• snusmumriken2

Hade du låtit din 3-åring åka buss med förskolan utan bilstol?

Sonens förskola ska gå på teater i veckan.
    Alla barn, från 2 år o uppåt, ska åka buss två mil till teatern.
    Inga bilstolar finns, endast trepunktsbälte (där de bara ska ha magdelen, det tvärgående bältet läggs bakom ryggen) o ev kudde.
    Jag är tydligen den enda förälder som reagerat på säkerhetsaspekten i detta!
    Min son åker fortfarande baklänges i sin bilstol i vår bil. Det känns inte helt ok att låta honom åka framåt i en stor buss med endast magbälte!
    Är jag överbeskyddande? Fick lite den känslan när jag diskuterade med förskolan...
    Hur skulle ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-07 20:34
    Jag vill tacka alla som tagit sig tid o delat med sig av sina åsikter o resonemang. Ni har varit till stor hjälp!
    Efter noga övervägande har jag beslutat att skjutsa sonen till teatern. Endast magbälte i en buss på motorvägen känns helt enkelt inte säkert.
    Han får vänta tills han blir lite äldre innan han får följa med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-07 21:08
    Eftersom många undrar så skriver jag det i Ts också så slipper jag upprepa mig i tråden hela tiden... :
    Nej, jag åker inte kollektivt!
    Bor på liten ort där bil är ett måste. Buss går två gånger om dagen (kl 6 o kl 17) så att skolungdomar o jobbpendlare till grannorten kan komma till sina respektive tillhåll.
    Vi som inte har 7-16 jobb får vacker bila.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-09 13:14
    Vill bara uppdatera hur det gått med bussåkandet nu

Jag skjutsade sonen till teatern o hämtade honom efteråt. Det gick jättebra för sonen (som inte reflekterade över att de andra åkte buss, vilket jag varit lite bekymrad över innan) o det kändes bra för mig att ha kört honom!

Tydligen så HADE andra föräldrar reagerat på detta med bussåkandet, för en av förskollärarna kom i sin egen bil med två barn i bilstol...
    Så kan det gå

Jag är iaf mycket nöjd med mitt beslut o att jag stod upp för det jag ansåg var rätt o riktigt.
    Vad andra sedan gör o hur de resonerar lägger jag mig inte i. Alla gör det de tror är bäst för sina barn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade du låtit din 3-åring åka buss med förskolan utan bilstol?
  • Me o Mike

Ja det är väl upp till dig. Han behöver väl inte följa med på teatern.

Mina barn går på en massa roliga saker med förskolan och då är bla buss en del av det.

• La Lola

Jag har aldrig nånsin sett en bilstol på en buss.

O jag har aldrig nånsin varit med om att en förälder velat ha bilstol på en buss o då har jag jobbat till o från på förskola i 15 år.

Hur gör ni när ni åker buss Ts?
    Släpar ni med en bilstol verkligen? Var gör ni av den sen om ni ska gå på stan tex?

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • SaramedM

ja det hade jag låtit henne göra

• 071001

Ja, hon får åka buss med förskolan. Vi bor i stan och åker massa bussar och det finns inga bälten alls i dem. Så för mig är det ingenting jag skulle fundera över.

• Cecese

Jag står inför samma sits nu med min 3 åring och jag har inte bestämt vad jag ska göra. Nästa vecka ska hela dagis till kyrkan och dom åker då buss. Skulle det varit bil så skulle jag krävt att han fått åkt bakåtvänd men buss funkar ju inte det i. Dom var till skolan på teater för ett tag sen med egen bil så då fick han åka bakåtvänd med en av personalen vilket kändes jättebra att dom tog min önskan på allvar. Buss är ju säkrare än bil så jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill inte ha honom framåtvänd men men... Förmodligen så kör jag honom själv och sitter med i kyrkan med lillebror. Jag vet dock att han skulle älska att åka buss, han har aldrig gjort det men älskar alla motorfordon, ju större desto bättre. Om han ändå varit 1 år äldre.

• logg81
    071001 skrev 2009-12-07 11:21:00 följande:
    Ja, hon får åka buss med förskolan. Vi bor i stan och åker massa bussar och det finns inga bälten alls i dem. Så för mig är det ingenting jag skulle fundera över.
    Instämmer med du....
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Lekia

Säger som La Lola. Brukar du se många bilstolar på bussar/tunnelbanor etc.?

• SaramedM
    Cecese skrev 2009-12-07 11:22:26 följande:
    Jag står inför samma sits nu med min 3 åring och jag har inte bestämt vad jag ska göra. Nästa vecka ska hela dagis till kyrkan och dom åker då buss. Skulle det varit bil så skulle jag krävt att han fått åkt bakåtvänd men buss funkar ju inte det i. Dom var till skolan på teater för ett tag sen med egen bil så då fick han åka bakåtvänd med en av personalen vilket kändes jättebra att dom tog min önskan på allvar. Buss är ju säkrare än bil så jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill inte ha honom framåtvänd men men... Förmodligen så kör jag honom själv och sitter med i kyrkan med lillebror. Jag vet dock att han skulle älska att åka buss, han har aldrig gjort det men älskar alla motorfordon, ju större desto bättre. Om han ändå varit 1 år äldre.
    åker ni aldrig buss?
  • norgesessan

Stor buss får dom åka, hade dock inte låtit dom sitta framåtvända i minibuss (12 säters) som finns på en förskola i närheten, den är för liten....

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden Hade du låtit din 3-åring åka buss med förskolan utan bilstol?