Hur är Solberga som område?
Jag letar hus och undrar om ngn kan svara på hur Solberga i Älvsjö är som område? Hur är kedjehus/radhusområdet? Förskolor och skolor? Kommunikationer?
Jag letar hus och undrar om ngn kan svara på hur Solberga i Älvsjö är som område? Hur är kedjehus/radhusområdet? Förskolor och skolor? Kommunikationer?
Ärligt talat så är Solberga ... sådär.
Det finns absolut områden i Stockholm som är SÄMRE, men samtidigt får man ju fundera på vilka ambitioner och önskemål man har för sig själv, sina barn, sin familj.
Solberga tillhör, på gott och ont, Älvsjö stadsdelsförvaltning men är det svarta fåret i "familjen".
- På gott, därför att Älvsjö är en i övrigt välmående och välfungerande stadsdel där man kan ägna tiden åt de problem som faktiskt finns (Solberga).
- På ont, därför att det faktum att Älvsjö som helhet är ett välmående område gör att man då får mindre extra stödpengar till sitt problemområde (Solberga). Solberga får alltså mindre resurser än om de hade legat granne med Rågsved eller Rinkeby och kunnat klumpats ihop med dessa.
Googla "Solbergaskolan" och läs. Har varit totalt kaos där i 10, 15, 20 år nu. De senaste åren har man skylt på att rektorn var dum, men då väljer man (bekvämt nog) att glömma bort att det sett ut likadant i årtionden. Det enda konstruktiva som folk verkar komma på när det gäller den skolan är att sälja ut det till ett utbildningsföretag "med gott rykte" och byta namn på den. Då kanske man kan locka elever att komma dit igen. Tror man.
Dagisen där vet jag inget om, men jag antar att Solbergaskolan på något sätt speglar områdets karraktär, inkluderat dagis.
Kommunikationer blir väl buss antar jag.
Vet inte vad du menar med radhusområdet? Det är ju mest flerfamiljshus i området. Du kanske menar Pliggvägen, Skohornsbacken och Pjäxvägen? Tja, där bör man ju kunna isolera sig en del från det lite stökigare grannskapet, men samtidigt så är det ju Solbergaskolan som är närmaste skola då så vill man inte ha dem där blir det till att skjutsa. Bättre då att redan från början bo i ett område där du känner att du kan tänka dig att sätta dina barn i den närmsta skolan.
Tack för det långa svaret. Är väl lite så här jag funderat, men eftersom jag inte bor i Älvsjö så har jag inte riktigt bra koll. Blir att fundera igen.