• Anonym

känner du nån som haft bråck i magen?(försvagning i bukväggen?)

jag har en stor "boll" i magen, under höger revben.
    den är ganska flyttbar och känns inte alls i liggläge, i stående läge faller den ner en bit.
    har pratat med lite olika människor om denna och alla säger olika, det som jag mest oroar mig för är såklart cancer.
    några säger njuren, vilket jag själv också hoppas på, men sköterskorna och "läkarna" tror mer på bråck eller cysta.
    ska på ultraljud för denna på fredag vilket känns grymt läskigt, jag är övertygad om att jag har en stor tumör där.

snackade med en syster precis i telefon som absolut trodde på bråck, försvagning i bukväggen..eller nåt sånt, och därför tänkte jag höra om det finns folk som känner till detta?
    har gjort ett kejsarsnitt och en mindre "operation" för moderkaka som satt fast och tappade massa blod.

• Svar på tråden känner du nån som haft bråck i magen?(försvagning i bukväggen?)
  • Anonym

Tror såhär...skulle det vara en tumör eller liknade så skulle du nog känna den även när du ligger ner osv.Kan det inte vara en fettknöl el dyl?

Jag har också problem med magen på höger sida, på höger i navel höjd,ibland lite längre upp så kan jag känna något som känns som lite hårt, svampigt när man trycker på det...funderar på om det är tarmen som man känner..känner inte det när man ligger ner, bara när jag står.

Har gjort ul på bukorganen utan att hitta något avvikande.

• Anonym

hej hej!
    jag hoppas att det inte är cancer och att den skulle kännas även i liggläge.
    både "vandrande njure" och "ärrbråck" verkar te sig likadant, de försvinner när man lägger sig ner och är relativt rörliga.

fettknöl sa läkaren med men dom brukar sitta mer ytligt.
    blev ganska glad när jag läste om bråck nu och att sköterskan sa det, för jag har ju dels gjort ett kejsarsnitt samt nån typ av operation när moderkakan satt fast, men detta borde ju då visserligen vara längre ner i magen och inte under höger revben liksom.

tjocktarmen går ju där också, det är säkert den du känner

levern och njurar etc ska normalt sett inte gå att palpera.

• katt tass

Jag har haft bråck på bukhinnan och i naveln två gånger. Det började som en liten klump som gick att trycka in men som kom tillbaka hela tiden. Hade inte gjort nån magOP innan eller så men hade navelbråck som spädbarn. OPade första gången 2005 och inom ett år var det dags igen då det sprack upp på samma ställe. Nu sitter det ett nät över och det har hållit för två graviditeter så nu hoppas jag det håller livet ut..

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-07 14:52:44 följande:
    hej hej! jag hoppas att det inte är cancer och att den skulle kännas även i liggläge. både "vandrande njure" och "ärrbråck" verkar te sig likadant, de försvinner när man lägger sig ner och är relativt rörliga. fettknöl sa läkaren med men dom brukar sitta mer ytligt. blev ganska glad när jag läste om bråck nu och att sköterskan sa det, för jag har ju dels gjort ett kejsarsnitt samt nån typ av operation när moderkakan satt fast, men detta borde ju då visserligen vara längre ner i magen och inte under höger revben liksom. tjocktarmen går ju där också, det är säkert den du känner levern och njurar etc ska normalt sett inte gå att palpera.
    Är det normalt att känna tarmen?..antar det..men har inte kännt av den tidigare.
  • Anonym
    katt tass skrev 2009-12-07 14:58:17 följande:
    Jag har haft bråck på bukhinnan och i naveln två gånger. Det började som en liten klump som gick att trycka in men som kom tillbaka hela tiden. Hade inte gjort nån magOP innan eller så men hade navelbråck som spädbarn. OPade första gången 2005 och inom ett år var det dags igen då det sprack upp på samma ställe. Nu sitter det ett nät över och det har hållit för två graviditeter så nu hoppas jag det håller livet ut..
    jag hade navelbråck som barn, ett jättestort som försvann med åren.

vart på bukhinnan hade du det? kände du det?

vart sitter bukväggen? haha gud vilka dumma frågor.

kan  jag ha ett bråck sådär högt upp  magen tro du som också har med "bukväggen" att göra och inte har med dom andra organen att göra såsom lever, tarm etc.
    vet du om det kan ha haft med att min moderkaka satt fast för 1,5 år sen och jag tappade 5 liter blod eller måste bråcket vara anslutning till "ärret?"
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-12-07 14:58:58 följande:
    Är det normalt att känna tarmen?..antar det..men har inte kännt av den tidigare.
    till mig har dom sagt att det är norlat, och om man har "avföring" i tarmen känner men den tydligare. svampaktig ser den ju ut att vara =P
  • katt tass

Det är inte helt ovanligt att ha försvagningar i bukväggen utan att det gjorts nåt ingrepp så det kan säkert vara ett bråck du känner av. Om du dessutom haft ett bråck vid naveln så är det ju inte helt otroligt att du har fler försvagningar heller.
    Mitt bråck satt ca 2 cm ovanför naveln och var stort som en femkrona ungefär, lite större kanske. Jag både kände och såg det tydligt, jag fick en rejäl kula som petade ut mitt på magen och innan jag fick hjälp med det så gick jag och tryckte på det hela tiden så den skulle försvinna.
    Vet inte riktigt hur långt upp bukhinnan sträcker sig men till magsäcken kanske?

Svar på tråden känner du nån som haft bråck i magen?(försvagning i bukväggen?)