
Jag skjutsade sonen till teatern o hämtade honom efteråt. Det gick jättebra för sonen (som inte reflekterade över att de andra åkte buss, vilket jag varit lite bekymrad över innan) o det kändes bra för mig att ha kört honom!
Tydligen så HADE andra föräldrar reagerat på detta med bussåkandet, för en av förskollärarna kom i sin egen bil med två barn i bilstol...
Så kan det gå
Jag är iaf mycket nöjd med mitt beslut o att jag stod upp för det jag ansåg var rätt o riktigt.
Vad andra sedan gör o hur de resonerar lägger jag mig inte i. Alla gör det de tror är bäst för sina barn.