• maggan75

Vad använder man istället för kesella i lussekatterna ???

Jag är laktosintollerant och  funderade på vad man kan använda istället för kesella  i lussekatterna ?? Fick tips om cream cheese men finns det fler ideer  så tar jag tacksamt emot

• Svar på tråden Vad använder man istället för kesella i lussekatterna ???
  • Viktorsmamma

vi använde inte kesella.

receptet i Bonnierskokbok är UTAN kesella. med lite mer smör i bara enligt ett annat recept med kesella i.

• maggan75
    Viktorsmamma skrev 2009-12-07 16:29:46 följande:
    vi använde inte kesella.receptet i Bonnierskokbok är UTAN kesella. med lite mer smör i bara enligt ett annat recept med kesella i.
    ja iof men jag tycker det blir  saftigare med kesella i så jag tänkte om det fanns några tips . Förr bakade man ju alltid utan kesella
  • Viktorsmamma
    maggan75 skrev 2009-12-07 16:31:19 följande:
    ja iof men jag tycker det blir  saftigare med kesella i så jag tänkte om det fanns några tips . Förr bakade man ju alltid utan kesella
    jo sant har inte provat med kesella alls nån gång.. ska göra det nästa lussebullsbakning iår!
  • Freiya

läste här på fl att det är så lite laktos i kesella att man brukar kunna äta det fastän man är laktosintolerant. har du provat att äta det?

det finns recept på arla bla, med kesella i.
    gjorde de i helgen och de blev kanongoda! hade dock ingen saffrani, det e ju ändå inte gott.

• Jujja

www.recept.nu/1.118748&searchString=lussebullar&rcp_recipeCategory=&rcp_kitchenCategory=&rcp_themeCategory=&rcp_mainIngredientCategory=&rcp_tvShowCategory=&rcp_chef=

• maggan75
    Freiya skrev 2009-12-07 18:24:15 följande:
    läste här på fl att det är så lite laktos i kesella att man brukar kunna äta det fastän man är laktosintolerant. har du provat att äta det?det finns recept på arla bla, med kesella i. gjorde de i helgen och de blev kanongoda! hade dock ingen saffrani, det e ju ändå inte gott.
    ja ajg  klarar inte av  kesella ..... blir "fisig" då
  • Berenike

jag brukar ha ett ägg i och mycket smör, samt det viktigaste:inte för mycket mjöl, degen ska gärna vara lite kladdig

• Vroooooom

Jag vet laktosintoleranta som använder laktosfri matyoghurt istället för Kesella eller så kan du göra "kesella" själv. Häll filmjölk i ett filter och använd det som blir kvar i filtret.
    Annars kan man få lika saftiga lussebullar med mer smör.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • maggan75
    Vroooooom skrev 2009-12-09 18:16:43 följande:
    Jag vet laktosintoleranta som använder laktosfri matyoghurt istället för Kesella eller så kan du göra "kesella" själv. Häll filmjölk i ett filter och använd det som blir kvar i filtret.Annars kan man få lika saftiga lussebullar med mer smör.
    tack det var ju ett bra tips
Svar på tråden Vad använder man istället för kesella i lussekatterna ???