• Att dansa är att leva

Lite sprucken i anus.. 1 månad gammal bebis.. vad gör jag för fel?

Min lilla bebis har en röd stjärt och nu när jag skulle tvätta honom (använder tvättlappar från apoteket och som tillägg våtservetter utan parfym och konserveringsmedel) såg jag att han hade spruckna sår runt anus. Han gallskrek när jag tvättade honom, det måste väl ha svidit enormt mycket.
    Kan det vara något jag ätit?
    Undviker all kryddigt och starkt.. citrus och gasbildande mat..

• Svar på tråden Lite sprucken i anus.. 1 månad gammal bebis.. vad gör jag för fel?
  • barn09

smörj in med idominsalva. det har fungerat utmärkt till min son iaf

• Att dansa är att leva

jag har både idomin och bepathen eller hur det stavas..
    men såren är kvar.. det hjälper nog lite för han får inte lika ont men jag kan bara skylla på nåt jag ätit..

• Helene OSV

Sluta med allt vad våtservetter heter! Tvätta med vatten och nån droppe olja bara! Vill du använda tvättlappar så gör själv av torra tvättlappar som du blöter i vatten med olja i.

Smörj rumpan med bröstmjölk.

• Jeta81

Usch vad jobbigt! Huuu...
    Byt blöja direkt när bebisen bajsat och försök se till att det inte är så blött i blöjan. Byt ofta så kommer det bli bättre. Smörj med receptfria salvan Inotyol tills det läkt. Brukar bli bättre ganska fort!

Sen är det bra att lufta rumpan. Då kan bebis ligga utan blöja på några handdukar. Bra att göra varje dag om huden är känslig.

Lycka till!

• Lady Dahmer
    sluta upp med våtservetterna! De är uttorkande och fulla av kemikalier!

jag använder fuktiga tvättlappar indränkta i olja och mitt barn har ALDRIG ens haft röd rumpa.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • barn09
    Jeta81 skrev 2009-12-07 14:55:37 följande:
    Usch vad jobbigt! Huuu... Byt blöja direkt när bebisen bajsat och försök se till att det inte är så blött i blöjan. Byt ofta så kommer det bli bättre. Smörj med receptfria salvan Inotyol tills det läkt. Brukar bli bättre ganska fort! Sen är det bra att lufta rumpan. Då kan bebis ligga utan blöja på några handdukar. Bra att göra varje dag om huden är känslig. Lycka till!
    ligga naken är jättebra tycker jag oxå..vendel får vara naken en stund varje dag för att lufta rumpan
  • Sally09

här har vi torra tvättlappar och en vattenflaska med vatten och olja i som vi skakar och sedan dränker tvättlapparna med, jätterbra! viktigt att man ser till att tvättlapparna är riktigt genomblöta så de inte är sträva. dottern har aldrig haft besvär, och upplever vi huden runt rumpan aningen rödare än vilken annan hud på kroppen som helst smörjer vi direkt. en kompis trodde att huden alltid är röd runt rumpan men att man måste smörja först om den blir sårig, vanligt missförstånd tror jag.

• Att dansa är att leva

jag använder ju tvättlappar och vatten

har svanmärkta våtservetter som är godkända av naturskyddstjofräsen..
    fria från skarpa kemikalier.

vad är det för olja ni använder?

• Lady Dahmer
    Att dansa är att leva skrev 2009-12-07 15:17:03 följande:
    jag använder ju tvättlappar och vatten har svanmärkta våtservetter som är godkända av naturskyddstjofräsen..fria från skarpa kemikalier.vad är det för olja ni använder?
    skippa våtservetterna.

och ha inte så mycket vatten. Vatten är uttorkande.

jag blöter ner mina tvättlappar (i papper) ordenligt, men sen vrider jag ur dem ordentligt så att de inte är blöta.

Sen DRÄNKER jag in den i olja. Vilken som helst funkar som är vegetabilisk; oliv, raps, majs osv. och BARA när ungen bajsat.

när ungen kissat så byter och luftar jag bara. Inget tvättande.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Att dansa är att leva

Lady Dahmer skrev 2009-12-07 15:19:13 följande:

skippa våtservetterna.
    Tack för tipset, jag ska skippa våtservetterna och testa med vegetabilisk olja och fukta tvättlapparna.
    Ska också prova med bröstmjölk som "Helene OSV" tipsade om.
  • baby87

Min son på 20månader hade så för ett tag sen provade me alla olika salvor men hjälpte inte så vi fick gå till bvc o hon gav mig en salva glömmde va den hette men han hade svamp då o de gick över efter ett par dagar han fick vara utan blöja i flera flera timmar så kontakta bvc S

• sajf1

Vi använde bröstmjölk när han var liten jämt när han bajsat,han var aldrig röd(om man inte missat luktfri bajs nån gång),senare inotyol o idomin vid få tillfällen.
    Vi har använt våtservetter men aldrig haft problem med röd stjärt senare mån alltså,men inget att rekommendera faktiskt.Synd att det är så smidigt när dom är större(18 mån)...Lycka till

• Malle68

När mina barn fått rödrumpa så finns det inget bättre än "inotyol" som säljs på apoteket.
    Det läker i ett nafs!

Svar på tråden Lite sprucken i anus.. 1 månad gammal bebis.. vad gör jag för fel?